Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til valp som stikker av ute??

Anettex

Recommended Posts

Skrevet

Heisann heisann! har en liten papillon gutt på 15 uker og lurte på om det er noen som har tips til ha jeg bør gjøre når han bare stikker av ute når jeg skal lufte han/gå på do??

Skrevet

Dette er det desverre ingen lettvint løsning på. Du må bare trene trene og atter trene på innkalling. Du må være mere et mer spennende alternativ enn det han står og snuser på, eller løper etter.

De første mnd med vofsa, fikk hun godbit når vi stod på trappa og skulle til å gå inn igjen. Slik at det å gå inn skulle være en hyggelig greie, ikke bare skrekkelig kjedelig.

Nå sitter inkallingen sånn så som så med henne. Uten forstyrrelser, er det ikke no problem, men om vi feks ser en jogger, er jeg ikke i tvil om at hun ikke vil høre på meg. Derfor bruker vi nå en langline, slik at vi får trent videre på inkalling, uten at det er fare for at hun henger seg i buksebeinet på en jogger e.l.

Vet ikke om det var noen tips du kunne bruke her, men om du føler du ikke rår med å trene på det selv, ville jeg kontaktet en hundeskole i nærheten og høre om de har inkallingskurs. Ellers går man ofte igjennom det på vanlige dressurkurs også.

Inkalling er jo noe av det viktigste vi kan lære hundene våre, for å ha mulighet til å gi dem frihet!

Skrevet

Langline er en bra ting å ha da.

Eller du kan begynne å trene innkalling inne, også gå videre til ute på ett inngjerdet område.

Skrevet

Det er i alle fall veldig viktig at du ikke løper etter hunden når den stikker av, men heller fra den! Belønn masse når den tilfeldigvis kommer bort til deg. Og prøv å rop på den mens du løper motsatt vei. Gjem deg gjerne for hunden, så den må lete etter deg. La det blir hundens jobb å følge med hvor du er, ikke omvendt! Det er veldig viktig å ta tak i dette nå, så det ikke får utvikle seg videre i den retningen! Ofte er hundene verre på det når de er hjemme, fordi der er de trygge og tør å gå lengre fra deg. Det kan være greit å ha et inngjerdet område å slippe valpen på hjemme, eller eventuelt ha på langline. Alt for å ikke la den få vanen med å stikke av. Lykke til :)

Skrevet
Det er i alle fall veldig viktig at du ikke løper etter hunden når den stikker av' date=' men heller fra den! Belønn masse når den tilfeldigvis kommer bort til deg. Og prøv å rop på den mens du løper motsatt vei. Gjem deg gjerne for hunden, så den må lete etter deg. La det blir hundens jobb å følge med hvor du er, ikke omvendt! Det er veldig viktig å ta tak i dette nå, så det ikke får utvikle seg videre i den retningen! Ofte er hundene verre på det når de er hjemme, fordi der er de trygge og tør å gå lengre fra deg. Det kan være greit å ha et inngjerdet område å slippe valpen på hjemme, eller eventuelt ha på langline. Alt for å ikke la den få vanen med å stikke av. Lykke til :D[/quote']

Var akkuratt det jeg hadde tenkt å skrive altså :) Men men mener det samme i hvertfall da :P

Skrevet
Heisann heisann! har en liten papillon gutt på 15 uker og lurte på om det er noen som har tips til ha jeg bør gjøre når han bare stikker av ute når jeg skal lufte han/gå på do??

Du kan også trene på kontakt med hunden :) Det kan gi positivt utslag på innkallingen :D

Skrevet
OT: Er Timon broren til Kelly? :)

De lignet veldig, det er kusinen min som eier Kelly :D

Jupp jupp han er broren til Kelly!! HiHi! Ja han er bedre nå for jeg har begynnt og ha godbit i hånden når vi går ut så da er han rask til og komme inn igjen! Utfordringen blir nå å lære han å stå fint! hihi! han bare setter seg og gir labb hvis han ser jeg har noe godt!:D Tusen takk for alle svar!!!! :D:D:D:P:P:P:P :iloveu:

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...