Gå til innhold
Hundesonen.no

løse hunder overalt


marcoograya

Recommended Posts

Idag var jeg ute å gikk med hundene mine, og først traff jeg på en løs schäfer og jeg begynte bare å gå i den andre retningen og då møtte jeg en løs cocker...blir litt irritert igrunn...vet jo aldri hvordan de er eller hva de kan gjøre og siden raya ikke er spesilet snill med andre tisper er det ikke så gøy med løse hunder, der det er båndtvang...og litt senere kom det to små hunder springende..dette var bare på en liten tur rundt byggefeltet liksom...

nå vet jeg det at jeg irriterte med over andres løse hunder så nå skal jeg være mer forsiktig hvor jeg slepper mine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang eller ikke. Alle er vel plikt til å ha kontoll over hunden sin hvis den er løs?

Jeg er SÅ enig med deg. Jeg synes det er kjempe iriterende å møte løse hunder på tur..Men det er heldigvis ikke så mange av dem hær vi bor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Det jeg blir irritert over er hvor mange bikjer som stikker av hjemme fra for en "liten" tur. Jeg bor i et område i bærum med mange eneboliger og jeg kan ikke fatte at de slipper ut hundene sine i en hage som er omringet av en 30 cm høyt gjerde eller enda bedre med åpen port! Dette er farlig både for bil førere humden og andre hunder!! I dag talte jeg 5 løshunder da jeg var på vei en liten tur til stallen som ligger 10 min. unna!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse hunder er greit så lenge de er under kontroll, lar seg stoppe eller kalles inn og eier er i synbar nærhet og de faktisk hører på det man sier til dem (synd disse er i fåtall :S), først når hunden er ute av kontroll eller på tur på egenhånd blir løse hunder plagsomt. Synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse hunder som ikke er under kontroll er noe herk, men det er også hunder som er i enden av en flexiline eller i enden av ett bånd hvor fører er komplett idiot og tror at alle andre hunder (og mennesker) vil hilse på hans/hennes søte vovve.

Selv om man har aldri så snill hund, så burde man tenke på at kanskje ikke alle vil hilse på den ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her.

Vi har en hund som er overivrig på å hilse, noe vi prøver å trene bort. Helt umulig med alle løshundene...

Når vi går den vante runden (noen kilometer skogsvei), er det etter hvert mer normen enn unntaket å treffe på løshunder som kommer løpende og forkludrer alt man prøver å trene inn. 9 av 10 ganger er det fuglehunder; settere, vorsteher osv - og som regel er de flere hundre meter foran eller bak eier. Dermed blir det umulig å forhindre møtet.

Bikkja vår er heldigvis ikke aggressiv, men samtidig kan hun bli ukomfortabel dersom ting skjer for brått. Samtidig bryter det effektivt ned det vi har trent på gjennom kontrollerte møter. Og eier er aldri å se slik at man kan få forklart at det ikke er så trivelig...

Nesten like ille med de som har hunden i bånd (som regel flexi), som insisterer på å slippe bikkja bort til oss - selv om vi har gått flere meter ut av veien, stilt oss opp (med hunden i sitt), og tydelig ikke vil ha kontakt.

Hadde tre slike episoder bare i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang eller ikke. Alle er vel plikt til å ha kontoll over hunden sin hvis den er løs?

Jeg er SÅ enig med deg. Jeg synes det er kjempe iriterende å møte løse hunder på tur..Men det er heldigvis ikke så mange av dem hær vi bor :D

Hihi, nei vi er heldige sånn sett jeg og du.. :D

har møtt en god del hunder når vi er å går på sandfallet jeg og Bella, menne, kremt, de er vel "redde" henne, for de hilser nesten ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*plystre uskyldig*

Jeg har fått den uvanen å la Loke gå løs der det er mange andre løse hunder.Dvs går jeg på et sted jeg vet det er kultur for å slippe hundene løse så slipper jeg han og.Selv om vi ikke har 100% innkalling i møte med andre hunderHan er grei med andre boffser og unngår alt av konflikt,samtidig er han stort sett grei å kalle inn når vi går med andre hunder.Jeg har selv hatt hund som ikke tålte å møte fremmede løshunder og jeg hadde vett til å unngå slike "frislipp" steder så da antar jeg nesten at andre som ikke like løshunder også finner andre steder å gå tur;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en slik nabo.. som bare slepper ut hunden eller slepper den på tur med unger som ikke rekker meg til knæra en gang.. ( labbis lign. sak)

hu e gammel så det er sikkert stress å kle på seg å finne fram Gåstol/rullestolen for at hunden bare skal ut og tisse og slikt, men hunder har rykte på seg for å hoppe på andre hunder som går i bånd.. syntes det er kjiperen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*plystre uskyldig*

