Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål ang skvetting og "mangel" på evne til å slappe av...


Ulrikke
 Share

Recommended Posts

Storpuddeljenta mi som fylte 1 år i helga er verdens fineste, stødigste, mest sosiale osv. Altså, hun er typisk puddel, og veldig lettvin å ha med å gjøre.... Men vi har to ting som vi ikke helt vet hva vi skal gjøre med...

Når gubben skal ta henne ut av buret, skvetter hun.... Når han skal ta på henne båndet, skvetter hun.... Innimellom når han sier "nei" skvetter hun også, men ikke alltid.... Det har gått dithen at han kvier seg for å være hjemme alene med henne fordi han ikke føler at han kan ta henne ut eller korrigere henne uten at det blir vått.... Han har aldri vært spesielt brysk med henne tidligere, så det er ikke det hun assosierer med ham. Hun vil gjerne leke med ham, er veldig glad i ham osv, men det er denne skvettinga vi sliter med.... Skal sies at det er jeg som gjør alt med henne når jeg er hjemme, lufter, går tur, gir mat, trener osv.... Hun skvetter aldri med meg, selv om jeg er skikkelig morsk, og heller ikke med niåringen i huset... Hva kan han gjøre for å bedre dette?

Spørsmål nummer to: hun er rastløs inne... Eller, hun legger seg ned, men jeg føler ikke at hun slapper av.... Hun ligger på "alerten" hele tiden, og hvis vi reiser oss så reiser hun seg opp i en fart. Klarer ikke tolke om hun venter på action eller hva det er... Dette gjelder uansett om hun er utslitt både fysisk og mentalt eller om hun venter på tur osv, det spiller ingen rolle...Hun står ofte og stirrer for å komme opp på fanget. Klart hun får ligge på fanget av og til, men vi bestemmer når, ikke hun.... Hun roer seg ikke alltid på fanget heller, skifter stilling og vrir seg og "prøveleker" for å se om vi blir med (noe gubben gjør, jeg gjør det aldri og det vet hun godt....) Hvordan få dyret til å finne roen?

Håper noen har noen innspill til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fremstår hunden når hun skvetter? Om samboeren din korrigerer (samme om det er forsiktig eller ikke) hvordan er reaksjonen hennes forutenom skvettingen? Blir hun veldig redd/usikker/engstelig? Hvordan er hun når hun blir tatt ut av buret? Kjempeglad og ivrig? Hvordan er din samboer med henne? Er han veldig sånn på å leke, herje og snakke babyspråk e.l. slik at hunden blir veldig oppspilt? En del hunder skvetter litt når de blir veldig ivrige, det blir som regel bedre ved alder og ved å forandre litt på hvordan man selv er rundt hunden slik at ting blir litt roligere og hunden mindre oppspilt.

Ro, det må man bare trene på, så blir det bedre etterhvert. Ikke lek eller herje inne, vær konsekvent på at hun skal ligge rolig, ikke la henne mase/tigge, ikke snakk babyspråk eller andre ting som trigger iver eller stress. Reiser hun seg når noen rører på seg eller reiser seg så be henne legge seg igjen(og gjenta så mange ganger som nødvendig om hun reiser seg igjen når man snur ryggen til for å gå).

Ellers tenker jeg at dette "Hun roer seg ikke alltid på fanget heller, skifter stilling og vrir seg og "prøveleker" for å se om vi blir med (noe gubben gjør, jeg gjør det aldri og det vet hun godt....) Hvordan få dyret til å finne roen?" Har mye med saken å gjøre, litt ang å ikke finne ro inne og mye for hvorfor hun skvetter og er annerledes til sambo enn til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...