Gå til innhold
Hundesonen.no

Dominant valp?!


oeka
 Share

Recommended Posts

Hei.

Skriver dette innlegget for å søke etter råd.

Vår lhasa apso valp er nå gode 6 mnd gammel, husren og kjempeflink på å være hjemme alene. Han går nesten pent i bånd og er flink med triks. Han får generelt mye mosjon og turer, samt leker regelmessing med sine firbente naboer. Vi har fokus på positiv forsterkning når vi trener.

Det som gjør oss frustrert er at når vi er ute så drar han infernalsk i båndet når han ser andre hunder. Han leker godt med noen hunder, noen hunder opplever vi at han er svært dominant ovenfor. Bla. biting i ører, jokking, sniffing/slikking av andre hunders kjønnsorganger, rett og slett ha en bøllette oppførsel.

Spørsmål 1: Hva kan vi gjøre når han ser andre hunder og drar som gal i båndet?

Spørsmål 2: Når han jokker på andre hunder, samt slikker og biter i ører, skal vi korrigere det?

Spørsmål 3: Vi korrigerer stort sett ved å "bite" han i halsen eller brystet, dvs. slå lett med fingrene (simulere et bitt). Dersom han blir helt apekatt fungerer det stort sett å legge han i bakken og avvente til hans muskulatur blir avslappet og han blir roligere. Dette kan fort ta 10/15 minutter, spørs på situasjonen. Hva tenker dere om dette?

Håper på tilbakemeldinger :)

Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hva jeg kaller dominant. En ekte dominant hund bruker ikke resursene sine unødvendig på ting som er irelevante og de aller fleste ekte dominante hunder har den andre behørig plassert før dem fysisk møter hverandre.

Bølle oppførsel må han læres av, fjern han fra hele situasjonene når han driver på san.

Drar i bandet når han ser andre hunder så er dem så klart mer spennede enn det du er. Så din oppgave er å bli mer spennende enn de andre hundene

Hihi når du skrev at du la en lhaso apso i bakken så så jeg for meg en mann på to meter som la den i bakken. Min erfaring i løpet av årene er at det funker skjeldent godt. Fjern pøbelen fra det den pøbler med er gjerne større forsterking enn å legge den i bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de over meg. Dette har lite med dominans å gjøre, det er snakk om en stresset og ivrig valp. Jeg vil også anbefale et bra valpekurs som kan gi dere informasjon, oppdatert kunnskap og hjelp på veien.

Når det gjelder at han drar i bånd mot andre hunder, så ville jeg begynt å trene kindereggmetoden. Den er gull for slike ting. (Google ordet, så finner du en god artikkel om emnet på Canis sine hjemmesider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen Lhasa er "apekatter" veldig lenge, men de roer seg. De gjør faktisk det selv om du ikke helt fatter det når de henger i buksebeina dine eller når det virker som om trollet garantert tror at du kødder når du prøver å roe dem ned og girer seg enda mer. 6 måneder er bare en valp ennå.

Konkret til spm 3 - nei. Ikke gjør det. Da mine låste seg helt i en eller annen situasjon (f.eks nitidig bjeffing eller biting) så løfta jeg monsteret opp, bar den f.eks. inn på et rom litt unna "åstedet," satt den ned på gulvet og gikk tilbake. Bikkja kom jo etter med det samme, men det virka som om polletten hadde ramla litt ned og det gikk an å nå inn til den igjen...for å forklare meg helt rævva.

Konkret til spm 2 - ta den vekk når den jokker på andre hunder

Ellers så anbefaler jeg å ikke gire opp dyret. Ikke lek og herje (jepp jeg vet at det er lett (ironi) når det gjelder en liten, søt valp eller om man også har unger), tenk heller på å være rolig. Biter den i bein, fingre, noe ulovlig så bytt ut med en tyggebein for eksempel uten å gjøre så mye utav det, bare gi den (stapp inn) tyggebein og la den få interessen for beinet. Trøst dere med at dyret faktisk vil roe seg. Helt sant!

Ro og humoristisk sans tror jeg er veldig grei oppsummering etter 9 år med rasen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som stress. Som har bygget seg opp sannsynligvis ved at dere har latt han hilse på "alle andre hunder" i hytt og pine. Dermed blir han urolig - pga forventningsstress - når han ser andre hunder ute, og haler og drar i kobbelet.
Dropp å la han få hilse på andre hunder en god stund fremover. Og senere, la han kun få hilse på og leke med eventuelt noen få faste hundevenner. Hunder har ikke samme behov for "venner" som vi har. Begynn å trene med å påkalle kontakt med hunden i god tid før han "oppdager" den andre hunden/møtende hunden. Og hold på kontakten - sørg for å være den mest interessante for hunden uansett hva som ellers skjer. Belønn han for å ta og holde på kontakt med dere. Og jo vanskeligee situasjonen er for hunden, jo bedre belønning fortjener han når han tar kontakt.
Dressumetoden med å "bite" han med fingrene og legge han i bakken er alvorlig utdatert. Dere oppnår lite, og i hvert fall ikke at han lærer av det.

