Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden har alltid slitt med å svelge?


Recommended Posts

Hei!

Jeg prøvde å søke litt etter svar, men finner bare om problemer med om hunden har svelget noe galt.

Samboer har en Kleiner Munsterlender på 6 år som alltid har hatt vanskelig for å svelge.

I dag er andre gangen, på de 3 årene jeg har bodd med hunden, at jeg måtte ta i bruk heimlich metoden på henne.

Når hun spiser tørrfor må hun flere ganger under måltidet ta pauser og sette seg ned, strekke hodet opp, og svelge.

Det har vært om hun har fått noe utenom tørrfor at det virkelig har satt seg fast.

Hun kaster også opp i blant på natten, og går generelt rundt og harker og brekker seg. Noen ganger står hun og hyperventilerer på innpust (vet ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det).

Jeg er lei av "det går sikkert bra" og "hun er bare glupsk", så på Mandag tar jeg med meg hunden hans til veterinæren.

Jeg vil gjerne være litt forberedt når jeg kommer dit, så er det noen som kjenner seg igjen i det jeg skriver? Eller som har noen ideer om hva det kan være?

Slapp i spiserøret, eller dårlig svelgemekanisme, er det en ting?

Takknemlig for alt av tanker og innspill! :)

Hilsen bekymret hundeeier som gjerne vil vite hva som kan være galt NÅ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser hun hurtig? Eller sakte? For hvis dere har fått høre at hun er glupsk, så er hun kanskje nettopp det. Da må dere gjøre noe i forhold til det; kjøpe skål som gjør det vanskeligere å sluke maten, bløte den opp.. Min hund sluker også tørrfôr og blir stående og gulpe/hyperventilere og innimellom kaster hun det opp hvis det har gått for fort ned. Nå bruker jeg V&H til vanlig, så det er ikke noe problem. Hun har også spanielskål som gjør at hun ikke får til å ta store jafs. En skål med "knotter" i bunnen har vi også, som hindrer sluking. Det er ingenting en dyrlege kan gjøre så lenge det er snakk om sluking. Er det derimot svelging, så kan saken stille seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to linker som kan være aktuelle:

http://www.petmd.com/dog/conditions/mouth/c_dg_difficulty_swallowing

http://www.petmd.com/dog/conditions/digestive/c_multi_regurgitation

Hvis hun viser noen rare symptomer før dere får dratt til veterinæren så kan det være en idé å filme det og ta med slik at dere kan vise veterinæren.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj her fikk jeg jammen mange og kjappe svar! Tusen takk!

Utposning på spiserøret?

Har dere vært hos veterinær? :)

Kan dette skje i forskjellige alvorlighetsgrader? Når jeg leste om utposning på spiserøret/spiserørsbrokk virket det veldig alvorlig allerede fra valpestadiet..? Hun har forresten en liten ufarlig brokk på magen, kan det da være mer sannsynlig at hun også har brokk i spiserøret?

Skal til veterinær på mandag!

Spiser hun hurtig? Eller sakte? For hvis dere har fått høre at hun er glupsk, så er hun kanskje nettopp det. Da må dere gjøre noe i forhold til det; kjøpe skål som gjør det vanskeligere å sluke maten, bløte den opp.. Min hund sluker også tørrfôr og blir stående og gulpe/hyperventilere og innimellom kaster hun det opp hvis det har gått for fort ned. Nå bruker jeg V&H til vanlig, så det er ikke noe problem. Hun har også spanielskål som gjør at hun ikke får til å ta store jafs. En skål med "knotter" i bunnen har vi også, som hindrer sluking. Det er ingenting en dyrlege kan gjøre så lenge det er snakk om sluking. Er det derimot svelging, så kan saken stille seg annerledes.

Hun er glupsk ja! Men hun spiser av en sånn skål med knotter, som er veldig vanskelig å spise av. Da går det sakte, men likevel må hun sette seg. Åpen skål er bare helt krise! Jeg forer i blant med V&H, det spiser hun faktisk sakte. Det var dette som satt seg bom fast denne gangen... Spanielskål var en veldig god ide til V&H foring, jeg hadde glemt at det fantes! Hun dypper jo ørene i vommen :)

Så jeg vil tro det er selve svelgingen. Som om det hoper seg opp i halsen eller noe?

Her er to linker som kan være aktuelle:

http://www.petmd.com/dog/conditions/mouth/c_dg_difficulty_swallowing

http://www.petmd.com/dog/conditions/digestive/c_multi_regurgitation

Hvis hun viser noen rare symptomer før dere får dratt til veterinæren så kan det være en idé å filme det og ta med slik at dere kan vise veterinæren.

Lykke til!

Takk for linken, da fikk jeg litt andre ord å søke på!

Jeg håper det ikke er Myasthenia Gravis!

Hun sover med øynene oppe, og blir fort sliten. Hun burde jo være i samme fysisk form som min hund, men puster mer hvesete og puster tungt mye lenger etter at vi har løpt. Noen ganger har jeg blitt litt bekymra over hvor lang tid hun bruker på å ta seg inn i forhold til min eldre hund.... Jeg har fulgt med på beina, da jeg har trodd hun har haltet litt på ene bakbeinet. Strekker beina rart når hun løper. Det var bra jeg leste om denne sykdommen, så vi får ta tester for å utelukke den. Regner jo med at det ikke er det siden den sykdommen er så sjelden, men fint det kan utelukkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...