Gå til innhold
Hundesonen.no

Kassebil; transporter, hiace eller transit?


Mailin
 Share

Recommended Posts

Må oppgradere bil. Har nå en Caddy maxi og innser at jeg/vi trenger en ny, større bil. Ny og ny, jeg må kjøpe en brukt bil. Nå har jeg skjønt det slik at om en vil ha comfort kjøper en seg transporter, vil en ha driftssikkerhet blir det hiace. Transit har jeg ikke hørt så mye om. Hva sier dere? Noen erfaringer å ta med seg på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye rusk må en regne med på VW caravelle/transporter? Jeg har vært uheldig med min vw Caddy, men ny eier vil få nesten 2års garanti på gearkassen da, iom at den ble byttet i mai ;)

Kommer nok veldig an på hvor gammel bil man kjøper ;) Men litt sånne greier; kjøper man syncro, er girkassa litt utsatt...

Ellers er de vel ikke værre en de fleste andre biler.(den nyeste av våre tre var det vel egentlig ikke noe tull med)

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan særdeles lite om bil, men papsen har hatt transporter i lang tid og nå når han etterhvert skal ha ny bil så er han helt bestemt på at det blir en ny sånn. Den har det vært forsvinnende lite tull og nødvendige reperasjoner på, samtidig som han syns den har veldig god kjørekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

Næsj... bare de hvite som er dritt der, tror jeg. De jeg har hatt som ikke har vært hvite, har ikke hatt nevneverdig rust. Den jeg solgte nå i vår var 2005-modell og nesten uten rust :).

Jeg er Hi-ace-fan på min hals - driftssikrere biler får man ikke (og jeg vil ha bil på veien, ikke på verksted), men selvsagt er det ikke all verdens kjørekomfort. Anbefaler også 4-hjulsdrift - da kommer den fram over alt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caravellen vår lever på luft og kjærlighet, vi har vel mer eller mindre ikke påkostet den noenting og den har gått over 350 000 nå og er en 97 modell."Drømmen" etterhvert er en ny Caravelle, men de koster jo skjorta så må vente litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok veldig an på hvor gammel bil man kjøper ;) Men litt sånne greier; kjøper man syncro, er girkassa litt utsatt...

Ellers er de vel ikke værre en de fleste andre biler.(den nyeste av våre tre var det vel egentlig ikke noe tull med)

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

En Hiace går også gjerne opp mot 800 000 km om man behandler bilen greit. Man finner ikke en billigere bil om man kjøper brukt. Ei venninne av meg kjøpte en Hiace til 40 000, og hun har kjørt nesten 200 000 siden den gang, still going strong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj... bare de hvite som er dritt der, tror jeg. De jeg har hatt som ikke har vært hvite, har ikke hatt nevneverdig rust. Den jeg solgte nå i vår var 2005-modell og nesten uten rust :).

Jeg er Hi-ace-fan på min hals - driftssikrere biler får man ikke (og jeg vil ha bil på veien, ikke på verksted), men selvsagt er det ikke all verdens kjørekomfort. Anbefaler også 4-hjulsdrift - da kommer den fram over alt :).

Hvite biler ruster selvsagt mer, uansett merke (et eller annet med pigmentet i lakken, husker ikke hva :P ) Men sølv hiacen rustet jaggu nok den og :D Dog var den kanskje den mest holdbare av disse boksene jeg har hatt... Men fy for en kjip bil å kjøre i forhold til Caravellene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Transporter 2004-modell. Generelt sett veldig fornøyd. Har måttet bytte dynamo en gang og ellers har det gått med en del slitedeler som bremseskiver/-klosser osv. Konkret motortrøbbel en gang på veien, da hadde en slange hoppet av etter ganske hard kjøring i lengre tid. Har vært veldig dårlig til å ta vare på den og har i lys av det måttet tåle lite problemer. Starter alltid, ligger fint på veien. Siste roadtrip var vi tre personer med kofferter, fem store hunder i bur og en sykkel. Det eneste som plager meg er at det er pleksiglass mellom førerhus og lasterom, hvilket gjør at lasterommet fort blir for varmt om sommeren. Har sett noen med gitter, men det er visstnok ikke bare-bare å få byttet det ut (og det er ikke lov å lage lufting i pleksiglasset selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite biler ruster selvsagt mer, uansett merke (et eller annet med pigmentet i lakken, husker ikke hva :P ) Men sølv hiacen rustet jaggu nok den og :D Dog var den kanskje den mest holdbare av disse boksene jeg har hatt... Men fy for en kjip bil å kjøre i forhold til Caravellene...

