Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan kontrollere gjeterinstinkt?


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Etter vi flyttet fra skogen til en by har jeg jo fått merket mye mer hva Kenzie er laget av, for å si det på den måten. Heldigvis er hun like stødig og miljøsterk som hun alltid har vært, men jeg har også fått se at gjeterinstinktet hennes er sterkere enn jeg trodde. Vi gikk fra null trafikk til byliv som inkluderer (ekstremt mange) sykler, sparkesykler, barnevogner, skateboards o.l, ting hun har veldig begrenset med erfaring med fra tidligere. Alt med hjul langer hun ut mot om hun får muligheten. Det er greit at hun har gjeterinstinkt, jeg visste jo om ulempene det kunne medføre da jeg kjøpte meg en sheltie, men jeg vil jo gjerne ha det så kontrollert som mulig. Akkurat nå er det litt stress å gå tur, da hun blir veldig opphengt i ting med hjul som vi møter på veien. Strategien fra nå har vært å distrahere henne, da ber jeg henne sitte til sykler o.l. har passert. Hun får da belønning for å sitte rolig og ta kontakt med meg. Jeg må alltid være to skritt foran, for kommer det en sykkel litt brått på og jeg ikke har bedt henne sitte før den er rett ved oss er hun vanskelig å få kontakt med. Prøver alltid å trekke litt til siden for å få litt avstand. Vi har også satt oss steder hvor det er en del folk på sykler som kommer forbi og bare trent kontakt og gitt belønning for å ikke reagere på de. 

Det gjør meg ingenting at det tar tid før hun kan gå forbi disse tingene uten å begynne å gjete, sålenge jeg veit at vi er på rett spor. Jeg har begynt å lure litt på om jeg må begynne å være kjempestreng på å gå fint i bånd i en periode for at vi kan gjøre framgang. For jeg har alltid vært ganske slapp på det, altså hun går greit i bånd men jeg har latt henne vimse og snuse litt her og der som hun vil (sålenge vi går med sele hvertfall). Men jeg hadde kanskje gjort ting lettere om jeg for en periode krevde mer av henne der, slik at det blir en automatikk i det å skulle gå fint på min venstre side uansett? Ulempen med det er at jeg syns det er dritkjedelig å måtte være så himla konsekvent, vi går jo turer for å kose oss!

En annen ting er at jeg er redd for at jeg forsterker stressnivået med å gi godbiter når det kommer sykler osv, at det kan være med på å bygge opp forventninger og stress som igjen utløser gjetingen. At vi duller for mye med det, rett og slett. Men samtidig veit jeg jo og at om jeg ikke distraherer henne med kommando og godbit så fikserer hun på sykkelen med en gang, og det resulterer i bjeffing og forsøk på gjeting. Vi har prøvd :P

Jeg er absolutt klar over at det ikke er mulig å fjerne gjeterinstinktet, men håper noen kan komme med innspill på hvordan jeg best kan kontrollere det, og om jeg er på rett spor i forhold til det vi gjør nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange hunder som låser seg i gjeting, så er korreksjon ofte den enkleste måten og stoppe det på.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Jeg er dessverre altfor sliten til å komme med noe konstruktivt. Men jeg vil anbefale deg å ikke bruke korreksjon. Jeg har sett at kinderegg-trening fungerer bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre altfor sliten til å komme med noe konstruktivt. Men jeg vil anbefale deg å ikke bruke korreksjon. Jeg har sett at kinderegg-trening fungerer bra.

Hvordan kan du uten å ha sett hunden, hundens adferd eller eiers håndtering anbefale at man ikke skal bruke korreksjon?

Ja kinderegg metoden kan fungere som en treningsmetode og det forutsetter at man hele tiden er i forkant av hundens sinnsstemning. Man kan ikke belønne en hund ut av en blokkering.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan kan du uten å ha sett hunden, hundens adferd eller eiers håndtering anbefale at man ikke skal bruke korreksjon?

Ja kinderegg metoden kan fungere som en treningsmetode og det forutsetter at man hele tiden er i forkant av hundens sinnsstemning. Man kan ikke belønne en hund ut av en blokkering.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Fordi jeg ikke bruker korreksjon. Og har enda ikke møtt på et problem som trenger korreksjon. 

 

Start med god avstand, @Mackenzie ? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke bruker korreksjon. Og har enda ikke møtt på et problem som trenger korreksjon. 

 

Start med god avstand, @Mackenzie ? 

Da har du ikke sett mange problemer..

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig argument? Det aner ikke du noenting om. 

