Gå til innhold
Hundesonen.no

En fantastisk rase! Yorkshire Terrieren

dorab01

Recommended Posts

Hei Shira

Ja du kan selvsagt dra på utstilling med en york. Velger du en oppdretter for du veldig god oppfølging av hunden din hvor oppdretteren lærer deg pelsstellet. Den er nok lit mer krevende en på en vanlig rase men ikke umulig. Jeg har nå kommet til en pelslengde på hunden min hvor jeg kun skifter ut rullene annen ver uke. Det er jo ikke så mye arbeid med det. Synes nå jeg da. Kan tenke meg at de med puddel jobber mere med pelsen. Men det er som sagt bare å finne en som har lyst å hjelpe deg med pelsstellet i begynnelsen sånn at du lærer det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei shira

Ja du ruller opp pelsen etter vert. NOe jeg synes blir veldig mye lettere å ha med å gjøre. Da har du på hunden en tynn "pysjamas" hele tiden slik at ikke rullene detter av. Når er det du ønsker deg valp? Lilly skall ha valper enten nå på høsten eller til våren igjen.

¨

HVis du ikke har lyst å vente så lenge kan du gå inn på www.yorkshireterrier.no

Det er veldig få valper av denne rasen i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir ikke før neste høst jeg vil ha valp. (skal gå siste åre på hjelpepleieren) men er jo intrisert å få kontakt med oppdretere så fort som mulig, sidende er så skjelden i norge..

er det vanskelig å rulle pelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja det er nesten som menneskehår så den blir fet ja. Du kjenner at nå er det på tide å vaske den liksom

Har hørt noen som eide en yorkie si at den luktet ganske stramt, uansett hvor mye de badet den. Sikkert individuelt (akkurat som det er individuelt hvor ofte mennesker må vaske håret), men noen raser har generelt fetere pels enn andre (retriever skal jo fet pels, f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei shira

HVis pelsen til yorkien er stellt ordentlig lukter den ikke i det hele tatt. Hunden min lukter som parfyme hele året, pga. oljen jeg bruker.

Hvis vi møtes på en utstilling en gang kan jeg vise deg hvordan man ruller pelsen. Det krever lit håndarbeid i gebynnelsen men ikke når man har fått dreisen på det da tar det ca. 30min hele pelsen.

Ja det er bare en oppdretter som har side her i norge. Det er flere av i sverige men jeg har snakket med norsk valperepresentant og hun sa også at man må passe på hvor man kjøper valp fra sverige da det er veldig mye dårlig ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg pleier å gå tur med er yorki. Det er en herlig hund, den bjeffer i ett sett hele tiden, men den er jo så sjarmerende. Denne blir ikke brukt til utstilling med har sånn kortklipt pels, kjempe søtt. Denne hunden er veldig gira og lærer utrolig fort, fikk i oppgave en gang å trene litt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...