Jeg har fått den uvanen å la Loke gå løs der det er mange andre løse hunder.Dvs går jeg på et sted jeg vet det er kultur for å slippe hundene løse så slipper jeg han og.Selv om vi ikke har 100% innkalling i møte med andre hunderHan er grei med andre boffser og unngår alt av konflikt,samtidig er han stort sett grei å kalle inn når vi går med andre hunder.Jeg har selv hatt hund som ikke tålte å møte fremmede løshunder og jeg hadde vett til å unngå slike "frislipp" steder så da antar jeg nesten at andre som ikke like løshunder også finner andre steder å gå tur;)

Sånt synes jeg personlig er helt greit.

Vi óg går med hunden løs i utgangspunktet (og innkallingen er vel bare 90% dersom vi tar i litt). Dersom vi møter en løs hund med eier i nærheten, er det greit at ting ikke sitter perfekt, sånn er livet. Da kan man i alle fall gripe inn fra to sider dersom ting utarter seg, og det går an å si fra.

Det provoserer meg imidlertid at folk slipper (fugle)hunden sin og lar den herje fritt i kilometers omkrets fra eier. Møter man en sånn hund er man forsvarsløs - om det nå skulle være den eller min hund som ikke takler møtet.

Samtidig er det vanskelig å nå inn til folk med innvendinger dersom begge hundene er vennlige (som jo er det som vanligvis skjer). "Hva er problemet - de leker jo fint sammen", er et standard svar. Føler at jeg møter liten forståelse for at man prøver å venne en "overvennlig" hund fra å hilse på alt og alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit at man har hunder løse så lenge man vet at hunden ikke løper bort til andre hunder rett som det er. Går ofte med Lisa løs, men da går hun rett ved siden av meg hele tiden.

Var på tur med Vesla her om dagen og da møtte vi på en løs schäfer som løp mot oss med en gang den fikk øye på Vesla. Hadde jeg hatt med Lisa da, tror jeg ikke det hadde gått så bra. Hun er ikke så glad i at andre hunder snuser på henne osv. Sikkert på grunn av dårlig sosialisering da hun var yngre og et par dårlige opplevelser med en aggressiv nabohund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hund som er overivrig på å hilse, noe vi prøver å trene bort. Helt umulig med alle løshundene...

Sånn er det for meg også. Prøver å trene, og hver gang det ser ut til å gå framover kommer det en løshund bort til oss og ødlegger alt samma.

Og etter de har hilst spør eier om det er greit at de hilser :wallbash:

Så hver gang jeg ser det er en hund som er på vei bort til oss, og eier står 50 meter unna og roper om det er greit om de hilser så sier jeg 'nei, hu har lus'.

Skal si de får fart på seg og henter inn bikkja!

Hihihi

I Oslo tar ingen hensyn vett. Hunden går løs uansett hvor dårlig inkallinga er. Det er irriterendes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke møtt så mange løshunder på tur enda jeg, Men jeg er vel en av dem som går løs med han uten at jeg vet om han kommer dersom det kommer en hund eller person i skogen. Men det går sjeldent folk i den skogen da. Iallefall ikke hunder, her går man ikke tur med hundene. få tallet gjør det iallefall. <_<

Men skjønner irritasjonsmomentene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter ikke mange løse hunder, men jeg synns det er greit om jeg møter noen, så lenge jeg ser eieren. Men nå har jo ikke jeg en hund som blir sinna/usikker om vi møter andre hunder heller da, så jeg forstår frustrasjonen deres :D Det er bare to steder jeg kan slippe ask på, og der er det ingen hunder, botsjett fra vorstern rett over toglinja, hu kommer vel så å si hver gang jeg er med ask der, men jeg kjenner hunden og eieren så da er det greit :D

Men hadde hunden min hvert usikker eller sint på andre hunder, hadde jeg nok blitt frustrert på løshunder ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste historien jeg har hørt ang løshund:

Ett vennepar av søsteren til en som gikk i klasse med en som jeg kjenner (du kjenner løpet)

var og grilla på Prekestolen. Så svidde de ei pølse, som de da ville kaste. Det mest naturlige

for dem var å kaste den utfor kanten på stupet. I det samme pølsa svever gjennom lufta

kommer en liten løs hund og svever etter den fristende pølsa. Og ja, det værste skjedde,

hunden og pølsa over kanten. Det omtalte paret satt igjen i sjokk...

