Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av stopp-signal


Ilosan
 Share

Recommended Posts

Etter en prat med Enits i går bestemte vi oss for at det var lurt å lære valpen et stoppsignal. Leste litt på det på nett, og valget falt på å legge en godbit på gulvet og si nei når han prøvde å ta den. Når han da stoppet skulle han få en godbit som jeg hadde i lommen.

I allefall... Vi har møtt på et litt uventet problem så vi er litt usikker på hvordan vi skal ta det videre! Godbiten kom på gulvet og han skulle til og hive seg over den. Blokket med hånden i tillegg til nei, typ 3 ganger og han fikk godbit når han trakk seg tilbake. Men etter de 3 gangene fant han jo ut at den godbiten på gulvet ikke var til å spises! Så han ble jo da bare sittende og se på meg. På mange måter veldig fornøyd med det utfallet, men samtidig får vi jo ikke trent på at ordet nei er stopp. :ahappy:

Prøvde å hive godbiten nærmere, men den ble ikke noe mer interessant av den grunn. Roste og godbit når han så en annen vei eller flyttet seg vekk.

Spørsmålet mitt er hva gjør vi videre? Skal jeg fortsette med samme type økter og håpe at vi får øvd på stoppordet? Prøvde en gang til etter en halvtime og han lot godbiten være etter første snus. Føler jo at han ikke får lært stoppordet, men heller det at godbiter som blir kastet på gulvet skal jeg ikke røre! :innocent:

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett, si stopp når hunden stopper, belønn. Hunden behøver ikke feile for å innlære stoppord. Stoppordet blir da betinget med godbit. Generaliser. Gå ut og gjør det samme, i forskjellige miljøer.

Men når han ikke beveger seg mot godbiten, bare gir den et blikk og ser tilbake på meg. Kan jeg da legge stopp på den bevegelsen? Tenker jo da at han ikke har gått mot biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, sikker mange som kan komme med andre og kanskje bedre råd. Men det har funket her - å ikke måtte feile for å innlære et signal. Han ser på godbit - si stopp - han ser på deg - fliiink - gi godbit. Så ut for å generalisere. Ute er det kanskje større rom for feiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha et stoppsignal som betyr stopp uansett, eller et stoppsignal som betyr ikke ta godbiten?

Jeg har et stoppsingnal som betyr stopp/vent/bli der på min hund. Trente det inn med at jeg i alle situasjoner der jeg ville brukt vent, brukte signalet mitt og belønte hver eneste minste tegn til stopp hos ham. Trente også i bånd hvor jeg holdt ham igjen og når han sto stille så belønnet jeg ham.
Feks ut av bilen - signal - hunden stoppet - vær så god. Hvis hunden ikke stoppet - så holdt jeg ham fysisk igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha et stoppsignal som betyr stopp uansett, eller et stoppsignal som betyr ikke ta godbiten?

Jeg har et stoppsingnal som betyr stopp/vent/bli der på min hund. Trente det inn med at jeg i alle situasjoner der jeg ville brukt vent, brukte signalet mitt og belønte hver eneste minste tegn til stopp hos ham. Trente også i bånd hvor jeg holdt ham igjen og når han sto stille så belønnet jeg ham.

Feks ut av bilen - signal - hunden stoppet - vær så god. Hvis hunden ikke stoppet - så holdt jeg ham fysisk igjen...

Vi ønsker oss et signal som betyr stopp uansett. Slik at vi kan bruke det hvis han ikke skal røre noe, ikke skal hoppe, hvis han bjeffer osv. Vi har ignorert oppmerksomhetsbjeffingen, men vi synes det heller eskalerer. Derfor tenkte vi at det heller ville være bedre å få trent inn et stopp-signal slik at han ikke bare får drive på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan bruke ett signal til alt det. Mitt stoppsignal betyr helt spesifikt bli der du er.

