Gå til innhold
Hundesonen.no

Opplading til konkurranse


Amy

Recommended Posts

Skal snart debutere i lydighetsringen med min klikkerhund. Som den ferskingen jeg er så lurer jeg litt på hvordan jeg skal legge opp løpet mot konkurransen. Har ca. 3 uker på meg til å prikke inn formen.

Så det jeg lurer på er om dere der ute som har erfaring i å konkurrere kan komme med noen tips om hvordan dere trener når det nærmer seg.

Kjører dere mange øvelser etter hverandre og belønner til sist? Belønner dere oftere enn normalt, for å øke hundens forventning? Velger dere ut noen øvelser til treningen og trener bare på disse, eller trener dere momenter for å forbedre disse?

Alle gode råd mottas med takk. :)

Og hvis noen vet hvor man kan gjemme bort nervene til man trenger dem så er det fint også. (Ligger søvnløs halve nettene og går gjennom øvelsene og alt som kan gå galt :? )

Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener som jeg alltid gjør før en konkurranse. Men dagen før konkurransen har jeg gjerne en dag "fri" fra trening, og går bare vanlige turer. Jeg bruker ca 10 minutter til "oppvarming" med hunden før vi går i ringen. Det jeg da legger vekt på er frivillig atferd. Jeg kommanderer henne ikke, bare leker mye - lar henne komme frivillig i utgangsstilling osv. Da er hun kjempeivrig i ringen, og holder blikket festet på ingenting annet enn meg (klikk og belønn derfor også mye for frivillig kontakt under oppvarmingen). Ha en avslappet holdning og tren gjerne rett ved ringen slik at overgangen fra utenfor ringen og inni ringen ikke blir så stor.

Det viktigste er å gjøre dette mest mulig lik trening. For noen funker det å gire hunden veldig mye opp før de går i ringen, men hos oss funker ikke det - siden jeg aldri girer henne opp så mye på trening.

Angående nervøsitet, så handler det om å ha en avslappet holdning til hele situasjonen. Vær i god tid og ikke la noe stresse deg. Ikke tenk på alt som kommer til å gå galt - for da kommer det til å gå galt;-) Tenk derimot på at dere skal ha det moro, og se for deg situasjonen der alt går perfekt. Om du kjenner nervene komme, så gå en liten tur og pust dypt. Vi hadde utekonkurranse forrige helg, og da var alt så iskaldt at de som debuterte ikke tenkte på annet enn kulden - og glemte helt å være nervøs faktisk. Det som ofte kan skje i ringen når du er nervøs, det er at du begynner å mase og kommandere hunden. Men bare rolig - du har en klikkerhund som kan tilby frivillig utgangsstilling, så ikke mas på den om den først ikke vil. Om hunden først virker litt "borte" pga situasjonen, så la den få litt tid! Om man maser på hunden blir alt helt klart verre, og du maser enda mer, hunden blir enda verre og så har man det gående.

Husk at dommeren alltid spør "er du klar?" før du starter øvelsen. Det er fullt lovlig å si nei til spørsmålet om du føler at hunden er litt ukonsentrert for øyeblikket. Jeg venter alltid med å si "ja" til hunden ser på meg.

Lykke til! Lydighetskonkurranser er bare moro!

Ps! Dette er bare erfaringer jeg har hatt med meg og mine hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Benedicte, :)

Dette var råd som gikk rett hjem hos meg. Har trent for lite på frivilling utgangsstilling, men trent litt i det siste (etter at jeg så i klikkerboka at det var lurt å ha utg.stilling som default adferd). Fra nå av starter enhver treningsøkt med frivillig utg.stilling.

Du skriver at du varmer opp rett utenfor ringen ca. 10 min før du skal inn. Bruker du klikkeren da? Får du i tilfelle noen (sure) kommentarer om det? Forstyrrende for andre hunder e.l.

Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke lange tiden å få en klikkerklok hund til å tilby utgangsstillingen i ett kjør :)

Du skriver at du varmer opp rett utenfor ringen ca. 10 min før du skal inn. Bruker du klikkeren da? Får du i tilfelle noen (sure) kommentarer om det? Forstyrrende for andre hunder e.l.

Ja, jeg bruker klikkeren de fleste ganger. På alle stevnene jeg har vært på, så har mange ekvipasjer gått og trent utenfor ringen, både med og uten klikker, men "harde" kommandoer, med leke osv (men det tas ofte mer respekt når kl 1 går, siden det er større sannsynlighet for at ekvipasjene i de høyere klassene tåler litt bråk utenfor ringen).

Men jeg har også betinget "bra", så ofte kan jeg bruke det ordet som betinget forsterker, selv om klikket er mer presist. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klikkere er jo litt plagsomt rett utenfor ringen. de fleste dommere tillater det ikke. Det ødelegger ikke for hunden, men det lokker lett frem min miggrene. Så plis hold klikkerene litt unna banen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er i ringen skal du kun være konsentrert om det som skjer inne i ringen, ikke det utenfor.

Og helt ærlig.. jeg legger ikke merke til om folk slår på trommer eller står på hodet, skriker eller bråker. Så jeg skjønner liksom ikke problemet med å ha en liten klikker i nærheten av ringtauet... Men, men.. det er nå meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg heller ikke særlig om det som foregår utenfor. Om jeg har hodepine en dag, så er det faktisk verre for meg å høre folk som kjefter på hunden enn en klikkerlyd. Om jeg har skrekkelig vondt i hodet en dag lar jeg være å konkurrere. Mange får vondt i hodet av hunder som bjeffer hele tiden, men jeg kan ikke gå og be eieren om å be hunden holde kjeft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...