Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe som jukker


Rosin
 Share

Recommended Posts

Hunden min har et par ganger i året helt siden hun var valp hatt et par dager hvor hun går rundt og jokker i hytt og pine (jeg regner med at det er løpetid det er snakk om), men det er ikke den typiske "parre seg med sofaputa"-jukkingen enkelte hunder gjør når de er kåte/stressa/osv; det ligner mer på en slags ukontrollert form for kramper, og det er tydelig at hun er plaget. Hun mister liksom helt kontrollen når hun begynner, småtisser overalt og det ser ikke ut som hun klarer å stoppe bevegelsene selv om hun vil. Hun fortsetter jukkingen selv om man løfter henne opp, ber henne sitte, el. I det siste har det også fått henne til å sikle litt.

Jeg tok henne til dyrlege for flere år siden, som undersøkte henne uten å kunne finne noe. Dyrlegen hadde visst aldri sett noe tilsvarende, men hun mente jeg bare burde overse det...? Noen andre som har vært borti noe lignende, og bør jeg være bekymret? Hunden er 8 år nå, så det er kanskje litt sent for å sterilisere (sånn i tilfelle det er løpetidrelatert)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte når de er veldig stresset e.l. så er det jo nettopp det at de ikke greier og slutte selv som er problemet. Ettersom hunden er 8 år så hadde jeg ikke vært så veldig bekymret for om det er noe alvorlig galt, og så lenge det ikke varer noe mer enn et par dager så hadde jeg ikke villet gjort så mye med det, annet enn å stoppe henne når hun begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt for lundehundtisper ja. Har ei tispe her selv, som plages veldig et par dager/par uker før løp. Jukkinga starter til og med når hun sover, så hun våkner av det rett og slett. Lange gode turer hjelper mye :)

Hos henne er det også helt ukontrollert, det er ikke hun som styrer det rett og slett.

Vi gjør ingenting da, evt kan vi prøve å få henne utav det om det blir for ille, men siden hun ikke kontrollerer det selv, så klarer hun ikke stoppe om vi sier "slutt". Da må jeg holde henne så fast at bevegelsen ikke er mulig. Shensi blir faktisk støl av det :hmm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...