Det du vil ha er mer - slutt med det du holder på med uansett hva du gjør.
Jeg tror det er vanskelig for hunden å generalisere fra ikke hopp til ikke bjeff - hunder er generelt dårlige på å generalisere.

Og stoppsignaler er passive signaler - dvs slutt med noe - ikke gjør denne bevegelsen - og det er også vanskeligere for hunder å forstå. Generelt sliter hunder ofte med negative konsepter - altså ikke gjør dette. De har lettere for å forstå - gjør dette.

Tenk på hva du vil at hunden skal gjøre i de situasjonene og lær inn det istedet. Du kan altids lære inn et nei (eller stopp - samme hva du kaller det), men jeg tror ikke du får effekt av det i alle de settingene du ramser opp her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan bruke ett signal til alt det. Mitt stoppsignal betyr helt spesifikt bli der du er.

Det du vil ha er mer - slutt med det du holder på med uansett hva du gjør.

Jeg tror det er vanskelig for hunden å generalisere fra ikke hopp til ikke bjeff - hunder er generelt dårlige på å generalisere.

Og stoppsignaler er passive signaler - dvs slutt med noe - ikke gjør denne bevegelsen - og det er også vanskeligere for hunder å forstå. Generelt sliter hunder ofte med negative konsepter - altså ikke gjør dette. De har lettere for å forstå - gjør dette.

Tenk på hva du vil at hunden skal gjøre i de situasjonene og lær inn det istedet. Du kan altids lære inn et nei (eller stopp - samme hva du kaller det), men jeg tror ikke du får effekt av det i alle de settingene du ramser opp her

Hvis han stopper med det han gjør og ser på oss så vil vi jo være veldig fornøyd. Tanken med å bruke denne metoden på godbiten var at når den var lært så kunne vi ta det med videre til f.eks. bjeffingen. Si "nei" og når han stoppet og bare så på oss - rose og gi godbit. Men du mener det ikke vil være mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje? Prøv å se, men har ikke noen god måte du kan ta det videre på. Endre settingen, endre hva du har godbiten i, endre type godbit, mat, deres mat, kjøtt, leker osv osv - mest mulig forskjellig så hunden generaliserer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han stopper med det han gjør og ser på oss så vil vi jo være veldig fornøyd. Tanken med å bruke denne metoden på godbiten var at når den var lært så kunne vi ta det med videre til f.eks. bjeffingen. Si "nei" og når han stoppet og bare så på oss - rose og gi godbit. Men du mener det ikke vil være mulig?

Jeg er for så vidt enig i at hunder ikke er så flinke til å generalisere, men her har ''nei'' blitt et ''slutt med hva enn du gjør''-ord, samme hva det er. Jeg har ikke trent så mye på det, sier det bare der det faller seg naturlig - f.eks. når han holder på hoppe ut av bilen, finner noe ekkelt på tur, etc. Jeg har ikke engang tenkt på å lære han hva ordet betyr, for han reagerte på tonefallet og stoppet før det i det hele tatt ble en ordentlig kommando (ikke at jeg kjefter og roper, men litt mørkere ''småstreng'' stemme med lang e). Så jeg ser jo at det er mulig :) Men samtidig har jeg aldri hatt mer lettlært hund, funker det ikke så kan man jo fokusere mer på ''gjør dette i stedet''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fort gjort å lage kjede ut av å bruke stoppsignalet til alt, særlig hopping og masing..

For å trene videre på det dere har startet på, kan de begynne å legge ned objekter dere ønsker at valpen ikke skal ta og bruk samme framgangsmetode som med godbiten. Når dere skal generalisere øvelsen, må dere ta det med ut i ulike miljø, situasjoner og underlag, slik at «nei» betyr: stopp - se på meg for ny beskjed.

