Gå til innhold
Hundesonen.no

Kassebil; transporter, hiace eller transit?


Mailin
 Share

Recommended Posts

Må oppgradere bil. Har nå en Caddy maxi og innser at jeg/vi trenger en ny, større bil. Ny og ny, jeg må kjøpe en brukt bil. Nå har jeg skjønt det slik at om en vil ha comfort kjøper en seg transporter, vil en ha driftssikkerhet blir det hiace. Transit har jeg ikke hørt så mye om. Hva sier dere? Noen erfaringer å ta med seg på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye rusk må en regne med på VW caravelle/transporter? Jeg har vært uheldig med min vw Caddy, men ny eier vil få nesten 2års garanti på gearkassen da, iom at den ble byttet i mai ;)

Kommer nok veldig an på hvor gammel bil man kjøper ;) Men litt sånne greier; kjøper man syncro, er girkassa litt utsatt...

Ellers er de vel ikke værre en de fleste andre biler.(den nyeste av våre tre var det vel egentlig ikke noe tull med)

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan særdeles lite om bil, men papsen har hatt transporter i lang tid og nå når han etterhvert skal ha ny bil så er han helt bestemt på at det blir en ny sånn. Den har det vært forsvinnende lite tull og nødvendige reperasjoner på, samtidig som han syns den har veldig god kjørekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

Næsj... bare de hvite som er dritt der, tror jeg. De jeg har hatt som ikke har vært hvite, har ikke hatt nevneverdig rust. Den jeg solgte nå i vår var 2005-modell og nesten uten rust :).

Jeg er Hi-ace-fan på min hals - driftssikrere biler får man ikke (og jeg vil ha bil på veien, ikke på verksted), men selvsagt er det ikke all verdens kjørekomfort. Anbefaler også 4-hjulsdrift - da kommer den fram over alt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caravellen vår lever på luft og kjærlighet, vi har vel mer eller mindre ikke påkostet den noenting og den har gått over 350 000 nå og er en 97 modell."Drømmen" etterhvert er en ny Caravelle, men de koster jo skjorta så må vente litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok veldig an på hvor gammel bil man kjøper ;) Men litt sånne greier; kjøper man syncro, er girkassa litt utsatt...

Ellers er de vel ikke værre en de fleste andre biler.(den nyeste av våre tre var det vel egentlig ikke noe tull med)

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

En Hiace går også gjerne opp mot 800 000 km om man behandler bilen greit. Man finner ikke en billigere bil om man kjøper brukt. Ei venninne av meg kjøpte en Hiace til 40 000, og hun har kjørt nesten 200 000 siden den gang, still going strong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj... bare de hvite som er dritt der, tror jeg. De jeg har hatt som ikke har vært hvite, har ikke hatt nevneverdig rust. Den jeg solgte nå i vår var 2005-modell og nesten uten rust :).

Jeg er Hi-ace-fan på min hals - driftssikrere biler får man ikke (og jeg vil ha bil på veien, ikke på verksted), men selvsagt er det ikke all verdens kjørekomfort. Anbefaler også 4-hjulsdrift - da kommer den fram over alt :).

Hvite biler ruster selvsagt mer, uansett merke (et eller annet med pigmentet i lakken, husker ikke hva :P ) Men sølv hiacen rustet jaggu nok den og :D Dog var den kanskje den mest holdbare av disse boksene jeg har hatt... Men fy for en kjip bil å kjøre i forhold til Caravellene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Transporter 2004-modell. Generelt sett veldig fornøyd. Har måttet bytte dynamo en gang og ellers har det gått med en del slitedeler som bremseskiver/-klosser osv. Konkret motortrøbbel en gang på veien, da hadde en slange hoppet av etter ganske hard kjøring i lengre tid. Har vært veldig dårlig til å ta vare på den og har i lys av det måttet tåle lite problemer. Starter alltid, ligger fint på veien. Siste roadtrip var vi tre personer med kofferter, fem store hunder i bur og en sykkel. Det eneste som plager meg er at det er pleksiglass mellom førerhus og lasterom, hvilket gjør at lasterommet fort blir for varmt om sommeren. Har sett noen med gitter, men det er visstnok ikke bare-bare å få byttet det ut (og det er ikke lov å lage lufting i pleksiglasset selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite biler ruster selvsagt mer, uansett merke (et eller annet med pigmentet i lakken, husker ikke hva :P ) Men sølv hiacen rustet jaggu nok den og :D Dog var den kanskje den mest holdbare av disse boksene jeg har hatt... Men fy for en kjip bil å kjøre i forhold til Caravellene...

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

Har Transporter 2004-modell. Generelt sett veldig fornøyd. Har måttet bytte dynamo en gang og ellers har det gått med en del slitedeler som bremseskiver/-klosser osv. Konkret motortrøbbel en gang på veien, da hadde en slange hoppet av etter ganske hard kjøring i lengre tid. Har vært veldig dårlig til å ta vare på den og har i lys av det måttet tåle lite problemer. Starter alltid, ligger fint på veien. Siste roadtrip var vi tre personer med kofferter, fem store hunder i bur og en sykkel. Det eneste som plager meg er at det er pleksiglass mellom førerhus og lasterom, hvilket gjør at lasterommet fort blir for varmt om sommeren. Har sett noen med gitter, men det er visstnok ikke bare-bare å få byttet det ut (og det er ikke lov å lage lufting i pleksiglasset selv).

