Gå til innhold
Hundesonen.no

fellestrening med hannhund og løpetid - hvordan holde fokus?


Siljesen
 Share

Recommended Posts

Jeg har en hannhund på 19 måneder, han er en fin blanding mellom veloppdragen og moroklump. :rofl: På fellestrening i går hadde han i begynnelsen fint fokus, men så plutselig da vi skulle gå en rallybane var det som om rullegardinet bare gikk ned og han hadde glemt absolutt alt han hadde lært. :frantics: Han var roligish, men eneste kommandoen han husket var sitt. På plass, gå rundt osv. prøvde han på, men det gikk helt i kluss for ham. Det viste seg at en av tispene på trening hadde løpetid, og var midt i stådagene. :drool:

Så jeg forstår veldig godt at det var vanskelig for ham. Jeg puttet ham i bilen, ventet et kvarter og tok han ut igjen og trente et stykke unna. Da hadde jeg fint fokus igjen. :D

Det jeg lurte på er om det går an å trene ham til å takle slike situasjoner bedre enn det han gjorde i går? Hva gjør dere andre når hannhunden mister helt fokus pga løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig bare gjort som du, stiller krav, men lar ham få avstand/hyppige pauser/gode belønninger. Så lenge han da er "på jobb" konsentrerer han seg stort sett godt rundt høyløpske tisper nå, og vi starter omtrent som du allerede har gjort :) Tror det verste man kan gjøre er å ikke la de jobbe seg igjennom det egentlig, de må nesten få lære seg å bruke hodet, syns jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonfroskene mine får to valg, vær med meg (ikke bare fysisk tilstede) eller gå i bilen.

Har vært kjempekonsekvent på det med to unghunder, relativt ulike av type, og de har respondert bra på det begge to.

Kjører relativt korte økter med høy kvalitet på belønningen sånn at det er lettere for jyplingen å lykkes :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blanding av å hjelpe dem med tilrettelegging (feks øke avstand, bedre belønning, senke vanskelighetsgrad på treningen) og å skru på krav, "ta deg sammen". Det er ihvertfall det jeg tenker sånn generelt, så må man jo til en viss grad se an individet. Korte økter hvor man krever fokus og jobber godt selv med å holde på det, også pause i bilen. Er det helt håpløst så får man ta timeout i bilen å prøve igjen senere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Synes det var en vanskelig balansegang mellom hvor mye jeg skulle kreve og hvor mye jeg skulle gi ham lavere kriterier fordi han bare fokuserte på løpetispen. Da jeg prøvde å få ham til å gå rundt meg (rally øvelse til utgangsposisjon) så "glemte" han seg halvveis rundt og begynte å snuse seg bakover. Måtte trene med bånd for å si det sånn :P

Høres lurt ut å fokusere på korte økter, og så pause i bilen. neste trening så vet jeg om det, så kan prøve å trene med større avstand, og trene mer på kontakt og fokus. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...