Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjapt spørsmål om Zero DC multisele (SHORT) - passform (bilde)


Recommended Posts

Kjøpte Zero DC multisele til min RR på 1 år, fikk anbefalt str M. Den var tydelig veldig stor, men selgeren sa det var mulig å stramme godt inn, uten at det ble gjort i butikken for å se. Han mente den virket helt grei til min tispe. Jeg skal ha den til trekk til sykkel/kickbike. Jeg ville se på Zero sin fordi den virket lett, behagelig og med god bevegelsesfrihet, og mi liker ikke kjempegodt å ha på seg seler, så jeg ville styre unna de med veldig trange halsåpninger.

Hjemme strammet jeg inn omtrent så mye som det går an, og den sitter bedre, men når hun står/går uten bånd i sela så krøller ryggen seg oppover, og bryststolpen vrir seg lett når hun feks legger seg. Så sela sitter ikke akkurat tett inntil. Jeg syns den ser litt for stor ut/evt passer ikke helt til hennes kroppsform. Noen som har erfaring med trekkseler/Zero sine seler som kan si om den ser grei ut eller om den ser litt for stor ut? Har googlet, og syns alle sitter "tettere" på bilder der.

Takk for svar! :)

post-13169-0-45327100-1438160321_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste seler som er passe i størrelse vil krølle seg på ryggen når hunden ikke er i trekkmodus. Selene er ikke tilpasset slik at de skal gå med dem utenom når de trekker, derfor kan de virke feiltilpasset når hunden bare står. Jeg synes selen ser helt fin ut slik den ser ut nå. Passer fint rundt halsen også. Man ser helst om en sele passer først når hunden er i arbeid :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste seler som er passe i størrelse vil krølle seg på ryggen når hunden ikke er i trekkmodus. Selene er ikke tilpasset slik at de skal gå med dem utenom når de trekker, derfor kan de virke feiltilpasset når hunden bare står. Jeg synes selen ser helt fin ut slik den ser ut nå. Passer fint rundt halsen også. Man ser helst om en sele passer først når hunden er i arbeid :).

Ok, det er greit å vite, lurte litt på det :) Men selgeren sa også at multisele var vanlig tursele etc, ikke bare trekksele, og da vil det jo ikke alltid være trekk i den. (Men jeg har tenkt å kun bruke den til trekk da, bare tenker generelt om utformingen).

Den ser absolutt mye bedre ut når jeg drar i den som om den er i trekk.

Viktigste spørsmålet er hvor ligger brystspissen til hunden din? det viktigste er at den ligger ca en fingerbredde nedenfor kanten.

post-6328-0-71255500-1423737748_thumb.jp

post-6328-0-13992800-1423737745_thumb.jp

Takk for svar! Dette var en av grunnene til at jeg dro til akkurat den butikken, for jeg ville forsikre meg om at den satt korrekt mtp belastning og luft, derfor ble jeg litt skuffa da selgeren ikke tilpasset den i butikken og vurderte det. Burde bedt om det, men ble litt satt ut. Nevnte flere ganger at jeg ikke kunne dette med trekkseler, og spurte ang riktig belastning etc, men han sa bare det så greit ut.

Brystspissen ja, jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner hva du mener...? Kan legge til to nye bilder forfra.

Dette er "løs sele"

post-13169-0-44906000-1438162911_thumb.j

Dette er mens jeg trekker i sela

post-13169-0-66473400-1438162921_thumb.j

Hvordan ser det ut??

Edit: Ser bildene ble på skeiva.. sorry!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser ikke ut til å passe helt riktig :) Nå vet ikke jeg hvor du har kjøpt den etc (vet om at det er noen i bærum som selger selen i tillegg til oss (canider) og troll). Men jeg ville gått tilbake og fått hjelp til å få rett størrelse og sjekket at alt sitter riktig.

