Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Er på utkikk etter en ny sele til hunden (dansk-svensk gårdshund), men er usikker på hva jeg skal gå for. Nå har hun en lifeguard Y-sele. Den passer fint rundt halsen, men blir for stor og slapp på undersiden.

Jeg vil hovedsakelig ha en sele til tur og litt trekk på ski om vinteren. Kanskje en kombisele av noe slag? Noen som har noen anbefalinger? :)

Skrevet

Hei! Er på utkikk etter en ny sele til hunden (dansk-svensk gårdshund), men er usikker på hva jeg skal gå for. Nå har hun en lifeguard Y-sele. Den passer fint rundt halsen, men blir for stor og slapp på undersiden.

Jeg vil hovedsakelig ha en sele til tur og litt trekk på ski om vinteren. Kanskje en kombisele av noe slag? Noen som har noen anbefalinger? :)

Y seler egner seg over hodet ikke til trekk, h seler gjør heller ikke det og de fleste halvnomer har feil utforming til å være noe spesielt bra ved trekk. Webmasterselen er heller ingen trekksele, som på de allerede nevnte så kommer alt trekk ovenfra og bare trekker selen bakover og opp, ikke noe trykk under så den holdes stabilt slik den skal med trykk på rett plasser. Derimot har ruffwear en annen sele, husker ikke hva de kaller den, men det er den som følger med på omnijore pakken deres. Den ser ihvertfall mer riktig oppbygd ut, men jeg har aldri prøvd den selv eller sett den på hund så.. Nomeseler er vanskelig og finne til så små hunder så for å gjøre det enkelt ville jeg gått for zero short, om den passer så har du en fin sele til tur og trekk :)

  • Like 1
Skrevet

Y seler egner seg over hodet ikke til trekk, h seler gjør heller ikke det og de fleste halvnomer har feil utforming til å være noe spesielt bra ved trekk. Webmasterselen er heller ingen trekksele, som på de allerede nevnte så kommer alt trekk ovenfra og bare trekker selen bakover og opp, ikke noe trykk under så den holdes stabilt slik den skal med trykk på rett plasser. Derimot har ruffwear en annen sele, husker ikke hva de kaller den, men det er den som følger med på omnijore pakken deres. Den ser ihvertfall mer riktig oppbygd ut, men jeg har aldri prøvd den selv eller sett den på hund så.. Nomeseler er vanskelig og finne til så små hunder så for å gjøre det enkelt ville jeg gått for zero short, om den passer så har du en fin sele til tur og trekk :)

I prinsippet enig, men nå er det ikke voldsomme mengder trekk det er snakk om, og med en så liten hund så vil trekket så oppover uansett. ;) Webmasteren fungerer veldig fint til trekk på ski med Odin synes jeg, og den er god å holde ham i når jeg bærer ham på armen i lange nedoverbakker. Men zero short-en så også veldig fin ut.

Skrevet

I prinsippet enig, men nå er det ikke voldsomme mengder trekk det er snakk om, og med en så liten hund så vil trekket så oppover uansett. ;) Webmasteren fungerer veldig fint til trekk på ski med Odin synes jeg, og den er god å holde ham i når jeg bærer ham på armen i lange nedoverbakker.

oppover i lina, ja, men på en god sele vil man uansett ha trekk både ovenfra og nedenfra i halsringen så den ligger i balanse der. På de fleste y seler, h seler, en del halvnomer og webmasterselen kan man likegreit ta vekk alt annet enn halsringen og den delen som går bak på ryggen, resten har ikke noe funksjon (i trekket) og da er det kanskje lettere å se for seg hva som skjer da når man fester et bånd i ringen å lar hunden trekke, da trekkes selen bakover å opp i halsen. Selv de som ikke går rundt å harker å kveles får helt feil belastning, bløtvevet i halsen er ikke laget for trekk. Så viss man vet eller tror at hunden skal trekke litt og ikke har kjøpt sele så kjøper man helst noe annet, selv hvor lite det er snakk om. Billig er den jo heller ikke, så ved å kjøpe noe annet så sparer man fort noen kr i tillegg.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...