For å bli kvitt hopping og masing kan det være mer virkningsfullt å fjerne seg fra valpen for å helt tydelig kommunisere: "jeg vil ikke være med deg når du oppfører deg sånn." Det pleier ikke å ta lang tid før de tar denne konsekvensen og slutter med den uønskede oppførselen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Lær hunden stå og legg på alle mulige forstyrrelser etterhvert. Jeg foretrekker ligg isteden, men det er jo akkurat samme prinsipp. Da lærer hunden hva du faktisk vil at den skal gjøre. Den skal fryse i posisjonen og stå helt stille til du sier noe annet. Når man begynner med godbit den ikke får ta, sålærer den jo bare at den ikke får lov til å ta den godbiten du legger på gulvet. Det er, som dere har erfart, veldig kjapt gjort. Etter det er ikke den øvelsen mer verdt for å trene på stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fort gjort å lage kjede ut av å bruke stoppsignalet til alt, særlig hopping og masing..

For å trene videre på det dere har startet på, kan de begynne å legge ned objekter dere ønsker at valpen ikke skal ta og bruk samme framgangsmetode som med godbiten. Når dere skal generalisere øvelsen, må dere ta det med ut i ulike miljø, situasjoner og underlag, slik at «nei» betyr: stopp - se på meg for ny beskjed.

For å bli kvitt hopping og masing kan det være mer virkningsfullt å fjerne seg fra valpen for å helt tydelig kommunisere: "jeg vil ikke være med deg når du oppfører deg sånn." Det pleier ikke å ta lang tid før de tar denne konsekvensen og slutter med den uønskede oppførselen. :)

Vi ignorerer oppmerksomhetsbjeffingen hans for harde livet. Men vi ser at det blir utfordrende når vi møter mennesker ute/får besøk. Det er stort sett greit hvis de rimelig raskt bøyer seg ned og gir han oppmerksomhet, men blir han oversett er han raskt i gang med bjeffingen. Også er det jo da noen som finner på og snakke til han når han bjeffer og sier slik som; nei, hva er det du vil?? ... også bøyer de seg ned/eller snakker enda mer slik at han blir enda mer oppspilt - som fører til enda mer bjeffing! Ond sirkel dette! ?

Tanken var da og ha dette signalet slik at vi kunne avlede han på en grei måte. Men det er kanskje bare å plukke han opp og ta han vekk fra situasjonen som har best effekt her? Synes jo at det er litt utfordrende og skulle ta han vekk fra min snart 90 år gamle bestemor som står og snakker til han. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Lær hunden stå og legg på alle mulige forstyrrelser etterhvert. Jeg foretrekker ligg isteden, men det er jo akkurat samme prinsipp. Da lærer hunden hva du faktisk vil at den skal gjøre. Den skal fryse i posisjonen og stå helt stille til du sier noe annet. Når man begynner med godbit den ikke får ta, sålærer den jo bare at den ikke får lov til å ta den godbiten du legger på gulvet. Det er, som dere har erfart, veldig kjapt gjort. Etter det er ikke den øvelsen mer verdt for å trene på stopp.

Vi har begynt å trene dekk, men vi er fremdeles et stykke unna at han klarer det rett fra stående. Må gjennom sitt, foreløpig ?

Hvordan kan man forhindre legger seg ned og fortsetter bjeffingen hvis vi bruker deg som stopp-signal for å forhindre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vi har begynt å trene dekk, men vi er fremdeles et stykke unna at han klarer det rett fra stående. Må gjennom sitt, foreløpig

Hvordan kan man forhindre legger seg ned og fortsetter bjeffingen hvis vi bruker deg som stopp-signal for å forhindre det?

