Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei, jeg lurte på enda en ting jeg :P

I går ble jo altså sheltien min røngtet pga hans tilbakevennende stiv og stølhet. De tok også blodprøver som jeg ikke har fått svaret på enda.

Bildene viste at det ikke er noe galt med skjelettet hans. Som jeg skrev i den andre tråden så hjelper det heller ikke med laser eller kiropraktikk

Så kommer spørsmålet: Han ble satt på 10 dager med Rimadyl for å bedre en evt betennelse. Skal han ha helt ro mens han går på disse tablettene??

Veterinæren sa ikke noe om dette, og jeg glemte å spørre.

Og vet er ikke åpen før mandag.

I dag har han fått en vanlig 1.5 times tur i skogen.

Skrevet

Da vi testet ut Rimaldyl på eldstemann her så fikk jeg ikke beskjed om å holde han i ro (og gjorde det heller ikke). Tenker at om dyrlegen mente han skulle holdes i ro så hadde dyrlegen vært veldig tydelig på det :-)

• Like 1
Guest lijenta
Skrevet

Da jeg brukte rimadyl på smerter på hunden fikk jeg ikke noen beskjed om å holde i ro, men da jeg brukte rimadyl på en hund som muligens kanskje hadde betennelse i kroppen fikk jeg beskjed om fullstendig ro,

Skrevet

Det kommer vell an på hva som er galt tenker jeg. Om poenget med smertestillende bare er å dempe akutt smerte som er forsvunnet etter de 10 dagene og man ikke kan gjøre noe skade med å være aktiv så null problem, det samme om han går på smertestillende bare for å få vekk evt smerter for å bevege seg friere å på den måten bli kvitt/bedre fra feilbelastning. Men en betennelse vil antagelig kreve litt ro i tillegg til smertestillende så den får roe seg litt. Ikke null aktivitet, det vil nok heller ikke være fordelaktig, men litt roligere og kanskje litt mindre. Trenger ikke å pushe så veldig.

• Like 1
Skrevet

Ok takk!

Greia er jo at vi ikke vet hva som er galt, nå vet vi at det ikke er noe med skjelettet hans. Vi vet også at han nå som han er dopa virker gladere og livligere, så det har jo vært smerter involvert før.

Veterinæren sa at han var veldig anspent i muskulaturen sin. Han avkreftet at det var noe galt med hasene eller knærne samt at bekkenet hans var fint og rett.

Men mer enn det vet jeg ikke. Det er jo ikke usannsynlig at det finnes en betennelse?

Smertene han har er jo ikke akutte, de har jo vært der i mange år i større og mindre grad.

Skrevet

Ok takk!

Greia er jo at vi ikke vet hva som er galt, nå vet vi at det ikke er noe med skjelettet hans. Vi vet også at han nå som han er dopa virker gladere og livligere, så det har jo vært smerter involvert før.

Veterinæren sa at han var veldig anspent i muskulaturen sin. Han avkreftet at det var noe galt med hasene eller knærne samt at bekkenet hans var fint og rett.

Men mer enn det vet jeg ikke. Det er jo ikke usannsynlig at det finnes en betennelse?

Smertene han har er jo ikke akutte, de har jo vært der i mange år i større og mindre grad.

Da ville jeg vært aktiv for å holde ting i gang, man stivner gjerne bare mer av å ikke gjøre noe, men jeg ville nok hatt fokus på rolig og lite belastende aktivitet.

• Like 1
Skrevet

Jeg holder min i ro på rimadyl, men det er mest for at han ikke skal "strekke opp" det som gjør vondt. (Mye mulig muskulært på ham) da er dyrelegen også klar på at han skal ha smertestillende og ro i tillegg.

• Like 1
Guest Yellow
Skrevet

Hunden min har hatt to perioder i livet med muskulære smerter, fikk da beskjed om hvile, men ene gangen hadde han jo også veldig vondt. Prøver å ta så mye hensyn som mulig til det, ikke sele som presser på ryggen (men fordeler trykket mer jevnt), ikke hoppe høyt ned osv.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...