Veldig relevant synes jeg. Når du sier at du ikke bruker korreksjon og at du ikke har sett problemer hvor det har vært nødvendig, så er min påstand at du ikke kan ha vært borte i mye problemadferd. Det er ikke mulig å løse problemer 100% uten bruk av korreksjon. Hvis det hadde vært mulig, ville det ikke vært en problematisk adferd i utgangspunktet. Da hadde man kunnet belønne en hund ut av alle uønskede situasjoner. Så jeg er prinsipielt uenig med deg. Det er ikke å være usaklig.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veldig relevant synes jeg. Når du sier at du ikke bruker korreksjon og at du ikke har sett problemer hvor det har vært nødvendig, så er min påstand at du ikke kan ha vært borte i mye problemadferd. Det er ikke mulig å løse problemer 100% uten bruk av korreksjon. Hvis det hadde vært mulig, ville det ikke vært en problematisk adferd i utgangspunktet. Da hadde man kunnet belønne en hund ut av alle uønskede situasjoner. Så jeg er prinsipielt uenig med deg. Det er ikke å være usaklig.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Det er din mening. Vi er uenige - det er greit. Jeg mener noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din mening. Vi er uenige - det er greit. Jeg mener noe helt annet.

Det er uproblematisk, det som forundrer meg er at du anbefaler en hundeeier å unngå noe du ikke har kunnskap om, ikke fordi du ikke har kunnskap om det, men pga et prinsipp. Jeg har en pragmatisk holdning til hundetrening. Mine hunder gjør det som lønner seg for dem, også i lengden.

Når vi snakker om korreksjon så er jo det et hav som ikke er definert. Alt fra uteblitt belønning til påført smerte. Jeg har ikke anbefalt TS noen metode, jeg har kun poengtert at en hund som blokkerer i jaktfunksjonen er vanskelig å endre ved bruk av belønning.

Jeg vil gjerne ha ditt forslag til hvordan det skal løses. Jeg ser du har foreslått kinderegg-trening, men det har ingen hensikt når hunden er blokkert, så hva gjør man da, som er tuftet på et belønningsbasert system.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bc som har vært utrolig stygg mot både biler og sykler. Han har stukket etter biler flere ganger. Kjempefarlig adferd.

Jeg har tatt ham med til trafikkerte veier og bare sett på trafikken. Gått langs veier og bedt ham legge seg og bli liggende til bilen har passert (ligg virker som om den greieste adferden for ham i disse situasjonene).

Men de gangene han har kastet seg etter biler, har jeg rett og slett suttet tak i ham og brølt at det får han absolutt ikke lov til. Bedre at han får det inn med teskje enn at han blir påkjørt og drept, altså.

Per dags dato er det ytterst sjeldent at han bryr seg om biler. Han har fått streng beskjed om at han ikke får lov, og med tiden har han skjønt at det ikke er noe å stresse seg opp for. Nå går vi langs trafikkerte veier uten at han engang enser bilene.

Edit: Burde kanskje nevne at han er en ganske tøff type som tåler godt å bli tatt i. Er kanskje ikke riktig metode til en mer følsom hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden først har blokkert hjelper det lite å klikke og kaste godbiter, ja. Men man kan trene på å være i forkant, tilrettelegge situasjoner, og lære inn riktig adferd. Jeg har ikke gjeter, men to hunder med ulik passeringsproblematikk, som har løst seg helt utmerket med å jobbe på denne måten, og bare komme seg forbi de situasjonene der man ikke rekker å gjøre noe med det. Den ene hadde helt fint taklet korreksjon i disse situasjonene (uten at jeg vet hvorvidt det hadde hatt noen læringseffekt eller ikke), den andre ville rimelig sikkert fått en dårlig opplevelse av det i forhold til meg og treningen videre.

 

Endret av simira
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med gjeting er at den ofte er så sterk at det er vanskelig å være i forkant. De spiser godbiten, men fokuset er på bilen som kommer. Nå ser jeg det er sheltie det er snakk om og da er det nok mye lettere å jobbe uten for harde korreksjoner ala det @tonjek har måttet bruke. Personlig ville jeg stoppet det lenge før hun gjør, men det er en helt annen tråd.

