Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny mobil.

Malamuten
 Share

Recommended Posts

Med Telenor sitt M + abonnement ender jeg på 2500kr ca.

Link? Finner bare denne https://nettbutikk.telenor.no/mobil/sony-d6603-z3-m-ndr-10-b-telenor-b2c/ Men den ender opp på 7787 kr på 12 mnd (inkl abonement da riktig nok, men) og koster flesk i mnd.. Har abonement nå som koster 199 i mnd og har ikke tenkt å endre på det å ta tlf på nedbetaling, vil kjøpe ut tlf med en gang. Og beste pris jeg finner i butikk er 5500 kr eller noe rundt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men skal du ha Z3, ikke compact?

Greia med compact er jo at det er om ikke den eneste så en av få telefoner i moderat størrelse med topp.spec.

Z3 er jo litt gigantisk i fysisk størrelse, compact koster 4k.

Prisguide.no er supert til prisrr uten abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal du ha Z3, ikke compact?

Greia med compact er jo at det er om ikke den eneste så en av få telefoner i moderat størrelse med topp.spec.

Z3 er jo litt gigantisk i fysisk størrelse, compact koster 4k.

Prisguide.no er supert til prisrr uten abb

Nei, jeg har ikke bestemt meg for noen enda, men begge de utgår på pris. Ser for meg å betale 2-2500 for tlf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nexus er jo ett greit alternativ. Også slipper du all reklamemas. Det er rent android OS, eneste telefonen som er sånn uten å måtte roote/jailbreake. :). Lurte litt på den selv men det er skikkelig kina-plastic-fantastic og river i sjela til en maskining. student.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de mobilene jeg har hatt er dette kameraet veldig bra, det holder ihvertfall til min bruk som er bilder av hund og natur til facebook og blogg ;) Du kan jo se innom bloggen min og se kvaliteten på bildene jeg har der ;)

Det er bra i godt lys. Innendørs og spesielt fokusen på kameraet under filming er håpløst!

MEN jeg er sykt fornøyd med mobilen. Har hatt Samsung Galaxy s2 og s3 før denne. Så utrolig deilig med google-telefon hvor du ikke blir prakka på tretti programmer du ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nexus 5 er per i dag den telefonen jeg har likt best! Mye på grunn av stock android og raske oppdateringer. Minuset er dårlig batteri i forhold til mange andre telefoner. Der er LG g2 bedre, og den ligger likt i pris som nexus 5.

Hvis du kan betaøe litt mer og inke vil ha en så stor telefon så er sony z3 compact å anbefale.

Samsung holder jeg meg unna. HTC har jeg gode erfaringer med, men har ikke testet noen av de nye modellene nå.

Nokia lumia 1020 er det fin pris på, og det er en god telefon. Min har ikke fungert som den skal, så den er levert inn for siste gang. Generelt en god telefon. Men windows har ikke overbevist meg enda. Så jeg går tilbake til android.

Men altså Nexus 5 er en veldig god telefon, så hvis jeg får hevet kjøpet blir det en sånn igjen + en sony z3 siden jeg må ha to telefoner.

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Pokkers tråd. Fikk lyst på ny telefon, hatt lenge da, har ifon 4 snart 4 år gammell :o Prøvde meg på ett skambud på på en 3 dager gammel Z3 compact på finn og får den for 3000,- men så fikk jeg jo egentlig lyst på Nexus 5.. Avgjørelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nexus 5 er per i dag den telefonen jeg har likt best! Mye på grunn av stock android og raske oppdateringer. Minuset er dårlig batteri i forhold til mange andre telefoner. Der er LG g2 bedre, og den ligger likt i pris som nexus 5.Hvis du kan betaøe litt mer og inke vil ha en så stor telefon så er sony z3 compact å anbefale. Samsung holder jeg meg unna. HTC har jeg gode erfaringer med, men har ikke testet noen av de nye modellene nå. Nokia lumia 1020 er det fin pris på, og det er en god telefon. Min har ikke fungert som den skal, så den er levert inn for siste gang. Generelt en god telefon. Men windows har ikke overbevist meg enda. Så jeg går tilbake til android. Men altså Nexus 5 er en veldig god telefon, så hvis jeg får hevet kjøpet blir det en sånn igjen + en sony z3 siden jeg må ha to telefoner. Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

