Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke adferder slå ned på, når tisper har løpetid. Og kan den komme plutselig.


PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

I går morges lekte hannen 14 mnd i bakhagen med tispen, og merket det ble så stille. Kikket ut vinduet og der står hun med hale pent brettet til side, og han iferd å buksere seg oppå. De har heldigvis ikke vært sammen uten oppsyn.

Kan tipser få løpetid plutselig uten at en merker noe på hann eller tispe i forkant? Fjerde løpetid var ventet mars/april, men det kan jo komme tidligere. Det har ikke vært blod som jeg har sett. Ikke ekstra slikking bak. Hun pleier ikke akseptere at noen forsøker klatre opp på henne i utide. Har jo skjedd fra bla vår egen hann når han er overspilt. Glemmer aldri en annen unghann som prøvde altså, fy så sint hun var.

Jeg har ikke merket noe på vår. Ved ettertanke kan jeg ha oversett adferd fra tispen. Attityden overfor fremmede hanner vi har møtt når hun er løs på turer, men de har vært i bånd. Og har slått det fra meg siden vi ikke merker noe på egen hann, samt det ikke har vært blod.

Og utover det, den kommer før eller senere: Hvilke krav stiller dere til fyrrig tispeoppførsel. Hva setter dere grenser for? Nå har jeg to unge som vokser opp her fra de er små. Og kan bruke anledningen og få trent inn ønsket adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper den ene tispa her som er en flørter om hun begynner å skal fri til hanhunden, for han blir jo seriøst forstyrret. Ellers er det ikke så mye å gjøre med tispa, det er liksom hanhunden det må kjeftes på. :P Han får ikke lov å henge i rumpa på de når de har løpetid, han får ikke lov å flørte-leke, og han får ikke lov til å slikke i seg tispe-tiss. Meningsløst stress slår vi også ned på og ber han om å legge seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok bli mer dreven på det med tisper etterhvert altså. Tror hun merker ugleblikk på seg nå. Takk for tips om hanner også! Snusing på løpetiss har jeg ikke slått ned på. Godt tips (egentlig selvsagt når en tenker over det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...