Da kom det ett anna par og spurte om de hadde sett hunden, men de var i sjokk... De

skjønte ikke engang hva som var skjedd... Så de svarte nei...

En horribel historie er det, det veit jeg... I groveste laget? Kanskje... Om den er sann? Hmm,

hvem kan komme på å dikte opp noe såå gærnt?

Men moralen er klar! IKKE slipp hunden løs i utrygge omgivelser!!

(Sorry at jeg er litt store-slem her nå, men jeg tror flere kan lære av historien...) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste historien jeg har hørt ang løshund:

Ett vennepar av søsteren til en som gikk i klasse med en som jeg kjenner (du kjenner løpet)

var og grilla på Prekestolen. Så svidde de ei pølse, som de da ville kaste. Det mest naturlige

for dem var å kaste den utfor kanten på stupet. I det samme pølsa svever gjennom lufta

kommer en liten løs hund og svever etter den fristende pølsa. Og ja, det værste skjedde,

hunden og pølsa over kanten. Det omtalte paret satt igjen i sjokk...

Da kom det ett anna par og spurte om de hadde sett hunden, men de var i sjokk... De

skjønte ikke engang hva som var skjedd... Så de svarte nei...

En horribel historie er det, det veit jeg... I groveste laget? Kanskje... Om den er sann? Hmm,

hvem kan komme på å dikte opp noe såå gærnt?

Men moralen er klar! IKKE slipp hunden løs i utrygge omgivelser!!

(Sorry at jeg er litt store-slem her nå, men jeg tror flere kan lære av historien...) :)

OMG! :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid like irriterende med løse hunder spør du meg. Det går jo som regel bra, men allikevel. Ansvarsløst! Nå tenker jeg på hunder ute av kontroll da, har jo ingen betydning om hunden er i bånd eller ikke så lenger eier har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, må være utrolig slitsomt hvis det er løshunder hele tiden i boligfeltene.. Som jeg kan huske har jeg bare møtt en løs selv (i boligfeltene, sammen med Maja), men med andre i familien har Maja truffet noen som har kastet seg over henne som jeg har forstått.. Skal jeg være ærlig er jeg livredd for å treffe på noen flere. Hva gjør man? Enn hvis den angriper?

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde før var det helt ekstremt.

Omtrent ingen holdt hundene sine i bånd og det var flere stygge episoder blandt annet med biting av små barn og en annen episode der en hund ble sluppet ut, stakk til fjells og ga seg til å gnage på noen sauer...........

Dritt altså! Det gjør alt så mye verre for dem som faktisk er lovlydige.

Godt at jeg har flyttet til mer siviliserte strøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig veldig liten hund, og jeg må si: det er ikke særlig moro når en svæær hund kommer løpende og hoppende bort mot mitt lille nurk. Han blir redd og jeg blir redd. Enkelte ganger har det endt med at jeg må plukke opp sonic (noe jeg ikke liker å gjøre, da de lett blit giga pingler av det), holde ham på den ene armen, og holde den store skumle hunden med den andre hånda, mens jeg roper (eller skriker) til eieren at han/hun må kalle inn hunden, og HA DEN I BÅND!!! Selv om den sikekrt er den snilleste hunden de vet om, det vet jo ikke jeg, eller sonic. De fleste hunder vil jo bare leke, men for en liten hund så kan det være ganske skremmende, og han kan bli seriøst skadet av et dask over ryggen.

Så dette er en oppfordring ti folk i byene: Ha hunden din i bånd i parkene, fordi det er et økende antall små hunder som ikke vil leke med din store hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da toya løs jeg og, når hu ikke løper da vel og merke...

men har kontroll på henne da... kommer når jeg sier kom og stikker ikke etter rådyr og sånn , så velger å tru at jeg har kontroll vertfall :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da toya løs jeg og, når hu ikke løper da vel og merke...

men har kontroll på henne da... kommer når jeg sier kom og stikker ikke etter rådyr og sånn , så velger å tru at jeg har kontroll vertfall :icon_redface:

Hu kom ikke da hu hoppet inn gjennom gjerdet til hestene :)

Tilbake til emnet. Ja, det er dritt med løse hunder. Selv om jeg har en snill hund i bånd, så er det sykt kjipt for meg om den andre hunden er på krigsstien og skal slåss e.l. med min hund. Da har jeg ikke sjans til å få henne ut av situasjonen. Møtte en fuglehund midt i skauen for ikke lenge siden, null tegn til eier. Og det var en hanne som knurra til Mona, ekkelt å stå der og ikke vite om den kunne oppføre seg eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...