Trodde poenget var å kunne stoppe hunden fra å bevege seg videre i en hver situasjon som f.eks. når den løper mot deg med en bilvei mellom dere, løper mot noe farlig og andre situasjoner hvor du heller vil at hunden skal fryse der den er enn å komme på innkalling. Bjeffing blir noe helt annet og en god ligg/stå forhindrer ikke bjeffing om ikke forventningen mot deg er sterkere enn det det bjeffes på, sånn at fokuset endres. Men hva har å slutte å bjeffe med å ikke ta en godbit å gjøre? Du snakker litt om to forskjellige ting her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde poenget var å kunne stoppe hunden fra å bevege seg videre i en hver situasjon som f.eks. når den løper mot deg med en bilvei mellom dere, løper mot noe farlig og andre situasjoner hvor du heller vil at hunden skal fryse der den er enn å komme på innkalling. Bjeffing blir noe helt annet og en god ligg/stå forhindrer ikke bjeffing om ikke forventningen mot deg er sterkere enn det det bjeffes på, sånn at fokuset endres. Men hva har å slutte å bjeffe med å ikke ta en godbit å gjøre? Du snakker litt om to forskjellige ting her :)

Da vi leste på dette tolket vi det slik at når "nei" var lært i forhold til godbiten, kunne vi slik det er nevnt i noen andre innlegg generalisere sånn at vi kunne bruke "nei" i andre settinger, slik som bjeffingen. Kanskje det ikke er mulig, og vi har misforstått. Dette er første hunden vi oppdrar, og vi tenkte vi kunne prøve dette da deg og ignorere bjeffingen hans på oss og andre mennesker ikke fungerer spesielt godt. Synes heller det blir verre! ?

Begynner på valpekurs neste uke. Får spørre der om de vet råd, vil jo ikke at denne adferden skal få feste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger til rasen at den bjeffer, så dere vil nok ikke kunne bli kvitt det helt, men det kan dempes til en viss grad :)

Når valpen bjeffer for å få oppmerksomhet: snu dere med ryggen til - så snart den er stille, snu dere og oppta aktiviteten igjen.
Ignoreringen må være 100% fra deres side om det skal fungere, for valpen får med seg det meste, og ofte opplever jeg at selv om man tror at man ignorerer, så faller blikket naturlig ned mot hunden helt ubevisst. Når bjeffing da er så selvforsterkende vil den minste lille forsterkning fra oss gi dobbel jackpot.

Ifht til folk, så er det magisk å gi de godis og be de sette seg ned på huk for å hilse på valpen i korte strekk. Samtidig må dere også få folk til å stå oppreist og ikke hilse på valpen. Her er det derfor viktig at dere belønner valpen underveis for å forsterke at den gjør noe rett, feks å sette seg og være stille. Etterhvert kan dere begynne å gi belønning sjeldnere, slik at den skal holde posisjonen / være i ro.

Jeg tror også at dette blir enklere for dere så snart valpekurset starter og får råd og veiledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dropp godbiten på gulvet, det har jo ikke noen misjon - jeg har tre ting mine hunder MÅ lære, det er gå pent i bånd, komme når jeg roper og vente når jeg sier vent. Den siste betyr FRYS i den posisjonen du er til du får videre beskjed. Jeg trener på det i alle settinger der valpen er motivert for å gå forover, jeg bruker bånd til å begynne med, og belønningen er ALLTID at den får lov til å gjøre noe den er motivert for å gjøre.

F.eks. ved utgangsdøra - jeg har ingen rutine på sitt og bli og masse styr og ståk for å få på bånd, jeg går ut i gangen, setter på bånd og så sier jeg VENT, jeg sørger for at jeg da har så kontakt på båndet at jeg mildt kan holde hunden tilbake om den styrter avgårde. Til å begynne med sier jeg bare vent, legger hånda på dørhåndtaket og trykker ned - venter den da så åpner jeg døra, skyndter meg å si værsågod og valpen får rase ut - deretter NÅR jeg går tur, ved HVERT veikryss, eller steder vi må krysse osv. så sier jeg VENT, holder valpen tilbake noen sekunder mens vi står rolig, og så sier jeg vær så god og vi går videre.