Får TS råd nå? Nope :P

I og med at vi snakker om en rase som ikke er bc med så innmari høye drifter, så ville jeg nok ha prøvd meg på noe mildere enn Gråtass, TonjeK og jeg ville ha gjort om det var en sterkere rase. Så jeg ville nok jobbet på samme måte Simira skisserer, være i forkant og belønne rett atferd (hater el.biler, de kommer snikende innpå deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dressur hjelper. Kunne gå på plass med kontakt. Sladre trening kanskje? Eller som jeg måtte til med BC og gjeting av katt. Fikk løpt damen inn og nappa henne i nakkeskinnet og brølte samtidig. Eter det så var det å rope på damen når hun glemte seg og testet løpefarten til katten. Hun glemte seg en gang på de årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får TS råd nå? Nope [emoji14]

I og med at vi snakker om en rase som ikke er bc med så innmari høye drifter, så ville jeg nok ha prøvd meg på noe mildere enn Gråtass, TonjeK og jeg ville ha gjort om det var en sterkere rase. Så jeg ville nok jobbet på samme måte Simira skisserer, være i forkant og belønne rett atferd (hater el.biler, de kommer snikende innpå deg).

Mildere enn hva?! Jeg har ikke skissert noen treningsmetode jeg. Jeg har kun sagt at en hund som blokkerer kan man ikke belønne ut av adferden.

Ja det er som sagt fint å være i forkant, men nå er det engang slik at en hund som jakter på alt med hjul i bevegelse, kan man vanskelig være i forkant på til enhver tid. Og da lurer jeg på hva man gjør hvis man har som prinsipp å ikke korrigere.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker korreksjon, ihvertfall i starten så de kommer ned på jorden igjen også kan jeg belønne det jeg vil ha når de ikke blokkerer lengre. Det er sikkert ikke nødvendig, men det er mye lettere og en sikrere metode når det er hunder som blokkerer. Vims trengte bare en så var problemet ute av verden for godt (men nå var jo hun ganske liten og jeg fikk tatt det med en gang), Varga var helt gal og det sitter mye dypere, men korreksjon ga oss en start som jeg senere har bygd videre på med positive og føre var metoder. Noen få ting trigger henne fortsatt, men nå skal det ingenting/lite til for å avbryte henne og intensiteten/seriøsiteten i forsøket er i en helt annen klasse en tidligere. Ganske halvhjertet. Trenger ikke nødvendigvis å være så hardt man trenger å gå inn heller.

 

Mildere enn hva?! Jeg har ikke skissert noen treningsmetode jeg. Jeg har kun sagt at en hund som blokkerer kan man ikke belønne ut av adferden.

Ja det er som sagt fint å være i forkant, men nå er det engang slik at en hund som jakter på alt med hjul i bevegelse, kan man vanskelig være i forkant på til enhver tid. Og da lurer jeg på hva man gjør hvis man har som prinsipp å ikke korrigere.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Da bruker man brannslukning som høres mye hyggeligere ut :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det kommet mange svar! Takk for innspill, greit å høre litt andre synspunkter når man føler man har låst seg litt fast.

Men dere som anbefaler korrigering. Hva legger dere egentlig i det? Kenzie er veldig sterk og ikke spesielt myk, så hun hadde nok tålt det sånn sett. Og jeg tenker at dersom det er det som skal til så får vi heller gjøre det da, for det er jo en veldig farlig adferd hun viser. Hvis hun skulle komme seg løs og springe etter sykler som fortsetter langs veien er jo det kjempeskummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det kommet mange svar! Takk for innspill, greit å høre litt andre synspunkter når man føler man har låst seg litt fast.

Men dere som anbefaler korrigering. Hva legger dere egentlig i det? Kenzie er veldig sterk og ikke spesielt myk, så hun hadde nok tålt det sånn sett. Og jeg tenker at dersom det er det som skal til så får vi heller gjøre det da, for det er jo en veldig farlig adferd hun viser. Hvis hun skulle komme seg løs og springe etter sykler som fortsetter langs veien er jo det kjempeskummelt.

Jeg synes at du skal ta kontakt med en hundetrener som kan bli med deg og hunden på en tur, så kan den personen vurdere hvilke virkemidler som er hensiktsmessig i situasjonen. Hvor bor du?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes at du skal ta kontakt med en hundetrener som kan bli med deg og hunden på en tur, så kan den personen vurdere hvilke virkemidler som er hensiktsmessig i situasjonen. Hvor bor du?

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Det har jeg nok ikke råd til før eventuelt etter jul, hvertfall. Sånt er vel temmelig dyrt når det blir snakk om privattimer? Bor i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg nok ikke råd til før eventuelt etter jul, hvertfall. Sånt er vel temmelig dyrt når det blir snakk om privattimer? Bor i Kristiansand.

Nå vet ikke jeg hva du mener er veldig dyrt, men til sammenligning tar jeg 700kr pr hele time pluss kjøring. Det er prisen av ca 1/3 kurs, men ofte mer hensiktsmessig. Det finnes sikkert mange flinke hundefolk der også, så noen kan sikkert hjelpe deg. Forsøk hundeklubben.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tanken om å trene på avstand, tilrettelegge, unngå for sterk påvirkning og alt det der. Men hvor realistisk det er å gjennomføre når man bor midt i en by? Hvor mange sykler, biler og sparkesykler klarer du å unngå, på en måte..? Hvor mye av turen blir eventuelt brannslukking og å gjemme seg kontra suksessfulle repetisjoner på lang nok avstand?