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Uten ekstra vekt baki en hi-ace ender en fort med en snurr på glatta. Been there-done that. Hvis en ikke kjører noe anna enn Hi-ace tenker en kanskje ikke over komforten? Er liksom vant til at det er sånn?

Du endrer noe som er typegodkjent når du fjerner pleksiglasset, du får det nok Eu-godkjent, men bør ikke bli stoppa i teknisk kontroll av biltilsynet. Kan fort bli dyrt.

Vito har masse krøll teknisk og ruster i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caravellen gikk litt ujevnt etter hvem som kjørte den og hvor den ble kjørt. Mellom 0,8 og 1 l på mila på våre veier. Fikk den ned på litt over 0,6 en gang vi var på noe anna enn svingete vestlandsvei.

gammel hiacen til foreldrene mine gikk på rundt mila, men det var av gamle slaget med motor i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Tror ikke det er EU-kontrollen som er problemet, men biltilsynet kan gi deg heftige bøter. Kjenner en som hadde kjøpt en varebil der gitteret var festet lengre bak for å gi bedre plass til setene. Kostet noe slikt som 35 000 kr om hun ikke fikset det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten ekstra vekt baki en hi-ace ender en fort med en snurr på glatta. Been there-done that. Hvis en ikke kjører noe anna enn Hi-ace tenker en kanskje ikke over komforten? Er liksom vant til at det er sånn?

Du endrer noe som er typegodkjent når du fjerner pleksiglasset, du får det nok Eu-godkjent, men bør ikke bli stoppa i teknisk kontroll av biltilsynet. Kan fort bli dyrt.

Vito har masse krøll teknisk og ruster i tillegg.

Kjører man bakhjulstrekk legger man seg til en ytterst forsiktig kjørestil - både med og uten ekstra vekt baki :lol:. Med 4WD så har jeg aldri hatt behov for ekstra vekt bak - den har vært superstødig og fin å kjøre (ta I betraktning at jeg har vært vant til bakhjulstrekk da :lol:).

Den burde nok ikke engang vært eu-godkjent uten den ruta :).

Vito ville jeg også holdt meg laaaangt unna. Har venner som har hatt det og det har stort sett bare vært trøbbel :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er EU-kontrollen som er problemet, men biltilsynet kan gi deg heftige bøter. Kjenner en som hadde kjøpt en varebil der gitteret var festet lengre bak for å gi bedre plass til setene. Kostet noe slikt som 35 000 kr om hun ikke fikset det tilbake.

Da er det ikke gitteret, men selve skilleveggen som er flyttet, og DET er dyrt ja :).

Forresten - mine Hi-acer har vel brukt rundt 0,8 l pr mil under normal kjøring :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er håndverker, jobber mye på bygda (dårlige veier, svingete veier osv), og han er veldig fornøyd med HiAce'n. vel og merke med 4wd. Uten det er det en skikkelig møkkabil, rett og slett. Men komfortmessig er den ikke all verdens altså. Den bråker, og er ikke akkurat myk og smidig. Jeg har forøvrig vokst opp med HiAce uten 4wd, og det ble mange lange kalde turer stående bak på støtfangeren for å ha noen sjanse til å komme opp selv de minste bakker. I kombinasjon med sandsekker i bagasjen :P Men den var bedre komfortmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

He he, nei den bratteste grenda i Hurdal + hiace var... interessant..... :P Derfor ble det Caravelle Syncro. En perfekt bil helt til girkassa ikke hang med lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nei den bratteste grenda i Hurdal + hiace var... interessant.... :P Derfor ble det Caravelle Syncro. En perfekt bil helt til girkassa ikke hang med lenger...

Hurtigkjettinger var standard utstyr når man kjørte en slik bil :lol:... men jeg kom meg alltid fram tid jeg skulle - det bare hendte at jeg omdefinerte hvor "hvor jeg skulle" var noen ganger :lol:.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtigkjettinger var standard utstyr når man kjørte en slik bil :lol:... men jeg kom meg alltid fram tid jeg skulle - det bare hendte at jeg omdefinerte hvor "hvor jeg skulle" var noen ganger :lol:.

Jepp, ligge på kne i snøen og prøve å få på kjettingene riktig :D Alltid like moro, men veldig effektivt, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vito holder man seg langt unna, med mindre man har masse penger og vil ha bilen masse på verksted... :P

Jeg holder en knapp på Hiace'n jeg. Jeg er såpass rar at jeg setter driftsikkerhet, foran komfort...men det er meg. Jeg har ikke erfaring med Hiace, men jeg har hatt en annen Toyota og var veldig fornøyd med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...