Gå til innhold
Hundesonen.no

Eldstemann som regel sjalu


Taz

Recommended Posts

Neida, her i hus er det yngstemann.

Trodde den normale situasjonen var at den eldste hunden ble sjalu på den yngste, og derfor

kunne små snappe etter den i begynnelsen.

Så jeg syns det er ganske så merkelig når det er Cody som snapper etter Diego.

Siden Diego er eldst, så får han selvsagt mest oppmerksomhet, selv om de får ganske likt.

Men når Diego sitter å tygger på ett bein så kan Cody stjele det rett fra han, uten en reaksjon fra Diego, men hvis Cody har noen han tygger på og Diego bare går i retning mot han (Diego tar ikke ting fra han) så er det rett i forsvar og begynne å snappe etter han.

Koser jeg med Diego så kan Cody komme bort å få litt kos samtidig, men koser jeg med Cody så klikker det jo nesten for Cody hvis Diego kommer bort til meg.

Hver gang Cody gjør dette så slutter jeg med engang, koser jeg med Cody så bare går jeg fra han osv.

Sånt skal ikke tolereres her, iallefall ikke når det er yngstemann som holder på å tuller sånn.

Så jeg spør, hva kan jeg gjøre for å få Cody til å slutte å være så.. hmm.. sjalu? (Hvis det er rette ordet)

Så jeg trenger desperat noen gode råd.

Edit: Pga misforståelser vil jeg bare si, jeg tror ikke hunder kan bli sjalu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, en ting til.

Diego prøver virkelig å komme overens med denne nykommlingen.

Hver gang Cody snapper etter han så bare snur han ryggen til å går.

Diego prøver å "rense" han. (Sånn hunder gjør med tennene)

Og han tolerer Cody sin oppførsel.

Noe som ikke er kjent for Chows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror rett og slett at Diego er for snill med Cody, han har vell ikke vis at han er eldst enda regner jeg med. Når vi fikk Tinka i hus så prøvde hun alltid å stjele fra gammle hannhunden vår når de fikk noe godt men da ble hun satt skikkelig på plass av han hvis hun prøvde seg.

ser Aiwa når det kommer nye hunder med oss når vi går på fjellet og de er løse, hun går å bøller og legger de i bakken flere ganger før hun er fornøyd med dem, men blir det formye av det gode så får hun kjeft av oss. Mn hun er den eneste av hundene her som oppfører seg sånn, det virker liksom som at hun må vise at dette er hennes flokk bare sånn at den nye vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første som slo meg var "valpelisens", om du har hørt/lest om det. Ikke det emnet jeg kan mest om, men valper har, i følge mange, opp til en viss alder litt større tabbekvote og frihet enn de får senere.

Skal se om jeg finner linker, hvis ikke vet jeg det er en god del som kan mye om sånt her inne :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror rett og slett at Diego er for snill med Cody, han har vell ikke vis at han er eldst enda regner jeg med. Når vi fikk Tinka i hus så prøvde hun alltid å stjele fra gammle hannhunden vår når de fikk noe godt men da ble hun satt skikkelig på plass av han hvis hun prøvde seg.

ser Aiwa når det kommer nye hunder med oss når vi går på fjellet og de er løse, hun går å bøller og legger de i bakken flere ganger før hun er fornøyd med dem, men blir det formye av det gode så får hun kjeft av oss. Mn hun er den eneste av hundene her som oppfører seg sånn, det virker liksom som at hun må vise at dette er hennes flokk bare sånn at den nye vet det.

Ja, jeg tror Diego er altfor snill med Cody, han har enda ikke vist at han er sjef.

Diego er jo som sagt en veldig dominant hund som er veldig trygg på seg selv, men alikvel.

Skal vel ikke tolerer en "valp" som knurrer og snapper etter han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første som slo meg var "valpelisens", om du har hørt/lest om det. Ikke det emnet jeg kan mest om, men valper har, i følge mange, opp til en viss alder litt større tabbekvote og frihet enn de får senere.

Skal se om jeg finner linker, hvis ikke vet jeg det er en god del som kan mye om sånt her inne :icon_redface:

Ja, tenkte litt på det jeg og.

Men syns ikke dette virker helt som valpelisens, grunnet oppførsel til både Cody og Diego.

Men kan jo være, og da forandrer seg når Cody blir eldre..