Om du ikke får hjelpen du trenger får du si ifra, vi har butikk på Dal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser ikke ut til å passe helt riktig :) Nå vet ikke jeg hvor du har kjøpt den etc (vet om at det er noen i bærum som selger selen i tillegg til oss (canider) og troll). Men jeg ville gått tilbake og fått hjelp til å få rett størrelse og sjekket at alt sitter riktig. Om du ikke får hjelpen du trenger får du si ifra, vi har butikk på Dal :)

Takk for innspill :) Jeg tenker jeg drar tilbake til butikken, jeg :)

Det kan jeg gjøre, bor jo delvis i Oslo (Lambertseter) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis selen skal brukes til trekk, så ville jeg gått for ene nomesele jeg. Disse korte selene kommer så godt som alltid opp i halsen på hunden når de trekker hardt. Om ikke hunden tar hardt i merker du kanskje ikke noe til det, men det er ikke bra at de sklir oppi halsen uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis selen skal brukes til trekk, så ville jeg gått for ene nomesele jeg. Disse korte selene kommer så godt som alltid opp i halsen på hunden når de trekker hardt. Om ikke hunden tar hardt i merker du kanskje ikke noe til det, men det er ikke bra at de sklir oppi halsen uansett :)

Når de sitter korrekt kan de trekke relativt hardt uten at den sklir noe som helst sted :) har tilpasset og solgt rimelig mange på ag stevner og til andre hunder nå, hunder som ligger paddeflate og drar bortover fordi de skal inn i ringen. En som hadde en sele og harket fælt, fikk ny sele tilpasset riktig og sluttet å harke fordi den ble liggende riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når de sitter korrekt kan de trekke relativt hardt uten at den sklir noe som helst sted :) har tilpasset og solgt rimelig mange på ag stevner og til andre hunder nå, hunder som ligger paddeflate og drar bortover fordi de skal inn i ringen. En som hadde en sele og harket fælt, fikk ny sele tilpasset riktig og sluttet å harke fordi den ble liggende riktig.

Jeg tenker ikke på å trekke hardt ett lite stykke for å komme inn i ringen da. Jeg tenker på å ligge hardt i en trekksele over lang tid :) Da mener jeg en nomesele er mye bedre.

------------

Det med å unngå seler som ligger tett rundt halsen på hunden fordi den ikke liker å få tredd ting over hodet er litt dumt, for selene må være relativt trange for at de skal ligge rett :/ Så da må du kanskje heller lære hunden å få tredd ting over hodet enn å finne seler som er store i halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt slik sele på Willy som jo er en særdeles trekkvillig kar, og den sitter superbra på ham, ikke noe problem med passform eller at selen kommer for høyt opp i halsen. Seler er jo laget for at hunden skal trekke - skal den ikke trekke, så er det vel like greit å gå med halsbånd, tenker jeg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en nomesele som er laget for trekk, en slik sele er jo bare for å gå tur med, og ikke beregnet for at hunden skal trekke skikkelig. Med en riktig tilpasset sele til riktig bruk så unngår du unødvendige belastningsskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel for høy i halsen? Da vil ikke en størrelse under bli noe bedre og en størrelse over tror jeg blir for stor. Men det finnes kanskje flere typer størrelser på den selen?

Har du vurdert en vanlig halvnome?

Jeg ville egentlig ha nomesele, Zero har en nomesele de også. Det var litt kommunikasjonsproblemer som gjorde at jeg endte opp med multiselen. Enig i at det ikke virker som passformen er helt rett for henne. De har en S/M også, men vi endte med en vanlig nomesele i stedet nå.

Hvis selen skal brukes til trekk, så ville jeg gått for ene nomesele jeg. Disse korte selene kommer så godt som alltid opp i halsen på hunden når de trekker hardt. Om ikke hunden tar hardt i merker du kanskje ikke noe til det, men det er ikke bra at de sklir oppi halsen uansett :)

Endte med en nomesele :) Var det jeg ville ha i utgangspunktet også, men ble litt tull i butikken ;)

Jeg tenker ikke på å trekke hardt ett lite stykke for å komme inn i ringen da. Jeg tenker på å ligge hardt i en trekksele over lang tid :) Da mener jeg en nomesele er mye bedre.