Som de over anbefaler jeg at du kontakter en god hundeskole og får hjelp. Valpekur, hverdags-lydighetskurs er et bra sted å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Dette er seriøst akkurat den samme tråden som den aller første jeg lagde i 2010 :P Jeg er glad for at jeg har lært masse av dere ved å være her! :D:flowers:

Nei, det var ikke vondt ment mot trådstarter, men kjenner meg igjen fra 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 1: Hva kan vi gjøre når han ser andre hunder og drar som gal i båndet?

Spørsmål 2: Når han jokker på andre hunder, samt slikker og biter i ører, skal vi korrigere det?

Spørsmål 3: Vi korrigerer stort sett ved å "bite" han i halsen eller brystet, dvs. slå lett med fingrene (simulere et bitt). Dersom han blir helt apekatt fungerer det stort sett å legge han i bakken og avvente til hans muskulatur blir avslappet og han blir roligere. Dette kan fort ta 10/15 minutter, spørs på situasjonen. Hva tenker dere om dette?

Spm 1: Dere kan trene på å gå forbi uten å hilse, etterhvert så vil den antagelig få litt andre assosiasjoner når den ser en annen hund og roe seg litt. Mange måter å gjøre det på, man kan snu å gå en annen vei, gå en bue rundt for å gjøre det litt lettere, man kan bare gå forbi, man kan trene på det med godbit å få hunden til å se på dere isteden (kontakt trening) osv, annen generell trening ved å lære hunden å forholde seg til andre hunder uten at det bare er lek og herjing, gå turer sammen i bånd uten hilsing, gå i parken å sitt å se på livet uten å være med på det osv.

Spm 2: Spørs hva du mener med korrigere? Hunden bør ikke få holde på når den tydeligvis blir stressa og ikke takler situasjonen, men jeg ville ikke gjort noe annet enn å enten ta den ut av situasjonen (timeout i bilen, inne i hus, utenfor gjerdet på hundeparken etc) eller satt den i bånd å latt den sitte fast der til den er rolig også evt prøvd å slippe den løs igjen når den har roet helt ned.. Biting i ører osv er jo ganske normalt, spm er jo hvor ille det blir og hvorfor han gjør det, så der må dere bare se an situasjonen, jokking derimot er stress og bør avbrytes uansett, med timeout.

Spm 3: Valper blir ikke apekatt med vilje, de blir det fordi de blir overtrøtte/overstimulerte(litt som et barn som enten er overtrøtt eller har spist for mye sukker) og ikke greier å kontrollere seg, derfor er det litt feil å korrigere slikt på en slik måte. Man bør jobbe forebyggende for å i størst mulig grad unngå at det blir for mye for valpen og på den måten også da unngå apefaktor, men før eller siden bikker valper over og da får man bare gjøre det beste utav det og sette igang med tvangsroing, helst på en litt snillere måte enn å legge dem på ryggen i et kvarter.. Man kan sette dem i timeout på et annet rom, i et bur/valpegrind, man kan binde de fast å la de stå der til de har roet seg eller man kan ta de på fanget og holde dem fast til de roer seg.

Å starte så tidlig med fysisk korrigering ("bitt"), og alfarulling har lite for seg i beste fall og i verste fall gjør dere bare ting verre. Fyll opp lommene med godbiter å tren på ønsket adferd heller enn å straffe uønsket adferd på en måte som de fleste unge hunder ikke forstår siden de enda ikke har lært riktig og ikke er i stand til å forstå pga mental utvikling. Hunden deres høres ganske stresset ut, bruk mye tid på å lære den rolige ting. Vær gjerne sammen med andre hunder, men begrens hvor mye hunden får løpe løs å herje med dem, og velg hvem den får leke med, helst med rolige eldre hunder som ikke herjer like mye(=mindre stress) og som kan si fra på en ok måte viss hunden går over streken med biting osv. Tren mye på å passere andre hunder i bånd uten å hilse, gå turer uten å herje med andre hunder. Begrens ballkasting og lignende stressende aktiviteter, tren på ro i alle situasjoner både ute og inne. Tren på å være i forskjellige miljø osv. Et valpe/hverdagslydighet kurs kan også være gull i starten, mye kjekt man kan lære der.

Regner med dere har sett hundehviskeren siden dere praktiserer som dere gjør, for en litt annen innfallsvinkel til utfordringer kan dere se på Victoria Stillwell bl.a.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir lei meg av å høre at det er folk som enda praktiserer slik bruk på en stakkars valp. 15 minutters kamp med å tvinge valpen til å ligge på rygg til han slites helt ut høres direkte ut som dyreplageri.

Håper hvertfall du innser dette nå og slutter tvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...