Gå til innhold
Hundesonen.no

som herren så hunden( lang reflekson)


henrikke

Recommended Posts

_Som herren så hunden_

Som herren så hunden heter det, men kan det være motsatt også? Ikke bare at hunden tilvenner seg oss og hvordan vi vender oss i verden, men at vi også lærer noe av hunden, blir mer dyriske, om dere skjønner..

Jeg liker å tro at Henrik har gjort meg til et bedre menneske.Han har lært meg at gode ting varer med en hund i hus.Han har i allefall overlevd alle de korte forholdene jeg har hatt siden jeg fikk ham.Han var uansett best..

Å være sammen med han betydde mer enn de dumme kjærestene som var feil for meg.

Med unntak av denne siste som ble min samboer da, han vil jeg sette som adoptivfar av Henrik.De oppfører seg nå som far og sønn nå og da :D

Menneskeliggjøring? Det skal jeg love deg..Liksom en hund betrakter jeg verden gjennom min egen rase, homo sapiens skrå blikk. Henrik er fri til å komme med sin versjon når som helst. :D

Henrik har lært meg å legge opp en plan og gjennomføre den.Plan for trening, som jeg har fått til.Selvtillit får man av det. Har aldri vært med på noe idrettslag og fått den opplevelsen der.Vi er vårt eget landslag, vi!

freestyle neste! Vi er flinke til å rygge og gå slalom!

banana

Ansvar. Tror jeg ringte min mer hundevante søster tre ganger for dagen da Henrik var valp.Alle spørsmål begynte med : er det normalt at han gjør sånn eller slik?

Det var visst så.

Gjennom fem år har han vært min følgesvenn og jeg synes selv han er godt oppdratt. Og det har jeg gjort stort sett selv(+ masse rådgivere)

Unoter, javel, men vi jobber med det også.Jeg kan ta ansvar, for et levende individ som er avhengig av meg.

Godt å vite .

Sosial kontakt har jeg også lært mer om .Har aldri vært redd for å prate med folk, men Henrik gav meg mer kompetanse enn som så. Jeg har fått kontakt med mange hundefolk over nett og ute i nabolaget.det er faktisk lettere å snakke med folk om en har barn eller hund

Hadde kanskje kommet meg mye seinere på nett om jeg ikke hadde begynt å tråle etter hundestoff?

Mange av mine venner er relatert til hund på et eller annet vis--

:love2:

Jeg innbiller meg at jeg er blitt mer oppmerksom, flinkere til å lese kroppsspråk.Flinkere til å stille krav til de rundt meg, i stedet for å bare ønske at de skal gjøre som jeg vil, fordi jeg tror de vet det eller vil det samme som meg.Mener jeg noe er jeg blitt flinkere til å si det.Ikke superduperflink, men flinkere.

Nytt område = oppdagelsesferd.Hunden må jo luftes hvor man enn er.Jeg liker godt å finne mine egne turruter på ulike steder.( godt å få seg en pause i et selskap også, få samle roen og tankene.)

En blir faktisk også mer immun mot dårlig vær,

Noen års hundeerfaring har lært meg mangt om skotøy og varme jakker og stilongs :D:D ( ikke sant, Siri?)

Selv om jeg er av tur-hver-søndag generasjonen, så spørs det hvor mye turmenneske jeg ville vært uten en hund..

Hunder lærer en å leve i øyeblikket.

Da jeg skjønte at hunder tenker i bilder, i øyeblikk, her og nå, i enkle assosiasjonsrekker synes jeg først synd på hele hunderasen.

Så trist å ikke kunne reflektere, minnes, gruble.

Så skrekkelig at min hund ikke lå hjemme og drømte og mintes turene våre slik som jeg.

Nå vet jeg bedre.Grubling betyr jo også negativ grubling, å grue seg , å bekymre seg, å planlegge utifra ting som ikke stemmer med virkeligheten i vår tolkning.

Alt det er Henrik og hans like forskånet fra.LIVET, det herlige skjønne livet er her og nå! Nyt det, hvert eneste sekund, og flere slike kommer i neste sekund...!

Glem at du har vært lenge borte, du er her med meg NÅ!!

ikke tenker jeg på at du kjeftet på meg i går, vi er jo sammen NÅ, og du har lenka mi i hånda, det betyr vi skal på TUUUR!Tenk det, det beste jeg vet !!!JUHUU! :icon_fun:

Å glemme sorgene og bare være med en hund er sjelebot og sinnro.Det er det man betaler en "finne seg sjøl terapaut "i dyre dommer for.Henrik gjør det nesten gratis.

Ikke rart hunder er dyre i innkjøp?

Var det ikke Nemi, tegneseriejenta, som mente at hunder burde være på blå resept?

Og sist , men ikke minst: hunder vet alt om kjærlighet.Også det uten baktanker og begrunnelser.De bare er.Glad i . Deg.

Uansett hva verden ellers synes om deg i dag, så er pelsen din så tilfreds med å ha deg der.Da er livet fullkomment

Det burde alltid være tid for litt mageklø. , hvilket livsmotto, folkens! :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det er sånn det er og du beskriver det så utrolig flott + mange flotte tanker rundt dette.. Takk henrikke for ditt flotte innlegg og dine filosofiske tanker rundt det å ha hund...

Min hund ble min blå resept faktisk.. Og hadde jeg ikke fått henne så vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag. Hun har fått meg ut i skog og mark - lært meg å stå rolig å høre på skogens lyder.. Bare høre. Eller treffe andre hundevenner.. Bli sosial igjen.. Har fått så mange gode og flotte venner som bryr seg om det samme som meg. Og ikke minst det samspillet mellom hund og eier som du skriver om - helt utrolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...