camillen Skrevet 3. August 2015 Rapporter Skrevet 3. August 2015 Hei Jeg er interessert i å lære meg hvordan man trener inn kommandoen "VENT". Med "vent" så tenker jeg på at dersom hunden er på vei mot andre, det er behov for full stans pga trafikk av noe slag osv, og at man har behov for at hunden "fryser" inntil annen beskjed blir gitt. Hvordan går man frem for å lære dette? Har dere noen tips? Siter
Anette Skrevet 3. August 2015 Rapporter Skrevet 3. August 2015 Jeg sier det automatisk i mange situasjoner og sakte har de lært seg det, f.ex går til døra sier vent før jeg kobler på bånd, åpner bilen sier vent etc. På mine gjeterhunder har de lært seg det ganske lett av slike ting 4 Siter
camillen Skrevet 3. August 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 3. August 2015 Jeg sier det automatisk i mange situasjoner og sakte har de lært seg det, f.ex går til døra sier vent før jeg kobler på bånd, åpner bilen sier vent etc. På mine gjeterhunder har de lært seg det ganske lett av slike ting Takk! Mye logisk man ikke tenker på! Hehe Siter
Teserere Skrevet 3. August 2015 Rapporter Skrevet 3. August 2015 Jeg holder på med det på valpen nå feks når jeg serverer mat. Da sier jeg vent mens jeg setter ned skålen, og hvis hun går mot den løfter jeg den opp igjen og holder den der til hun står rolig. Så gjentar jeg. Hun tok det veldig fort! 2 Siter
lucy Skrevet 3. August 2015 Rapporter Skrevet 3. August 2015 Samme her som Teserere, i tillegg introduserte vi vent ved døren/bildøren; om hunden prøver å gå ut uten kommando blir døren lukket, og han fikk ikke gå ut før han ventet på kommando for å gå ut. Men det blir jo ikke helt det samme som en "hjernevasket" stopp-kommando i det hunden skal til å løpe ut i en bilvei e.l, som jeg tror er det TS spør etter? Siter
Guest Belgerpia Skrevet 4. August 2015 Rapporter Skrevet 4. August 2015 Bruker vent i alle settinger som nevnt. I tillegg bruker jeg det på tur ved ktyssing av vei, før kryss osv. Da har jeg io bånd på og kan kontrollere Siter
SandyEyeCandy Skrevet 4. August 2015 Rapporter Skrevet 4. August 2015 Jeg er veldig "skravlete" med hundene, så det har vært helt naturlig å si "vent" til dem idet vi feks skal stoppe ved en trafikkert vei (begge mine har vokst opp midt i Oslo sentrum og måtte bare lære dette med en gang) og vente på grønt lys, eller fordi jeg feks mister kobbel og vil at de skal stå rolig til jeg får plukka det opp igjen. Jeg har aldri trent på det, det har bare kommet, omtrent som når du sier "kom hit, da" med mjuk kosestemme når du vil ha litt nærkontakt innendørs. Siter
ida Skrevet 4. August 2015 Rapporter Skrevet 4. August 2015 Jeg bruker ên "værsågod" kommando som de venter på før de får hoppe inn i bilen, gå inn av døren, hoppe opp i møbler eller begynne å spise av maten sin (har brukt, er kanskje riktigere å si ) og en STOPP som brukes når de er på vei mot noe jeg ikke ønsker, som bilvei, jogger, fremmed hund etc. I tillegg har jeg en "sitt og bli" kommando. Alle kommandoene er selvfølgelig trent på. "Værsågod" ble gjerne etterfulgt av en "sitt"kommando. Altså hunden blir bedt om å gjøre noe som er uforenelig med det den vil gjøre og når den da får "værsågod" får den lov til det. I tillegg til at vi har rent fysisk lagt hånden over godbit, matskål etc og sagt værsågod når vi tar hånden vekk og fjernet hånden når de har fattet poenget, evt snappet godbiten etc, hvis de har "jukset". Særlig tollerne var rå på å ha godbiter på nesa, labbene og hvor som helst som de ventet på å få ta. Det er lurt å gå hverdagslydighetskurs. Der lærer man gode metoder for innlæring og du kan selv trene på flere ferdigheter enn dere lærer på kurs. Siter
camillen Skrevet 4. August 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 4. August 2015 Tusen takk for masse gode tips! Vi skal absolutt på lydighetskurs - men var likevel interessert i hva dere hadde å komme med Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.