Ikke spesielt hjelpsomt dette svaret mitt, men. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korriger når den er dust, belønn når den gjør som du vil. Start med å trene på avstand.
Korreksjon kan være det du er komfertabel med, f.eks et strengt og bestemt : -Nei!! (om hunden vet hva det er), belønn når den tar kontakt med deg/kutter atferden. Fysisk avstraffelse er uansett ikke lovlig i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en BC med lignende problemer. Etter å ba prøvd metoder som ligner på kinderegg metoden uten resultat, begynte jeg å be om at hunden ligge eller sitte.

Du må selvfølgelig ha inne sitt/ligg ganske bra for dette.

Hver gang det kommer bil, syklist, barnevogn osv. så ber du hunden om å sitte/ligge. Jeg måtte i begynnelsen stå på båndet samtidig som jeg holdt i halsbånd/sele sånn at hunden ikke fikk rørt seg. Når bil, syklist osv. har gått forbi løsnet jeg grepet og belønte hunden. Min likte best å bli belønnet med dralek (jeg brukte kobbelet). Vi lekte litt før vi gikk videre. Etter et år så begynte hunden å forstå tegningen og ha la seg automatisk ned i sånne situasjoner. Men jeg måtte alltid følge med. 

Når det var mange syklister, biler osv. som kom etter hverandre så tok det i begynnelsen litt til å komme fra a-b. Men dette bedret seg med årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tanken om å trene på avstand, tilrettelegge, unngå for sterk påvirkning og alt det der. Men hvor realistisk det er å gjennomføre når man bor midt i en by? Hvor mange sykler, biler og sparkesykler klarer du å unngå, på en måte..? Hvor mye av turen blir eventuelt brannslukking og å gjemme seg kontra suksessfulle repetisjoner på lang nok avstand?

Ikke spesielt hjelpsomt dette svaret mitt, men. :P 

Det du sier er nettopp det jeg har tenkt men ikke klart å formulere, hehe. Jeg bor såpass sentralt at vi skal ha ekstremt flaks for å ikke treffe på sykler bare på en 5minutters tissetur, liksom. Og går vi langs fortau er det fort at det ikke er mulig å skape stor nok avstand. Og for å komme til steder vi kan få større avstand, så må vi først gå steder det ikke er mulig.. Så det blir en litt vanskelig situasjon.

Hadde en BC med lignende problemer. Etter å ba prøvd metoder som ligner på kinderegg metoden uten resultat, begynte jeg å be om at hunden ligge eller sitte.

Du må selvfølgelig ha inne sitt/ligg ganske bra for dette.

Hver gang det kommer bil, syklist, barnevogn osv. så ber du hunden om å sitte/ligge. Jeg måtte i begynnelsen stå på båndet samtidig som jeg holdt i halsbånd/sele sånn at hunden ikke fikk rørt seg. Når bil, syklist osv. har gått forbi løsnet jeg grepet og belønte hunden. Min likte best å bli belønnet med dralek (jeg brukte kobbelet). Vi lekte litt før vi gikk videre. Etter et år så begynte hunden å forstå tegningen og ha la seg automatisk ned i sånne situasjoner. Men jeg måtte alltid følge med. 

Når det var mange syklister, biler osv. som kom etter hverandre så tok det i begynnelsen litt til å komme fra a-b. Men dette bedret seg med årene. 

Det er nettopp dette vi holder på med nå, så da tenker jeg at vi egentlig er på rett spor, det bare tar litt tid. Og det er som du sier at det innimellom tar ganske lang tid å komme seg fra A til B når det er mye trafikk, så håper det bedrer seg etterhvert. Hun har forøvrig blitt mye flinkere på biler nå enn hun var før, så det er jo håp for at det samme gjelder sykler osv. :)

 

Nå vet ikke jeg hva du mener er veldig dyrt, men til sammenligning tar jeg 700kr pr hele time pluss kjøring. Det er prisen av ca 1/3 kurs, men ofte mer hensiktsmessig. Det finnes sikkert mange flinke hundefolk der også, så noen kan sikkert hjelpe deg. Forsøk hundeklubben.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Altså om vi får tips og råd som fungerer så er det jo verdt det, men på studentbudsjett så er det dyrere enn jeg egentlig har råd til, enn så lenge. Får ta en prat med instruktøren vår, vi går jo på lydighetskurs nå så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...