Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulver drepte hund rett ved huset


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Det er litt morsomt da, disse ulvene som er så skrekkelige, hvor mange er det av dem nå? 20-30? For et sinnsykt antall.

Jeg lurer virkelig på hvordan menneskene på Svalbard overlever, der de befolkes av isbjørner som overstiger de fastboende i antall. Nei vent, de overlever jo helt fint, og ikke trenger de å drepe isbjørner støtt og stadig heller. Jeg vet iallefall hva jeg hadde sett på som mest truende av en isbjørn og en ulv.

Isbjørner som trekker ned til bebyggelsen blir skutt, du vet det?

Jeg er for rovdyr, men man gjør rovdyrene en bjørnetjeneste ( no pun intended) ved å kreve at andre skal finne seg i å ha de på tunet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbjørner som trekker ned til bebyggelsen blir skutt, du vet det?

Jeg er for rovdyr, men man gjør rovdyrene en bjørnetjeneste ( no pun intended) ved å kreve at andre skal finne seg i å ha de på tunet...

Nei, det er pålagt å ha med våpen om man ferdes utenfor visse grenser, men det er ikke gitt at dyr drepes med mindre det er snakk om en akutt trusselsituasjon. I de fleste tilfellene så bedøves dem og flyttes ved hjelp av sysselmannens folk. I tillegg så er nå isbjørnen av et helt annet kaliber enn ulven, og de teller nå langt over 2000 bare på Svalbardområdene. Forskjellen der er uansett at folk er glad i isbjørnene.

Bygg gjerder, kjøp varselsbluss og brummende fugleskremsler, fantasien setter ingen grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er ikke rett når ulven gnir seg innpå befolket området. Da er det på tide at man gjør noe. For alt dere bekjempere veit så kan folket ha bodd på gården i tiår før ulven kom tilbake, og da er det rett og slett feil å forlange at dem skal flytte. Det må faktisk kunne gå begge veier dersom ulven skal ha håp om å komme seg, og retningen det går nå fungerer iallefall ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Stella det må et monstergjerde til for å holde ville dyr ute..

Men det holder i alle fall egne dyr inne? Og vil nok også hjelpe til en viss grad andre veien, selv om det bare er et lite gjerde.

Jeg hadde i alle fall sikret min egen hage om jeg bodde i rovdyrområde... om det så måtte et "monstergjerde" til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår meg hva jeg mener når jeg sier sutrer, jeg sier: Jeg går ikke til avisa og sutrer. Det er en stor forskjell på å sitte innen sin egen familie og si man ble litt skremt og at man må tenke mer på ulvens tilstedeværelse utenfor huset - versus å gå til større aviser og fortelle at man bare skulle og sende med det mest hjerteskjærende puppy-eyes-bildet av hunden sin man kan finne. Da føler jeg rett og slett man har en agenda, nemlig å få folk til å tenke på den store stygge ulven som kaldblodig har myrdet det lille uskyldige vesenet med trillrunde svarte øyne, bilde tatt litt ovenfra.

I all øvrighet skjønner jeg dette ikke fører noe veg da du faktisk skriver "dette er ikke ulvens revir, det er folks eiendom". Vi er grunnleggende uenig i dette verdenssynet, da naturen eier naturen. Om det er noen som helst som *EIER* dette området av jorden hvor hunden ble tatt av ulv så er det naturen selv. Mennesker er i stand til å skape betraktninger av naturen rundt seg, og i stand til å legge sammen årsakssammenhenger. Allikevel sitter man og "gisper" av at husdyrene blir tatt av ulv når man har valg å bosette seg midt i et rovdyr-territorium. Trasige greier, er det rart vi står ovenfor masseutryddelse av dyr når slike holdninger faktisk enda finnes i den vestlige verden :(

where-did-you-come-from.jpg

Har ikke så mye å tilføye, men vil bare si at jeg er veldig enig i dette.

Det er trist at mange mennesker har et så vanvittig eierskap ovenfor naturen. Og når man møter en hindring er første løsning å skulle kvitte seg med "problemet", fremfor å finne en løsning som fungerer for alle parter.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbjørner som trekker ned til bebyggelsen blir skutt, du vet det?

Jeg er for rovdyr, men man gjør rovdyrene en bjørnetjeneste ( no pun intended) ved å kreve at andre skal finne seg i å ha de på tunet...

Du vet at isbjørner som trekker ned til bebyggelsen IKKE blir skutt?

Siden fredningen av isbjørn i 1963 har det ALDRI blitt tatt isbjørn utelukkende på basis "isbjørn er i nærheten av bebyggelsen". Siden fredningen har gjennomsnittlig 3 isbjørner blitt avlivet på Svalbard hvert år, 90% av tilfellene er folk som er ute på fangsthytter eller forskningsstasjoner og blir møtt av isbjørn som tar seg inn i hytter eller telt og er en direkte fare for liv. De skytes altså i selvforsvar. Og da snakker vi ikke "oi det er en isbjørn i nærheten av oss, den må vi skyte". Det skal være FARE FOR LIV. Det foreligger sak fra 90tallet (mener jeg det var) hvor en kvinne møtte en isbjørn på en åpen slette. Avstanden til hytta var så kort at hun enkelt kunne tatt seg inn i sikkerhet, men i stedet skjøt hun isbjørnen på lang avstand. Hun ble idømt bot for å ha opptrådt feilaktig ifht loven.

Resterende 10% blir tatt fordi de f.eks har drept mennesker (som da er ute og farter, ta f.eks Nina som i 95 kom opp til svalbard og la ut på skitur uten bevæpning med sin venninne. De møtte isbjørn og hun ble spist). De blir derimot ALDRI avlivet på bakgrunn av at "de bare er der", da skremmer man de vekk. At isbjørn dreper hund er heller ikke skjellig grunn til å ta livet av de, ved et tilfelle ble en løsgående hund på Bjørnøya tatt av bjørn og vakthavende skjøt bjørnen. Vakthavende fikk bot på 10,000kr for å ha tatt et utrydningstruet dyr uten at det var fare for hans liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt enig. Jeg har stor sympati med hundeeier.

 

Samtidig så synes jeg det er bekymringsverdig at ulven har blitt så "tam" at den tusler rundt hushjørnene. Ulven skal være sky, men det virker det som om den har "glemt". Samme med ulven som er observert her ute. 100 meter fra barneskolen?

Jeg synes også det er merkelig

Lurer på om de har testet noen av disse for å se om de kan være hybrider i linjene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg synes også det er merkelig

Lurer på om de har testet noen av disse for å se om de kan være hybrider i linjene

Tror de har god oversikt over linjene for tida og at viforlengst var ferdig med myten om hybrider?

Disse er i revir. De lusker ikke rundt hushjørnene. De gikk inn på eiendom og tok en hund. To forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
×
×
  • Opprett ny...