Hver gang det skjer, sitter jeg bare å håper på at Diego skal si ifra.. <_< Hehe.

*Føle seg ond*

Ellers så går de veldig bra sammen, de leker sammen ute, og enn kan se at Cody ser opp til Diego,

og bruker han som "støtte" når de er ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan regne med at Diego oppdrar Cody.Det er han nok altfor ung til selv.

Men uansett:tror det ligger mye i det med valpelisnens -utrolig hva de små drittungene får lov til.

Det kan vel også være fordi Cody er såpass usikker at Diego ikke går hardere til verks.

De er rare de dyra..Ikke lett å forstå ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal tenke litt på hva DU bør gjøre her... for at det ikke skal gå galt. Du har to veldig forskjellige raser. Sånt har MYE å si, og så har du aldersproblemet...

Chow chower flest er ganske... dempede i forhold til andre hunder, de tar sin tid, de "snakker" ikke i de største bokstavene, og de har vel en helt karakteristisk, ikke så veldig "hundete" adferd.

Så kjøper du en ny hannhund - av en rase som har STOR trang til å "ordne og styre" og mye sans for "eiendomsrett"! Hollenderne kan vel være riktig så styrete, de er veldig "på den", intense i det meste de gjør. De vil, vil, vil, vil... og gjerne eie, eie, eie....

Det chowen din gjør, ville kanskje virket på en litt "treigere" chow chow valp som hadde samme "dialekt" som ham, men virker ikke på en hollender med mer medfødet trang til konfrontasjon, til det å "eie" ting, til det å hevde seg, klatre og ordne. En annen hollender eller hund med lignende "legning" ville kanskje sagt fra mye kjappere og klarere. Kanskje. Med ulike raser kan det bli slike språkproblemer.

Minst like viktig: Alderen dem i mellom...

I en ulveflokk ville aldri en unghund få ansvaret for å oppdra en valp ALENE. Det ville noen eldre og "voksne nok" ulver gjøre. Chowen din er ikke voksen nok, og da tror jeg at du kanskje må ta over ansvaret og styringen i situasjonen - og gjøre det klart for hollenderen at "DETTE GÅR IKKE", det får du ikke lov til? Konsekvensene blir opp til deg, og dine treningsmetoder; finnes flere veier her. Men hollenderen skal HØRE på deg, uansett metode, uansett hva han holder på med av "moro"....

Chowen din høres veldig grei og ordentlig og hyggelig ut, men hvis han hele tiden blir skjøvet over grensene sine, kan du oppleve kanskje - siden han er ung og ikke har festet seg i adferd - kanskje at han blir EKLERE mot hvalper flest, eller mot unge hannhunder, enn du ønsker? Endrer han adferd i forhold til DIN unge hannhvalp, tar han det kanskje med seg videre til ANDRE hunder dere kan møte senere. Kanskje.

En annen ting er at disse hundene ligger veldig tett i alder. Og er hannhunder, begge to. Dette kan du få problemer med senere, hvis da ikke den eldre chowen bare vil bakke ut da - når hollenderen drar seg opp i rette alder. Det du merker problemer med nå, er dette at hvalpen plager unghunden.

For du risikere OGSÅ, nemlig, at hollenderen din lærer seg noen unoter - at han får som vane å strekke eldre hunders strikk altfor langt, fordi din chow er så snill og tålmodig. Da kan hollenderen dra med seg dette videre når han møter andre hunder.

Jo tydeligere du blir som eier, jo bedre - da overtar du kontrollen, og kan bestemme hva som er akseptabel adferd i "flokken" deres. Kanskje skal du unngå enkelte situasjoner til du har fått mer kontroll over hollenderen, kjenner ham bedre (er han usikker, er han litt giret, i en vanskelig periode etc) el.l - ved å unngå å la ham få anledningen til å bedrive vokting av beinet (HVIS du synes det går over stokk og stein), og ved at DU nekter ham å ta chowens bein.

