Gå til innhold
Hundesonen.no

Irsk staff


Kristin Verde
 Share

Recommended Posts

Nei. Irsk staff er stort sett pitbullblandinger (blandet med engelsk staff) for å "bevare" pitbullen etter forbudet.

Red: Noen kaller enkelte varianter, "bruksvarianter" av engelsk staff for irsk staff også, men er litt ymse der.

Her er et par gamle tråder om emnet:

http://hundesonen.no/forum/topic/65353-irsk-og-engelsk-staffe-er-det-2-forskjellige-raser

http://hundesonen.no/forum/topic/63135-irishold-tyme-staffordshire-bull-terrier-oppdrett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eng staff og irsk staff er det ingen raser som heter. Staffordshire bull terrier er det derimot noe som heter og den er lovlig.

Engelsk staff er dog et helt vanlig uttrykk for de som ikke orker å bruke hele navnet på staffordshire bull terrier til enhver tid, i likhet med sheltie, terv, wheaten terrier, og en bråte andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk staff er dog et helt vanlig uttrykk for de som ikke orker å bruke hele navnet på staffordshire bull terrier til enhver tid, i likhet med sheltie, terv, wheaten terrier, og en bråte andre raser.

Det er feil. Uvitende bruker navnet. Rase entusiaster sier kun Staff.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil. Uvitende bruker navnet. Rase entusiaster sier kun Staff.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Så de som selv har rasen men bruker uttrykket er ikke raseentusiaster da, eller? Jeg har sett/hørt det brukt av staffefolk ihvertfall, muligens for å skille det fra amstaff for andre som ikke evt vet forskjellen? (jeg sier ikke at staff ikke brukes også, det brukes nok mer, men jeg har som sagt sett engelsk staff brukes ofte nok til at jeg vil kalle det et normalt uttrykk for rasen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har rasen som bruker det uttrykket er relativt ferske eiere.

Staff = staffordshire BULL terrier

Amstaff = American staffordshire terrier (uten bull )

Rasen er opprinnelig fra England, noe staffordshire bekrefter. Da blir wdet smør på flesk og si engelsk i tillegg. Varianter av rasen som har kommet til i ettertid (Amstaff) legger man til nytt land på for å skille fra originalen.

Det står ikke i en eneste rasebeskrivelse verken hos nkk, fci osv at rasen heter engelsk Staff.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser som ikke har kallenavn i beskrivelsen. Jeg er som sagt klar over at staff er det som oftest brukes, men det er helt klart en del staffeeiere som ikke har hørt det du skriver...

Og jeg får mark i øya når jeg ser staffeeiere som skriver/sier engelsk staff :P:teehe:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg får mark i øya når jeg ser staffeeiere som skriver/sier engelsk staff :P:teehe:

At det er uenigheter om kallenavn er en annen sak. :P Prøv WP-trening i England, så skal du se du får satt skapet ditt på plass! Sterke, men ikke nødvendigvis enhetlige meninger der heller... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er uenigheter om kallenavn er en annen sak. :P Prøv WP-trening i England, så skal du se du får satt skapet ditt på plass! Sterke, men ikke nødvendigvis enhetlige meninger der heller... :D

I England blir staffen kalt Staffords. De som kalles staffies der er ofte blandinger. De sier ihvertfall ikke engstaff.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser som ikke har kallenavn i beskrivelsen. Jeg er som sagt klar over at staff er det som oftest brukes, men det er helt klart en del staffeeiere som ikke har hørt det du skriver...

Men Amstaff har jo American i navnet, da er Amstaff en helt naturlig forkortelse. Det har ikke sbt.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England blir staffen kalt Staffords. De som kalles staffies der er ofte blandinger. De sier ihvertfall ikke engstaff.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

I England bruker de vel staff/staffie om det meste, har jeg inntrykk av. Kan ikke huske at jeg har hørt engelsk staff brukt der nei.

Er litt usikker på hva det er å diskutere. Jeg har hørt engelsk staff vært brukt om staffordshire bull terrier både av staffeeiere og andre. Hva noen som mener de har mer hevd på rasen synes om bruken av navnet spiller ganske liten rolle for min del, men det endrer ikke det faktum at det brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt flere "irske staffer" i byen. De ser ikke lovlige ut

Høyst sannsynlig er det staffer som er reg i NKK og fullt lovlige, men de er avlet mer "atletiske" fordi noen synes det er kult og at en "vanlig" staff ikke er brukandes (selv om svært få "atletiske" staffer faktisk blir brukt til noe som helst...)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst sannsynlig er det staffer som er reg i NKK og fullt lovlige, men de er avlet mer "atletiske" fordi noen synes det er kult og at en "vanlig" staff ikke er brukandes (selv om svært få "atletiske" staffer faktisk blir brukt til noe som helst...)

De jeg har snakket med har ikke vært registrert i NKK. De ser ut som amstaff og er sikkert ca 55 høye og vekt deretter. De har sagt det er blanding av irsk og vanlig eller bare irsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har snakket med har ikke vært registrert i NKK. De ser ut som amstaff og er sikkert ca 55 høye og vekt deretter. De har sagt det er blanding av irsk og vanlig eller bare irsk.

Aha, da er eierene rett og slett idioter som gidder å gamble med livet til bikkja.... Men såkalte irske skal ikke ligne på amstaff, amstaffen er for tung :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da er eierene rett og slett idioter som gidder å gamble med livet til bikkja.... Men såkalte irske skal ikke ligne på amstaff, amstaffen er for tung :)

Egentlig.. Men de var flere år, så åpenbart går det..

Ahh? den ser ut som en lett amstaff, som også kan sies å være en forvokst staff men lettere i kroppen. De var faktisk omtrent helt like som bildene @simira la ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...