Gå til innhold
Hundesonen.no

hund knurrer mye


JulieTherese22
 Share

Recommended Posts

Det går an å gi enkle tips Avani uten at en sitter å synser?

De hundene jeg har vært borti som har hatt slike tendenser som din hund, er hunder som jeg har opplevd med et enormt ressursforsvar/ eller veldig sterk vilje/driv.

Husker ei vennine vokste opp med en hund som knurret til moren i hus. Moren kunne ikke røre hunden, mens alle andre var den superlydig mot og en riktig så god hund. Moren var ganske nervøs av natur og litt redd hunder, når de valgte å ta inn en hund, fordi resten av familien hadde så stort ønske om en hund. Moren ble naturligvis reddere jo større hunden ble og jo mer redd moren ble, jo mer knurret hunden og tilslutt kunne ikke moren gå forbi hunden, fordi den stilte seg i veien og knurret. Hunden ble omplassert til en hundevandt mann og den knurret aldri til den nye eieren.

Så til ts:

Regner med at hunden er skikkelig sjekket av veterinær, slik at det ikke er en fysisk årsak. Det er det første en bør gjøre når hunden viser avvikende adferd.

Beste tipset som jeg kan gi uten om å innhente en som har god peil på hund til å hjelpe deg og analysere situasjonen rundt hunden din er: Innfør hverdagslydighet, sett opp regler, vær konsekvent og rettferdig. Jeg leser av innlegget ditt at du har flyttet på hunden fysisk og at du er redd for hva hunden skal gjøre (bite), det er ikke en god situasjon. Første bud: det er en hund, den skal lye på kommandoer, ikke bli flytta/bært på.

For en periode så hadde jeg heller ikke klappet hunden/eller prøvd å susse den, la hunden komme selv, gi henne da litt kos med skryt og avslutt gjerne med en godbit.

Når hunden knurrer så skal den henvises til plassen sin og overses, den skal ikke få noe respons på at den knurrer.

Så bør du se på om hun får nok fysisk/psykisk stimuli? Kanskje du kan øke på med hjernetrim, eller finne en ny måte å stimulere henne på. Noen hiver ut et lite godbitsøk i hagen, det betyr ikke at det går under søk, fordi det blir på et for lite område, og hunden får ikke alltid så veldig mye stimuli av det.

Håper du finner en som kan hjelpe deg med denne situasjonen, slik at du kan få et trivelig hundehold !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart du trenger hjelp. En god hund skal ikke trenge å true og kjefte for "ingenting". I mellomtiden kan du be alle som omgåes dere om å overse hunden totalt. Du kan også begrense klapping til litt stryking der hun liker det, når hun oppsøker deg for å bli klappet. Når hun ligger, skal hun få ligge i fred. Gjester kan late som om hun ikke er der. Maten sin skal hun få spise i fred. Ikke gi slike tyggegreier eller annet som hun føler hun må passe på, når dere har besøk av/er sammmen med andre hunder eller andre du ikke er helt sikker på at gir henne nok plass til å føle seg trygg. Tren på morsomme ting på tur. Bruk ros og små kjærtegn som belønning i tillegg til godbiter. Bygg opp en forventing om at det betyr noe hyggelig å bli tatt litt på. Vær hennes morsomste kompis og samarbeidspartner. Det er du som må vise henne at hun kan stole på deg. Ikke omvendt. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet en del innlegg fra tråden. Vi trenger ikke ødelegge tråden til et nytt medlem som er fortvilet ved å diskutere doodleavl. Den diskusjonen kan tas i en egen tråd.

Mvh

Moderator Nemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...