Vet du omtrent forløpet av hilsesituasjoner, så kan du forebygge og sørge for at "ting ikke skjer", og så rose - begge to. Du må lære/vise hollenderen at det er i hans egen interesse at han oppfører seg, enten ved at du blir blidere, eller ved at det vanker godis og ros på begge, eller hva du velger. Men DU må ha styringen.... hvis du skjønner :-)

Vi har hatt hauger av hunder, fra to til fire samtidig, og aldri hatt problemer med dette - så for meg er det normalt at hunder IKKE er "sjalu", altså skal tåle ting, IKKE MINST når jeg er sentral i det. Begge mine hunder vokter maten sin, med et knurr, ja, hvis den andre går og snoker helt oppi den andres matskål. Men er JEG der, kan jeg kreve at de skal dele godiser og restemat fra min ene tallerken - de synes det er kjekt, for da får de begge smaker. Det er noe "in it" for dem begge!

Vokting av egen mat, eller av deg, kan også ha sammenheng med usikkerhet - så synes du at dette er generelt i andre situasjoner også, så bør du ta kontakt med en god adferdstrener, snakk med oppdretter om tips, el.l.

Dette med hvalpelisens er interessant nok, ja. Men gode tisper/mødre/voksne hunder pleier å sette solid stopper for OPPKJEFTIGE hvalper, gjennom å dominansleke med dem, eller si fra bestemt. Ser det på min egen voksne tispe, som lar de forsiktige og vanlige hvalpene få gjøre det meste, men som er meget kontant med å lære masehvalper som er frekke noen grunnregler for "dannet" oppførsel :-)

Men greia er egentlig at chowen din ikke er gammel nok til det ansvaret du legger på ham... så det må du tenke over, tror jeg? Og gå inn selv. Når den yngste hunden min, som er liten, plages av store hvalper som ikke hører på hans irettesettelser - ja, da går den eldste hunden min inn og sier fra til hvalpen at "dette kutter du ut NÅ". Så JEG mener du kan gå inn og bestemme hva som er lov hos dere - gjennom å stoppe endel adferd, forebygge situasjoner, OG rose når hollenderen IKKE bedriver den dumme adferden, men oppfører seg ordentlig.

Du har valgt to raser i hver sin ende av adferdsskalaen, nærmest, og gjort at de må leve sammen - og det er kanskje litt over evne for begge to :-) Hunder som av adferd er "pushy" og vil mye, kan bli noen j.... mot hunder som er mer adstadige, laidback, ikke så opptatt av å hevde seg og ordne. Den vil snakke i for små bokstaver, kanskje, for en rase som på sin side snakker i STORE!

Kanskje du kan finne frem, via oppdretter eller noen andre, til noen andre som har to "forskjellige" raser sammen? Høre deres erfaring, hvordan det gikk?

Og så tror jeg også at noe av dette har med alder å gjøre, at aldersforskjellen er for liten.... noe som igjen krever endel av deg.

Lesestoff:

http://www.dogwise.com/forums/messageview...5&threadid=1814

http://www.veterinarypartner.com/Content.p...S=1&SourceID=47

Noe er veldig "amerikansk", fordi de anbefaler kastrering etc. Men legg særlig merke til slutten, vel, jeg siterer det her: "Be alert, too, to the problem of this relationship pushing one of the dogs to become dominant to an unhealthy degree and the other to become submissive to a point that's not good for her, either."

Jeg hadde ikke ventet for å se om noe "gikk over", siden hollenderen er en aktiv og pågangsfull brukshund som sikkert ikke blir MINDRE intens eller "snillere" :-) Det er nå du har en god sjanse, siden han er valp. Lykke til, det ordner seg nok bare du finner "nøkkelen" til hvordan du vil håndtere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Igjen - amen Akela... :icon_redface:)

Tenkte imidlertid at jeg skulle fortelle litt om vår egen situasjon.

Jeg har som Akela alltid hatt to eller flere hunder i forskjellig alder og inntil nylig ALDRI hatt denne form for "ressursforsvar" som jeg vil kalle det - det har aldri vært tvil her i huset, hundene har innordnet seg pent og pyntelig - inntill nylig.

Min nye lille hannvalp - Beta - gjør akkurat det samme som din hollender - i tillegg provoserer han maksimalt, utfordrer til kamp om noen forsøker å ta en "staredown" - og han er i det hele tatt ett lite monster. Snill med folk, sosial og glad - men han flyr rett i trynet på enhver hund som kommer for nær når han har noe han vil passe på - det være seg mat, leker eller meg. Vel - rett skal være rett - han er værre til "gamlefar" enn til de andre - antagelig så har de andre fått parkert han hardt nok - mens gamlefar mot denne lille djevelen har vært svært moderat. Akkurat hvorfor han har valgt å være moderat i forhold til Beta aner jeg ikke, men det kan være fordi han aldri egentlig har behøvd å gå inn å korrigere oppkjeftige små valper med noe særlig tyngde - det har alltid vært nok med ett missfornøyd grynt eller ett blikk.

