Gå til innhold
Hundesonen.no

AVL


Ronny

Recommended Posts

Hei

Noen som vet hva som må til for og starte med avl av hunder?

Ønsker du å være en såkalt seriøs oppdretter ville jeg sagt du trengte

Tispe og (lånt) hannhund, begge hd/aa-godkjente og ellers friske (uten allergier, øyesykdommer etc), 1. premie i kvalitet på utstilling og evt FA/K/MH-testet (er det ikke de som finnes?) om det er en bruksrase (evt meritter i bruks).

Grundig kunnskap om rasen og formål/mening bak oppdrettet.

Kunnskap om svangerskap/valping/valper

Backup (veterinær, erfaren oppdretter etc in case kriser)

Tid, plass og penger

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å være en såkalt seriøs oppdretter ville jeg sagt du trengte

Tispe og (lånt) hannhund, begge hd/aa-godkjente og ellers friske (uten allergier, øyesykdommer etc), 1. premie i kvalitet på utstilling og evt FA/K/MH-testet (er det ikke de som finnes?) om det er en bruksrase (evt meritter i bruks).

Grundig kunnskap om rasen og formål/mening bak oppdrettet.

Kunnskap om svangerskap/valping/valper

Backup (veterinær, erfaren oppdretter etc in case kriser)

Tid, plass og penger

:)

Takker B) Har en dobermann hann med veldig god avstamning, så jeg spekulerer i å få meg ei tispe til og bynne med osv B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker B) Har en dobermann hann med veldig god avstamning, så jeg spekulerer i å få meg ei tispe til og bynne med osv B)

Hva med å sette ham opp på Doberklubbens hannhundliste i første omgang? :) De fleste klubber har en sånn liste og det er vel et greit sted å starte. Kan være en grei måte å komme i kontakt med andre oppdrettere, tispeeiere etc og ditt eget valg etter tispe senere blir enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En kennels styrke er i tispene" var det en svensk oppdretter som sa - og DET er noe man må tenke på. synes jeg.

At man har en flott hannhund som oppfyller ALLE tenkelige og utenkelige krav - er ikke på langt nær tilstrekkelig for å starte en kennel (dvs oppdrett).

Flotte, herlige, sunne hannhunder kan man få lånt av andre - hvis man bare gidder å reise litt.

TISPEN din er først og fremst basis på ditt oppdrett. Det er også hun som oppdrar valpene dine, og hun preger disse valpene genetisk like mye som den hannen - uansett om han er eid av deg eller andre.

Mange oppdrettere tror at det er "greit nok" å bruke en middelmådig tispe på en SUPER hannhund - også får man supre valper. Dessverre er det ikke slik. Slike oppdtrettere vil stort sett alltid få riktig middelmådige valper...

Så hvis noen vil starte oppdrett, så anbefaler jeg dem å skaffe en skikkelig SUPER tispe, og så finne en virkelig god hannhund til henne. Ikke omvendt!

Så let gjerne lenge og vel etter denne SUPRE tispen - se henne vokse opp, gjør de helseundersøkelser som skal til, premieringer, etc - og SÅ vurderer du om din egen hannhund er den perfekte partneren. Hvis han er det - kjempebra for din del! Hvis han ikke er det - bruk en annen hannhund!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

1. Generelt svært god kunnskap om hund

2. Svært god rasekunnskap, og her holder det ikke å ha hatt rasen i ett eller to år med mindre man har gått inn og virkelig studert rasen. Dette handler om å vite MYE om rasens fordeler og ulemper, hva som er bra - mentalt, eksteriørt, helsemessig osv. Man skal ha inngående kunnskap om defekter og sykdom som kan ramme rasen - hvilke linjer som kan gi dette osv.

3. Ha god kunnskap om genetikk og arveegenskaper, hvordan ting nedarves osv.

4. Ha god kunnskap til reproduksjon hos hund

Det holder ikke med god avstamming for å si det sånn, avl er langt mer enn bare stamtavler.......... hva finnes av defekter i leddene bak, hva finnes av defekter hos "tanter" "onkler" kullsøsken osv. Har nære slekningen gitt avkom med defekter eller alvorlig sykdom osv.

Å kjøpe seg ei tispe for å begynne med avl fordi man har en hannhund med god avstamning er ett svært dårlig utgangspunkt for oppdrett.

En god avlshund er laaaaaaaaaaaaaaaaangt mer enn en stamtavle.

Er hunden din sunn og frisk?

Er hunden din fra en kombinasjon er alle eller de fleste er sunne og friske fysisk og psykisk?

Er hunden din meritert på noen måte? (lp, bruks, utstilling ???) En god stamtavler er verdiløs om ikke hunden selv har noe å vise til.

Er hunden din mentaltestet? Viktig på en rase som dobermann mener nå jeg - der har det i de siste årene vært spydd ut mye søppel.

Mye å tenke på - og før du begynner å sulle med oppdrett selv fordi du mener du har en bra hannhund - så bør du sørge for å meritere hunden din så kanskje noen vil bruke den i avl - om ingen - på tross av eventuell meritering ikke vil bruke den så bør du kanskje revurdere det selv også - da er den kanskje ikke så bra som du tror.

Det ligger mye arbeid bak ett seriøst oppdrett - først og fremst en inngående kjennskap til rasen og dens historikk - deretter mye kunnskap om avl og arvbarhet av diverse - samt at man må ha "øye" for hva som vil bli bra og ikke.

Beste stedet å tilegne seg denne form for kunnskap er hos andre oppdrettere - følge med, være med, spørre og grav - i tillegg kan man rundt f.eks. utstillingsring plukke opp hva som er viktig å følge med på og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Susanne og Belgerpia har gitt deg gode svar på det du spør om.

Jeg vil bare legge til at siden du har en brukshundrase kan det også være lurt å forsøke seg litt i brukssammenheng - se hva som kreves av hundene for å fungere i konkurransesammenheng, hva de takler når du presser dem litt og stiller krav, er de selvstendige nok til å jobbe - har de rett og slett den mentale ballasten som skal til for å fungere som en brukshund ?

Jeg tror man stiller sterkere som oppdretter dersom man har en viss kunnskap om dette med bruksegenskaper - og ikke minst egen erfaring med å trene/konkurrere i bruks (NBF-programmet, RIK/IPO m.m) i tillegg til alt det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKK har også skrevet litt, gå på www.skk.se, velg "verksamhet", deretter "avel", og så sjekker du ut det som står om "tänk på innan" - som er for henholdsvis hannhundeier og tispeeier som drømmer om hvalper.

Det er mange useriøse nybegynneroppdrettere som hopper ivei avgårde på sin skjeve vei. Godt ment, men det kan bli utrolig dårlig - og lite å være stolt av, dersom det ikke blir så bra, og du står der med skuffede hvalpekjøpere med syke eller dårlig gemytt på hundene sine....

Er det bare for moro skyld du gjør det, eller vil du tas alvorlig? (gjør du det for moro skyld, bør du etter min mening IKKE begynne avl, hvis du er et ansvarlig menneske)

Vil du tas alvorlig, så start på RETTE måten - slik drevne folk som Belgerpia, Siri og Susanne L. anbefaler. Jeg vet om mange oppdrettere som ikke engang selger sine gode tispehvalper til folk som har hannhund fra før av, med mindre det er en GOD hannhund, fordi så mange faller for fristelsen til å la sine to kjære sette igang. En seriøs oppdretter ønsker ikke å få sine linjer mikset med "hva som helst", er min erfaring - og det er "for lett" å begynne for en som har både hann og tispe selv, og som kan gjøre det "gratis" og uten å måtte forholde seg til noen - hverken hannhundeier eller klubb.

Og du vil jo starte med det beste?

Snakk med din egen oppdretter, finn ut hva han eller hun synes om planene dine, kanskje du kan få god hjelp og råd - også til å avgjøre om din hund BØR gå videre i avl, om den har så bra sider at den kan få føre dem videre, eller om den har svakheter som rasen allerede sliter med.

Uansett kan du få tips til å finne "rette" tispen der, som du enten kan kjøpe voksen - så du VET hva du får, eller som du kjøper som valp og så også må avvente og se om hun i det hele tatt EGNER seg for videre avl. Det kan være litt risky, jeg kjenner folk som har importert hund i dyre dommer fra USA og andre land langt og dyrt unna, som aldri blir satt i avl fordi de ikke har stemt helt med hvordan rasen bør være etterhvert.

Du bør også være klar over at avlskrav og -råd er der av en GRUNN. Ja, du kan unngå dem - blåse i dem - hvis du eier hann og tispe selv, fordi du nærmest uansett får registrert hvalpene. Vet ikke hva det er for dobermann, men se på rottweiler - så mye dårlig det er blitt, som går utenom avlskravene for formidling og klubb, men som selges i hytt og pine.

Det ER mye morsommere å være blant de seriøse :-)

Dessuten får du antagelig også de beste, mest seriøse hvalpekjøperne, hvis du har godt rulleblad selv...

Er hannen din god, så vis ham - eller gjør noe med ham på bruksfronten, for eksempel. Temperamentstest ham, så du har noe mer enn din personlige mening å vise til. Er han bra, og oppfyller kravene, så start med å annonser ham - se om du får noen interesserte tispeeiere. Da kan du heller se om en tispehvalp blir bra, og så deretter bygge videre på henne - så får du likevel noe av din egen hannhund med i videre avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...