Jeg bruker vent når de skal ut av bilen også - målet er helt åpen burdør og hunden SKAL vente på "vær så god" før den får gå ut av bilen.

Etter hvert drøyer jeg ventingen f.eks. ved døren - jeg forlanger at de skal vente til døren er helt åpen og jeg sier "vær så god" - jeg gjør ALT jeg kan for at det skal være ENKELT for mine valper å LYKKES - helt uten noen form for korrigering annet enn at jeg fysisk hindrer dem å gå noe sted før de får beskjed om at det er ok - jeg bruker konsekvent bånd på valper og i bilen så bruker jeg buret på døra som hinder dersom de forsøker å rase ut før de får beskjed om at det er greit.

Jeg bruker ALDRI godbit, belønningen er å få lov til å gjøre det de synes er morsomt, dvs. ved døra så er belønningen at vi begynner å gå tur, eller går ut og leker osv. - på tur er belønningen at vi fortsetter å gå, og i bilen så er belønningen å få komme ut å ha det morsomt.
Etter hvert som jeg får Instant respons på vent kommandoen min, så begynner jeg å rose forsiktig når de venter lenge - "braaa vent, fliiiink - super vent" osv. - belønningen er alltid "vær så god" - Jeg tar en del bilder også, og for meg er det greit at hundene faktisk skjønner hva jeg sier når jeg plasserer de på, i, eller ved siden av noe og sier "vent" - da blir de da, til de får "vær så god"

Mine hunder får gå foran meg i flexiline på tur, hver gang vi kommer til kryss eller veier vi må over så sier jeg bare VENT, behøver ikke låse båndet, de venter til jeg kommer opp på siden av dem og sier "værsogod" - det samme når de går løs, ser jeg at vi møter noen så sier jeg bare VENT, og de står stille til jeg kommer opp til dem og kan koble dem. Funker gull.

Når det gjelder bjeffing - vel, jeg har to stykker som ikke bjeffer i det hele tatt omtrent (annet enn når jeg låser bilen av alle ting), men puddelfjåsa bjeffer på alt og ingenting, vi jobber MYE med sladring, dvs. hun får belønning for å varsle og komme til meg å holde kjeft - det ser ut til å fungere. Med de andre så har jeg bare vært rolig ved bjeffing og sagt stille "hva er det" - resultatet har da vært at de har kommet styrtende bort, og så har vi sammen gått å sjekket hva som er på døren f.eks.

Noen hunder er mer løsmunnet enn andre, det viktigste er å ikke gi så mye respons på det, bli i alle fall ikke sint og opprørt - vær lugn, se om du kan få hunden til å fokusere på deg uten å lokke - f.eks. ved å snu deg vekk fra det den bjeffer på og bevege deg i motsatt retning, kommer hunden etter så kan den få tilbakemelding på at "jupp - det var rett" - hvis ikke - vel, jeg bruker å sette puddel vekk når hun får hanups, det har ført til laaaaangt mindre bjeffing - hun har forstått at to varselbjeff er ok, hysteria not so much - så hver gang hun får hangups nå, og nekter å slutte å kvekke, så åker hun i buret i noen minutter - ser ut til å fungere fint, hun bjeffer og så søker hun til meg nå og blir stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere utfyllende svar. ?

Nå har vi startet på valpekuset og der fikk vi beskjed om ignorering, ignorering, ignorering eller umiddelbar time-out etter første bjeff. Vi har vel landet på å fortsette med ignoreringen og håpe på at det gir avkastning. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for flere utfyllende svar.

Nå har vi startet på valpekuset og der fikk vi beskjed om ignorering, ignorering, ignorering eller umiddelbar time-out etter første bjeff. Vi har vel landet på å fortsette med ignoreringen og håpe på at det gir avkastning.

Ignorering funker bare på bjeffing som er for å få deres oppmerksomhet. Det fungerer det derimot supert på, men all annen bjeffing har ikke ignorering noen effekt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...