Beta lar seg imidlertid ikke stoppe av slike bagateller og fikk så hatten passet etter få dager i heimen uten at det har hatt nevneverdig effekt.......

Jeg kunne lent meg tilbake og vente på at Timo skal trå til litt til - men det gidder jeg ikke - Beta får klar melding om hva jeg aksepterer og ikke - og det hjelper - det har blitt mindre trøbble her hjemme med kjente hunder - fremmede hunder på besøk er ett annet lerret..

En ting til jeg vil si deg - du skriver at den lille er sjalu. Greit nok - med en chow chow så går det kanskje an å late som om hunder er mennesker og har mennesklige følelser og reaksjoner - det gjør ingen skade - men å bruke den taktikken på en hollender valp er etter min mening en gedigen tabbe. Med hollender som med belgere så handler det om å lese hund, kunne hund, kjenne sin hund og kunne forutse dens reaksjonsmønster før den selv har tenkt til å gjøre det - og det reaksjonsmønsteret handler svært lite om sjalusi, kjærlighet og alskens mennesklige emosjoner - det handler om en gjeterHUNDS drifter og reaksjoner i forhold til disse.

ETT av disse er ressursforsvar og vokting - dette er IKKE sjalusi - det er som nevn forsvar og vokting. Og min mening er at her bør du gå inn å fortelle valpen at det kan den drite i - og ikke sitte vente på at en ung chow som virker utrolig sunn i hodet skal gjøre din jobb. Her må du være tydelig i forhold til hva du VIL - og styre hundeholdet i den retningen.

Lykke til - jeg er full av beundring for dine valg av raser - de er jo så forskjellige som de kan få blitt.

Kos deg - men lær deg å være i forkant og ta kontrollen nå.

Nå skal ikke jeg anbefale beinbrudd for å få bukt med uønsket adferd - men vårt lille utyske har blitt svært så moderat etter at han knakk beinet her for halvannen uke siden - vi benytter nå enhver anledning til å forsterke hans hyggelige sider i forhold til de andre hundene og husets ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal tenke litt på hva DU bør gjøre her... for at det ikke skal gå galt. Du har to veldig forskjellige raser. Sånt har MYE å si, og så har du aldersproblemet...

Chow chower flest er ganske... dempede i forhold til andre hunder, de tar sin tid, de "snakker" ikke i de største bokstavene, og de har vel en helt karakteristisk, ikke så veldig "hundete" adferd.

Så kjøper du en ny hannhund - av en rase som har STOR trang til å "ordne og styre" og mye sans for "eiendomsrett"! Hollenderne kan vel være riktig så styrete, de er veldig "på den", intense i det meste de gjør. De vil, vil, vil, vil... og gjerne eie, eie, eie....

Det chowen din gjør, ville kanskje virket på en litt "treigere" chow chow valp som hadde samme "dialekt" som ham, men virker ikke på en hollender med mer medfødet trang til konfrontasjon, til det å "eie" ting, til det å hevde seg, klatre og ordne. En annen hollender eller hund med lignende "legning" ville kanskje sagt fra mye kjappere og klarere. Kanskje. Med ulike raser kan det bli slike språkproblemer.

Minst like viktig: Alderen dem i mellom...

I en ulveflokk ville aldri en unghund få ansvaret for å oppdra en valp ALENE. Det ville noen eldre og "voksne nok" ulver gjøre. Chowen din er ikke voksen nok, og da tror jeg at du kanskje må ta over ansvaret og styringen i situasjonen - og gjøre det klart for hollenderen at "DETTE GÅR IKKE", det får du ikke lov til? Konsekvensene blir opp til deg, og dine treningsmetoder; finnes flere veier her. Men hollenderen skal HØRE på deg, uansett metode, uansett hva han holder på med av "moro"....

Chowen din høres veldig grei og ordentlig og hyggelig ut, men hvis han hele tiden blir skjøvet over grensene sine, kan du oppleve kanskje - siden han er ung og ikke har festet seg i adferd - kanskje at han blir EKLERE mot hvalper flest, eller mot unge hannhunder, enn du ønsker? Endrer han adferd i forhold til DIN unge hannhvalp, tar han det kanskje med seg videre til ANDRE hunder dere kan møte senere. Kanskje.

En annen ting er at disse hundene ligger veldig tett i alder. Og er hannhunder, begge to. Dette kan du få problemer med senere, hvis da ikke den eldre chowen bare vil bakke ut da - når hollenderen drar seg opp i rette alder. Det du merker problemer med nå, er dette at hvalpen plager unghunden.

For du risikere OGSÅ, nemlig, at hollenderen din lærer seg noen unoter - at han får som vane å strekke eldre hunders strikk altfor langt, fordi din chow er så snill og tålmodig. Da kan hollenderen dra med seg dette videre når han møter andre hunder.

Jo tydeligere du blir som eier, jo bedre - da overtar du kontrollen, og kan bestemme hva som er akseptabel adferd i "flokken" deres. Kanskje skal du unngå enkelte situasjoner til du har fått mer kontroll over hollenderen, kjenner ham bedre (er han usikker, er han litt giret, i en vanskelig periode etc) el.l - ved å unngå å la ham få anledningen til å bedrive vokting av beinet (HVIS du synes det går over stokk og stein), og ved at DU nekter ham å ta chowens bein.

Vet du omtrent forløpet av hilsesituasjoner, så kan du forebygge og sørge for at "ting ikke skjer", og så rose - begge to. Du må lære/vise hollenderen at det er i hans egen interesse at han oppfører seg, enten ved at du blir blidere, eller ved at det vanker godis og ros på begge, eller hva du velger. Men DU må ha styringen.... hvis du skjønner :-)

Vi har hatt hauger av hunder, fra to til fire samtidig, og aldri hatt problemer med dette - så for meg er det normalt at hunder IKKE er "sjalu", altså skal tåle ting, IKKE MINST når jeg er sentral i det. Begge mine hunder vokter maten sin, med et knurr, ja, hvis den andre går og snoker helt oppi den andres matskål. Men er JEG der, kan jeg kreve at de skal dele godiser og restemat fra min ene tallerken - de synes det er kjekt, for da får de begge smaker. Det er noe "in it" for dem begge!

Vokting av egen mat, eller av deg, kan også ha sammenheng med usikkerhet - så synes du at dette er generelt i andre situasjoner også, så bør du ta kontakt med en god adferdstrener, snakk med oppdretter om tips, el.l.

Dette med hvalpelisens er interessant nok, ja. Men gode tisper/mødre/voksne hunder pleier å sette solid stopper for OPPKJEFTIGE hvalper, gjennom å dominansleke med dem, eller si fra bestemt. Ser det på min egen voksne tispe, som lar de forsiktige og vanlige hvalpene få gjøre det meste, men som er meget kontant med å lære masehvalper som er frekke noen grunnregler for "dannet" oppførsel :-)

Men greia er egentlig at chowen din ikke er gammel nok til det ansvaret du legger på ham... så det må du tenke over, tror jeg? Og gå inn selv. Når den yngste hunden min, som er liten, plages av store hvalper som ikke hører på hans irettesettelser - ja, da går den eldste hunden min inn og sier fra til hvalpen at "dette kutter du ut NÅ". Så JEG mener du kan gå inn og bestemme hva som er lov hos dere - gjennom å stoppe endel adferd, forebygge situasjoner, OG rose når hollenderen IKKE bedriver den dumme adferden, men oppfører seg ordentlig.

Du har valgt to raser i hver sin ende av adferdsskalaen, nærmest, og gjort at de må leve sammen - og det er kanskje litt over evne for begge to :-) Hunder som av adferd er "pushy" og vil mye, kan bli noen j.... mot hunder som er mer adstadige, laidback, ikke så opptatt av å hevde seg og ordne. Den vil snakke i for små bokstaver, kanskje, for en rase som på sin side snakker i STORE!

Kanskje du kan finne frem, via oppdretter eller noen andre, til noen andre som har to "forskjellige" raser sammen? Høre deres erfaring, hvordan det gikk?

Og så tror jeg også at noe av dette har med alder å gjøre, at aldersforskjellen er for liten.... noe som igjen krever endel av deg.

Lesestoff:

http://www.dogwise.com/forums/messageview...5&threadid=1814

http://www.veterinarypartner.com/Content.p...S=1&SourceID=47

Noe er veldig "amerikansk", fordi de anbefaler kastrering etc. Men legg særlig merke til slutten, vel, jeg siterer det her: "Be alert, too, to the problem of this relationship pushing one of the dogs to become dominant to an unhealthy degree and the other to become submissive to a point that's not good for her, either."

Jeg hadde ikke ventet for å se om noe "gikk over", siden hollenderen er en aktiv og pågangsfull brukshund som sikkert ikke blir MINDRE intens eller "snillere" :-) Det er nå du har en god sjanse, siden han er valp. Lykke til, det ordner seg nok bare du finner "nøkkelen" til hvordan du vil håndtere det.

.................som Amen i kjerka...! :icon_redface::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan regne med at Diego oppdrar Cody.Det er han nok altfor ung til selv.

Men uansett:tror det ligger mye i det med valpelisnens -utrolig hva de små drittungene får lov til.

Det kan vel også være fordi Cody er såpass usikker at Diego ikke går hardere til verks.

De er rare de dyra..Ikke lett å forstå ;P

Nei, forventer ikke at Diego skal oppdra Cody. :icon_redface:

Men ikke tolerer alt.

Diego er en sånn hund som andre hunder kan plage, knurre til osv uten at han reagerer.

Dette er jo ganske positivt i mangen situasjoner.

Men i dette tilfellet ender det opp med at Diego ikke kommer bort til meg når Cody er ved siden av meg, pga han vet hvordan Cody kommer til å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.t.w Diego bruker faktisk samme teknik som det jeg ville gjort:)-ignorering.

kanskje Diego er en liten klikkertrener:)

Hehe. Han er jo en klikkerhund, så kanskje han har lært litt. :icon_redface:

Men joda, ignorering er jo en fordel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela:

Men først av alt, alt du sier gjør jeg allerede. :icon_redface:

Diego oppdrar ikke Cody.

De er ikke sammen når jeg er ute, Cody er i bur og Diego går løs på ett annet rom.

Snapper Cody etter Diego så får han konsekvenser, og han vet at dette har han ikke lov til.

(Så det har jo minsket denne uka)

Vokter Cody beinet sitt tar jeg det fra han og han får ikke tatt Diego sitt bein.

Diego og Cody kan spise fra samme matskål, og ingen blir sinte.

Det er bare i disse to tilfellene, med tyggebein, og når jeg koser med Cody.

Diego har ett tydelig språk (I forhold til rasen) og setter seg i respekt hos andre eldre hannhunder.

Så akkurat dette med Cody forstår jeg ikke, men nå har jo ikke Cody vært her så lenge, og er enda litt usikker.

Og som du sa, begge vet JEG har kontrollen i "flokken", og begge hører på meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til jeg vil si deg - du skriver at den lille er sjalu. Greit nok - med en chow chow så går det kanskje an å late som om hunder er mennesker og har mennesklige følelser og reaksjoner - det gjør ingen skade - men å bruke den taktikken på en hollender valp er etter min mening en gedigen tabbe. Med hollender som med belgere så handler det om å lese hund, kunne hund, kjenne sin hund og kunne forutse dens reaksjonsmønster før den selv har tenkt til å gjøre det - og det reaksjonsmønsteret handler svært lite om sjalusi, kjærlighet og alskens mennesklige emosjoner - det handler om en gjeterHUNDS drifter og reaksjoner i forhold til disse.

ETT av disse er ressursforsvar og vokting - dette er IKKE sjalusi - det er som nevn forsvar og vokting. Og min mening er at her bør du gå inn å fortelle valpen at det kan den drite i - og ikke sitte vente på at en ung chow som virker utrolig sunn i hodet skal gjøre din jobb. Her må du være tydelig i forhold til hva du VIL - og styre hundeholdet i den retningen.

For det første, tror hele situasjonen min blir misforståt, men det er ikke lett å skrive hvordan

situasjonen egentlig er. Men prøvde å godt jeg kunne og ble misforståt.

Men en ting vil jeg iallefall si, jeg tror ikke på Sjalusi blandt hunder. :icon_redface:

Det var bare ett ord som jeg skrev i farten, og derfor skrev jeg. (hvis det er rette ordet) etterpå.

Jeg tilegger ingen hunder menneskelige følelser, ikke engang en Chow. :)

Jeg er tydelig med Cody, sånn oppførsel er IKKE lov.

Men jeg bruker ikke fysisk makt/straff for det, men han forstår hva jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid vanskelig å beskrive situasjonen med ord, og det er tydelig at det ikke bare er meg som leser det du skrev slik jeg forutsatte da jeg svarte :-)

Men at du har KONTROLLEN? Tja, så lenge du har et problem du ikke får til, altså ubehag mellom to hunder, selv om det bare er i to gitte situasjoner, så kan man pr. definisjon si at du ikke har fullstendig kontroll..... Og ingen har sagt at det er lett; hunder har ekstremt mange nyanser seg i mellom, som du skal være ganske dreven for å få med deg mesteparten av det.

Du mener at hollenderen "forstår hva jeg vil". Men likevel gjør han ikke som du sier? Hmmmm... hva tror han du vil? Hvordan VET du at han forstår? Eneste jeg hadde sett på, var om DU får hunden til å GJØRE/VÆRE som du vil. Ellers har han ikke forstått det, eller han forstår det dithen at det ikke får særlige konsekvenser for ham å la være å gjøre som han "vet du vil"....

Vel... kanskje du rett og slett må ta litt hardere i. Hunder kan godt få med seg hva du mener, men de lærer også kjapt når det ikke blir konsekvenser. Og når du sier fra til ham, så skal du se etter at du får en REAKSJON - ikke bare at han holder opp, men at han også reagerer på en måte som har gjort litt inntrykk på ham; at han blir litt innsmigrende ovenfor deg - slik HVALPER blir i forhold til HUNDER som sier kontant fra til dem. Ellers risikerer du bare at han tar en pause - og så fortsetter som før, fordi han ikke vøler hva du sier.

Og så er spørsmålet HVA det egentlig er hollenderen vil oppnå. Om han p.t. er MER opptatt av å ordne til i forhold til chowen, enn i forhold til deg.

For når du sitter med hollenderen, og chowen velger ikke å komme bort fordi hollenderen er ekkel... ja, så spiller det kanskje mindre rolle for hollenderen at DU skyver ham unna eller sier fy eller legger ham i bur eller hva nå enn du gjør som følge av dette - kanskje hollenderens mål handler MER om å holde chowen unna, enn anerkjennelse og kos fra deg?

Så da spiller det liten rolle at DU skyver ham vekk, legger ham vekk, tar fra ham bein - hvis han ALLEREDE har oppnådd å "manipulere" chowen din vekk, eller fått den ønskede reaksjonen i chowen. Skjønner?

Om ikke du synes jeg forstår deg godt nok, så lytt til Belgerpia - hun har belgere, fetterne og kusinene til hollenderne, og vet veldig, veldig godt hvor kjapptenkte, "med" og "på'n" disse hundene kan være. Du bør også sjekke med din egen oppdretter, linjer kan variere, og noen kan være for j.... intense når de VIL noe.

Du har en "dannet" chow, som prøver å overse en overintens valp. Og synes DU at denne ignoreringen til hunden din virker? Nei, det virker jo ikke sånn, siden du synes det er en lei situasjon. Det er fint at du ser det, og har innlevelse med chowen din, synes jeg!

Men det er også et godt argument for at ignorering ikke alltid er tingen når "plageånden" likevel oppnår ting.... da "vinner" den, og du snarere FORSTERKER denne hvalpens intensitet.

Jeg kan godt like intense hvalper som dette - men vitsen er jo at det er ubehagelig for hunden du har :-) Da må du jobbe bevisst for å dempe denne adferden, siden hundene dine ikke har noe annet valg enn å måtte tilbringe tid sammen - de kan jo ikke gå sin vei.... slik de hadde gjort ute i det fri, eller hvis plassen hadde vært stor.

Les og tenk, ingen har sagt det skal være lett, og jeg håper du ikke føler deg "angrepet" eller noe sånt noe; jeg synes som sagt heller det er flott at du SER hva som skjer, og at du føler med chowen din! Men prøv å se an helheten hjemme hos dere, om det er andre ting du kan gjøre i andre situasjoner som kan ha sin konsekvens over i disse situasjonene. Se etter de SMÅ tingene... og de kan være små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...