mokken Skrevet 30. September 2015 Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 Vi har et flott skinn av villsau som trenger en vask. Vi fikk med "bruksanvisning" for vask og vedlikehold når vi kjøpte det, men den forsvant dessverre under flyttingen. Noen som kan hjelpe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 30. September 2015 Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 http://www.granberggarveri.no/default.aspx?mod=4&m1=29 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 30. September 2015 Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 http://roarpels.no/no/dokumenter/doc_download/2-vask-av-sauskinn 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 30. September 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 Tusen takk for linker! Vi grønnsåpe være grei å gni inn på skinnsiden etter vask, istedenfor lano? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aussieglis Skrevet 30. September 2015 Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 Jeg tviler på grønnsåpe er så lurt, det vil kanskje tørke ut skinnet og gjøre det stivt og tørt og da ødelegges det mye lettere. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kokospaniel Skrevet 30. September 2015 Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 Ring Granberg og hør :-) evt stikk innom hvis du skal på et stevne hos ØEVHK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 30. September 2015 Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 Jeg vet ikke om grønnsåpe kan erstatte lano, men ville nok fulgt anvisningen fra garveriene. Å smøre inn med såpe er jo uansett bare evt. ved behov. Noen av skinnene her har vært mange runder i maskinen, og har aldri blitt smørt etterpå. Like mykt og fint fordet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 30. September 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 (endret) Jeg tviler på grønnsåpe er så lurt, det vil kanskje tørke ut skinnet og gjøre det stivt og tørt og da ødelegges det mye lettere. Åh det var synd. Lano lukter så fælt Takk for svar, alle sammen! Edit: der forsvant noen qouter gitt! Skal ikke til Ølen nei. Endret 30. September 2015 av mokken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Gråtass Skrevet 30. September 2015 Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 Poenget med å smøre med lano er at den inneholder lanolin som er naturlig i saueskinnet. Ved å bruke litt såpe og smøre inn vil skinnet ikke bare holde elastisiteten lengre, være mindre sjanse for at det revner eller sprekker men du beholder også fasongen lenger. Det lukter veldig lite når lanoen har tørket. Jeg anbefaler at du følger anbefalingene fra Granberg garveri. Skinn er dyre produkter, ta godt vare på de, så holder de i flere generasjoner. Hvis du synes ulla blir litt kladdete, så er det bare å børste den opp når den er helt tørr, så blir de som nye!Sent fra min D5803 via Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 30. September 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 Poenget med å smøre med lano er at den inneholder lanolin som er naturlig i saueskinnet. Ved å bruke litt såpe og smøre inn vil skinnet ikke bare holde elastisiteten lengre, være mindre sjanse for at det revner eller sprekker men du beholder også fasongen lenger. Det lukter veldig lite når lanoen har tørket. Jeg anbefaler at du følger anbefalingene fra Granberg garveri. Skinn er dyre produkter, ta godt vare på de, så holder de i flere generasjoner. Hvis du synes ulla blir litt kladdete, så er det bare å børste den opp når den er helt tørr, så blir de som nye! Sent fra min D5803 via Tapatalk Jeg fikk heldigvis tak i sunlight såpe så da ordner det seg. Skinnet er vasket og henger til tørk nå, foreløpig ser det omtrent ut som før vask så det skal få seg en god runde med børsting i morgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Gråtass Skrevet 30. September 2015 Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 Tror ikke det er lanolin i sunlight såpe?Sent fra min D5803 via Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 30. September 2015 Rapporter Share Skrevet 30. September 2015 Tror ikke det er lanolin i sunlight såpe? Sent fra min D5803 via Tapatalk Vaskeanvisningen fra Roars sier lano eller sunlight, så da regner jeg med at det fungerer fint 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts