Gå til innhold
Hundesonen.no

Patellaluksasjon


Recommended Posts

Er det noen som har hatt det og hva var symptomene?

Dill, Lancashire heeler på 1,5 år, som til noen ganger halter med det ene bakbenet. Det er alt fra fem til ti steg før han går normalt igjen. Det virker veldig tilfeldig, noen ganger midt på en tur og med flere minutters mellomrom eller når han reiser seg etter å ha sovet. Han skal sjekkes for det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catania starta med å halte nokre skritt, enkelte gangar så ille at ho trakk foten heilt opp, før ho gikk som normalt igjen. Men når eg tøyde foten fram og tilbake, samtidig som eg hadde hånda på "kneet", kjente eg at det poppa ut av posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra ingen symptomer, hoppe over steg, klassisk hinking og vanlig halting er normalt ved patella luxasjon. Den hinkingen eller hoppe over steg er kanskje det vanligste tegnet. Har også sett en med grad 4 (gamle systemet) som omtrent slepte beinet etter seg...

Men småttiser kan av og til hinke eller gjøre rare ting uten at det er noe også. Jeg har en som går på hendene i snø og samtlige av mine små bruker kun det ene bakbeinet (eller ingen) ned trappene. Så sjekk det ut hos en som er god på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Her startet det med å hoppe over et steg, for så å gå over til hinking. I høyere hastigheter så hender det han sliter med å få beinet ned igjen, og blir da løpende på tre bein en god stund. Hjelper han til å få beinet ned ved å stramme båndet, så han må sette ned foten.

På den andre siden har han grad 1 som ikke har vært synlig frem til nå, men nå kan jeg såvidt se at han av og til slenger litt med den foten også, slik at han først slenger det ene beinet litt ut til siden, og så ut med det andre på motsatt side.

Viktig å gå til en veterinær som er god på å diagnostisere riktig grad av PL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar. Han har alltid anket for å hoppe opp på fanget, i sofaen, etc. Jeg har tenkt det er fordi han er liten og dårlig til å beregne, men gudene vet. Han skal i alle fall kikket på av veterinær i kveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...