Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva Om En Hund Biter?

*-Hege&Bella-*

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen her som vet svaret på dette?

jeg har lurt på det skikkelig lenge.

Hvis ja, f.eks min hund står ute i løpesnora si, og en person går gjennom VÅR eiendom.

Hvordan er "reglene" da, hvis f.eks Bella hadde bitt denne personen, og h*n hadde krevd henne avlivet?

Har de lov til det når de er på VÅR eiendom?

Jeg bare lurer litt på hvordan dette egentlig er og fåregår.

Bella er ofte ute i løpesnora, og vi har veldig mange som bare tar seg den frihet og går gjennom eiendommen vår. Hvis hun skulle bite dem av en eller annen rar grunn, har de da lov til og kreve henne avlivet?

Er en skummel tanke, siden dette kan skje absolutt ALLE med hunder i dag..

er det noen som er politi her som vet hva som er "lov"

vil vi ha rett eller den som gikk gjennom eiendommen?!

:) litt rart spørsål, men har tenkt på dette i mange år.. :)

Skrevet

De kan kreve hunden avlivet..

Det har vist kommet ganske strenge(nye) lover om akurat dette..Nå sriver jeg noe som jeg ikke er helt sikker på.Men jeg vil huske at i den nye hundeloven er det ganske lav terskel for og få avlivet hunden..Skrammer og sånt på et barn feks.Men akkurat hvordan reglene er er det nåkk andre hær inne som har et bedre svar på..

Noen som har link til den siden ang hundeloven?

Skrevet

desverre kan de kreve henne avlivet ja :)

men hvorfor det?

de er jo på vår eiendom, og alle vet jo at hunder beskytter sitt territorium for inntrengere.. Spesielt når det gjelder vakthunder. og om de som evt. da ble bitt har terga hunden skikkelig lenge, så er det jo ingen som vet svaret på akkurat dette.. annet enn den som ble bitt.. næi fysj,

synes det er en TEIT regel :)

min hund ska ikke ut uten mine øyne klistra i henne.. :D

Skrevet

Som nevnt, de kan kreve at den blir avvlivet.

Hunden til envenninne av meg bet avisbudet til blods en gang han kom inn på eindommen. Personen turte ikke å fortelle det til sjefen sin, for da hadde h*n krevet at den skulle bli avlivet. Det var bare flaks for de, hadde "offeret" meldt fra, hadde hunden sikkert blitt avlivet..

Skrevet

Ja, de kan kreve henne avlivet, og da har du fint lite du skulle sagt. :)

Det smarteste er å la hunden slippe å stå i bånd ute. Lag heller en hundegård til henne. Det er mye sikrere både for hunden og folkene.

Skrevet

Hundeloven i sin helhet finner du der.

Skal du slippe å få krav om avliving tror jeg man er pålagt å ha merket eiendommen med at man har hund i tillegg til at den må stå innelåst i hundegård uten tilgang for almennheten, aller helst skal vel nettingen være dekket også så ingen kan stikke fingrene inn......

Skrevet

Hunder skal ikke bite noen, uansett!! punktum finale...

DET er samfunnets syn på hunder. Om det er på egen tomt, inne i eget hus, eller i bilen - ja, det spiller ingen rolle. BITER hunden en fremmend - så er den betegnet som farlig, og skal avlives.

Ja, hvis man blir overfalt - og hunden glefser til - så vil nok rettsvesenet gi en viss "godt gjort!" til hunden, og den kanskje overlever - men det er IKKE noe man kan regne med, dessverre.

Så selv på egen tomt, snille hunder, egen hundegård - unger som plager hundene og så slipper dem ut og en av hundene "klyper til" en av plageåndene - JA, det kan koste hunden livet!

Urettferdig - ja, selvsagt!

Men likefult er det vårt ansvar som hundeeiere å ALDRI, ALDRI og aldri sette våre hunder i en slik situasjon at hundene føler de må bite for å komme unna situasjonen. Det er alltid vårt ansvar, og hvis vi vil beholde våre hunder i livet så setter man dem aldri fast uten at man har oppsikt over dem.

Susanne

Skrevet

Siterer SusanneL:Så selv på egen tomt, snille hunder, egen hundegård - unger som plager hundene og så slipper dem ut og en av hundene "klyper til" en av plageåndene - JA, det kan koste hunden livet!

Urettferdig - ja, selvsagt!

Men likefult er det vårt ansvar som hundeeiere å ALDRI, ALDRI og aldri sette våre hunder i en slik situasjon at hundene føler de må bite for å komme unna situasjonen. Det er alltid vårt ansvar, og hvis vi vil beholde våre hunder i livet så setter man dem aldri fast uten at man har oppsikt over dem.Sitat slutt

Helt enig..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...