Z3 koster så mye mer at da kjøper jeg heller HTC one eller noen av de. Tror jeg kommer til å gå for enten HTC, som jeg kjenner godt og liker. Eller en av Nokia lumia modellene som er innenfor budsjett, må bare tenke litt, sliter med besluttningsvegring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har Z3/Z3 Compact er det sånn å forstå at det følger med lader med vanlig kabel og at magnetlader må kjøpes som ekstrautstyr?

Jeg tror det var denne min bror kjøpte nettopp og mener han snakket om at han kjøpte magnetlader i tillegg.

Den er minst en tusenlapp for dyr, dessverre. Skulle jeg først ha gått opp i den prisen så hadde jeg heller lagt på litt til å kjøpt en av toppmoddellene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er hvertfall sånn på Z2

Jeg tror det var denne min bror kjøpte nettopp og mener han snakket om at han kjøpte magnetlader i tillegg.

Den er minst en tusenlapp for dyr, dessverre. Skulle jeg først ha gått opp i den prisen så hadde jeg heller lagt på litt til å kjøpt en av toppmoddellene :)

Takk, ja det var visst sånn med lader, og det er bare docking som er original Sony, alt anna magnetlader er kina..

Z1, Z2 og Z3 er alle toppmodeller. Sony lanserer ivrig hvert halvår så det er marginalt som skiller de..

Passe fornøyd med Z3 Compact her, tror jeg kan venne meg til android, kanskje en adroid for newbs tråd er på sin plass.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe fornøyd med Z3 Compact her,

Hva er egentlig forskjellen mellom Z3 og compacten? Er den bare mindre i størrelse eller er den generelt "mindre" i ytelsesevne, kamerakvalitet osv? Den har jo uten tvil en mer hendig størrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja det var visst sånn med lader, og det er bare docking som er original Sony, alt anna magnetlader er kina..

Z1, Z2 og Z3 er alle toppmodeller. Sony lanserer ivrig hvert halvår så det er marginalt som skiller de..

Passe fornøyd med Z3 Compact her, tror jeg kan venne meg til android, kanskje en adroid for newbs tråd er på sin plass.. :D

Med toppmodell så mener jeg vell egentlig de som er på topp nå(de som koster 5-6000), og med det så mener jeg egentlig HTC one (m8) som er den tlf jeg aller helst ønsker meg, sånn om jeg først skal ut med så mye penger. Men det blir nok ikke det uansett, er for mye penger.

Android er bra det :) Det eneste jeg har hatt problemer med har vært personlige løsninger på tlf til de forskjellige merkene. Noen er mer tungvinte enn andre på navigering, menyløsninger, tastatur osv, men det går jo ikke på OS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva er egentlig forskjellen mellom Z3 og compacten? Er den bare mindre i størrelse eller er den generelt "mindre" i ytelsesevne, kamerakvalitet osv? Den har jo uten tvil en mer hendig størrelse!

Marginalt, Skjermen på compact er ikke bare mindre men har noe lavere pikseltettehet. Samme CPU/GPU. 3GB RAM på Z3, 2GB på compact. Samme kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt med beslutningsvegring, men denne gangen fikk jeg hjelp av det andre problemet mitt, impulskjøp :P Så får vi se da om vi blir fornøyd eller om det kommer til å bære preg av impuls :P Kom tilfeldigvis over tilbud på nokia 930 på elkjøp, 1-1200 billigere enn øvrige plasser og gratis frakt så da ble det plutselig et kjøp :) Tror det blir bra :)http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/NOK930BL/nokia-lumia-930-smarttelefon-sort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...