------------

Det med å unngå seler som ligger tett rundt halsen på hunden fordi den ikke liker å få tredd ting over hodet er litt dumt, for selene må være relativt trange for at de skal ligge rett :/ Så da må du kanskje heller lære hunden å få tredd ting over hodet enn å finne seler som er store i halsen?

Jo da, det er så, men jeg tenkte at om det var en god trekksele som også var sånn at den ikke var trang så var det en win-win :) Zero har en nomeselevariant, som var den jeg egentlig tenkte på. Hun tåler å få ting tredd over seg, men liker det per def ikke. Som regel er det glemt i det vi går ut døra :P

Jeg ville gått for en nomesele som er laget for trekk, en slik sele er jo bare for å gå tur med, og ikke beregnet for at hunden skal trekke skikkelig. Med en riktig tilpasset sele til riktig bruk så unngår du unødvendige belastningsskader.

Jeg gikk for det! :) Må si jeg syns jeg fikk litt lite hjelp i butikken, selv om jeg presiserte flere ganger at jeg ikke kunne noe om trekkseler... Går nok ikke tilbake dit. Gikk for denne til slutt: http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=1561#products

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de sitter korrekt kan de trekke relativt hardt uten at den sklir noe som helst sted :) har tilpasset og solgt rimelig mange på ag stevner og til andre hunder nå, hunder som ligger paddeflate og drar bortover fordi de skal inn i ringen. En som hadde en sele og harket fælt, fikk ny sele tilpasset riktig og sluttet å harke fordi den ble liggende riktig.

Kan være at en S/M hadde passet, men jeg ble såpass usikker at jeg endte for en ren nomesele nå. Den så ut til å ligge greit, selv om uansett hvilken sele hun hadde på seg i butikken ble til "ser greit ut" (jeg presiserte dette med belastning og spise-/luftrør).

Jeg har brukt slik sele på Willy som jo er en særdeles trekkvillig kar, og den sitter superbra på ham, ikke noe problem med passform eller at selen kommer for høyt opp i halsen. Seler er jo laget for at hunden skal trekke - skal den ikke trekke, så er det vel like greit å gå med halsbånd, tenker jeg :).

Om passformen blir rett så tror jeg også denne fungerer godt til trekk, men til mi tispe følte jeg det ble feil. Men bra du er fornøyd. Selene virket veldig fine, lette og gode mot kroppen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville egentlig ha nomesele, Zero har en nomesele de også. Det var litt kommunikasjonsproblemer som gjorde at jeg endte opp med multiselen. Enig i at det ikke virker som passformen er helt rett for henne. De har en S/M også, men vi endte med en vanlig nomesele i stedet nå.

Endte med en nomesele :) Var det jeg ville ha i utgangspunktet også, men ble litt tull i butikken ;)

Jo da, det er så, men jeg tenkte at om det var en god trekksele som også var sånn at den ikke var trang så var det en win-win :) Zero har en nomeselevariant, som var den jeg egentlig tenkte på. Hun tåler å få ting tredd over seg, men liker det per def ikke. Som regel er det glemt i det vi går ut døra :P

Jeg gikk for det! :) Må si jeg syns jeg fikk litt lite hjelp i butikken, selv om jeg presiserte flere ganger at jeg ikke kunne noe om trekkseler... Går nok ikke tilbake dit. Gikk for denne til slutt: http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=1561#products

Det er gode seler (om de passer i størrelsen), så da blir det sikkert bra :) Antagelig hadde ikke de i butikken noe mer peiling på seler enn deg. De har ofte ikke det :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...