Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlegging, avgifter og gjennomføring av et valpekull


Kristiin
 Share

Recommended Posts

Jeg planlegger på ingen måte noe valpekull- men vet at flere på forumet her har hatt valpekull, så jeg er interessert i planlegging, avgiftene og gjennomføringen av et valpekull. Jeg tenker nå på det prakiske og økonomiske, ikke valg at hund, løpetid og slikt.

Hva forbreder dere før kullet skal komme? valpekasse, tar dere fri fra jobb/skole i 8(?) uker til valpene er levert?

Hvilke kostnader er det i et kull? Går avgiftene opp i opp med kjøpssummen?

Hvilken kjøpskontrakt bruker dere? Krever dere noe av valpekjøperene?

Pris på valpene- avhenger det av noe eller følger dere en standard for rasen?

Hva går valpene igjennom før de er leveringsklare?

Kjøper dere mye utstyr til denne perioden?

Sender dere med "valpepakke"- hva inneholder den isåfall?

Får valpekjøpere velge valper selv eller gjør du det som oppdretter? Og hvor gamle er valpene før det blir bestemt hvem som skal til hvem?

Det er altså en del spørsmål, men jeg er genuint interessert - og håper litt forskjellige oppdrettere med forskjellige raser svarer - vært moro og sett om alle praktiserer det samme, eller om det er store ulikheter. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forbreder dere før kullet skal komme? valpekasse, tar dere fri fra jobb/skole i 8(?) uker til valpene er levert?

Forberedelsen til kullet avhenger om du har hatt kull før eller ikke. Om det er første kull, så må man kjøpe inn litt ekstra.

Jeg har alltid hatt fri hele perioden vi har hatt valper, men vet ikke helt hvordan jeg skal løse den biten i fremtiden.

Jeg pleier å ha klart:

Valpekasse/Seng. Bia bed har vært helt perfekt inne på badet, da den passer perfekt i hjørnet.

Håndkle

Mat til tispen (valpefôr) - gjerne noen uker i forkant av fødsel.

Druesukker og ID fôr.

Saks og eventuelt klyper til navlestrengen.

Hvilke kostnader er det i et kull? Går avgiftene opp i opp med kjøpssummen?

Det varierer jo veldig. Første kullet mitt reiste jeg til Sverige med fly, overnattet på hotell i 5 dager, og betalte hannhund utgift. - Det alene kom på nærmere 11000,- FØR jeg viste om det ble noe valper i det hele tatt. Forrige kullet mitt brukte jeg egen innkjøpt hannhund, så det var en billig parring :P - Jeg har gått i både pluss og minus, men jeg satser aldri på å komme på pluss siden, det ville vært idiotisk, for mye kan skje.

Hvilken kjøpskontrakt bruker dere? Krever dere noe av valpekjøperene?

NKK's kjøpskontrakt, med ekstra tillegg.

Jeg kreve HD og PL sjekk på valpene, samt en utstilling i åpen klasse. Jeg har også lagt til krav om å ha første rett til å kjøpe/overta hunden dersom den skal omplasseres.

Pris på valpene- avhenger det av noe eller følger dere en standard for rasen?

Jeg har fast pris på 12000,- og har hatt det de siste 6 årene. Nå har rasen steget i pris, men jeg kommer til å fortsette og ta 12000,- til raseklubben går ut med noen annen anbefaling.

Hva går valpene igjennom før de er leveringsklare?

De kjører bil, er med på småturer, og sosialiseres med alt og ingenting. De er med på alt som skjer i hverdagen, enten det er en tur i butikken, eller besøk hjemme. I tillegg tar jeg hver eneste valp ut - en og en for sosialisering og bilkjøring. Vi møter også katt og hest før de leveres.

Kjøper dere mye utstyr til denne perioden?

Jeg har jo det meste fra før, så sjeldent jeg trenger å kjøpe mer en fôret. Kommer ikke på noe jeg kjøper til hvert eneste kull..

Sender dere med "valpepakke"- hva inneholder den isåfall?

Ja.

Den inneholder en perm med informasjon om valpenes foreldre, helseattester. Litt om tiden fremover, hva som er normalt mtp utvikling. Tips og råd som jeg selv har brukt og syns er gode. Ett kilo fôr, skål og målebeger. Tepper, sele & bånd + noen leker.

Har jeg mulighet prøver jeg å bestille inn halsbånd med navn til hver enkelt valp - men det er kun de som bestemmer navn på forhånd som får det.

Får valpekjøpere velge valper selv eller gjør du det som oppdretter? Og hvor gamle er valpene før det blir bestemt hvem som skal til hvem?

Jeg velger rett valp, til rett kjøper. Jeg har ingen nummerert liste, og kommer aldri til å operere med det. Jeg garanterer ingen valp, da jeg først og fremst avler for min egen del, å ønsker å beholde det beste selv. De som eventuelt er intr i valp, får beskjed når valpene er født at de kan få valp fra kullet, men ikke HVILKE valp, jeg venter gjerne med å bestemme det til valpene er 7 uker, og har mistet endel kjøpere på bakgrunn av det, det har vært helt ok for min del.

Har sikkert glemt masse, men :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...