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

Har Transporter 2004-modell. Generelt sett veldig fornøyd. Har måttet bytte dynamo en gang og ellers har det gått med en del slitedeler som bremseskiver/-klosser osv. Konkret motortrøbbel en gang på veien, da hadde en slange hoppet av etter ganske hard kjøring i lengre tid. Har vært veldig dårlig til å ta vare på den og har i lys av det måttet tåle lite problemer. Starter alltid, ligger fint på veien. Siste roadtrip var vi tre personer med kofferter, fem store hunder i bur og en sykkel. Det eneste som plager meg er at det er pleksiglass mellom førerhus og lasterom, hvilket gjør at lasterommet fort blir for varmt om sommeren. Har sett noen med gitter, men det er visstnok ikke bare-bare å få byttet det ut (og det er ikke lov å lage lufting i pleksiglasset selv).

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Uten ekstra vekt baki en hi-ace ender en fort med en snurr på glatta. Been there-done that. Hvis en ikke kjører noe anna enn Hi-ace tenker en kanskje ikke over komforten? Er liksom vant til at det er sånn?

Du endrer noe som er typegodkjent når du fjerner pleksiglasset, du får det nok Eu-godkjent, men bør ikke bli stoppa i teknisk kontroll av biltilsynet. Kan fort bli dyrt.

Vito har masse krøll teknisk og ruster i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caravellen gikk litt ujevnt etter hvem som kjørte den og hvor den ble kjørt. Mellom 0,8 og 1 l på mila på våre veier. Fikk den ned på litt over 0,6 en gang vi var på noe anna enn svingete vestlandsvei.

gammel hiacen til foreldrene mine gikk på rundt mila, men det var av gamle slaget med motor i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Tror ikke det er EU-kontrollen som er problemet, men biltilsynet kan gi deg heftige bøter. Kjenner en som hadde kjøpt en varebil der gitteret var festet lengre bak for å gi bedre plass til setene. Kostet noe slikt som 35 000 kr om hun ikke fikset det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten ekstra vekt baki en hi-ace ender en fort med en snurr på glatta. Been there-done that. Hvis en ikke kjører noe anna enn Hi-ace tenker en kanskje ikke over komforten? Er liksom vant til at det er sånn?

Du endrer noe som er typegodkjent når du fjerner pleksiglasset, du får det nok Eu-godkjent, men bør ikke bli stoppa i teknisk kontroll av biltilsynet. Kan fort bli dyrt.

Vito har masse krøll teknisk og ruster i tillegg.

Kjører man bakhjulstrekk legger man seg til en ytterst forsiktig kjørestil - både med og uten ekstra vekt baki :lol:. Med 4WD så har jeg aldri hatt behov for ekstra vekt bak - den har vært superstødig og fin å kjøre (ta I betraktning at jeg har vært vant til bakhjulstrekk da :lol:).

Den burde nok ikke engang vært eu-godkjent uten den ruta :).

Vito ville jeg også holdt meg laaaangt unna. Har venner som har hatt det og det har stort sett bare vært trøbbel :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er EU-kontrollen som er problemet, men biltilsynet kan gi deg heftige bøter. Kjenner en som hadde kjøpt en varebil der gitteret var festet lengre bak for å gi bedre plass til setene. Kostet noe slikt som 35 000 kr om hun ikke fikset det tilbake.

Da er det ikke gitteret, men selve skilleveggen som er flyttet, og DET er dyrt ja :).

Forresten - mine Hi-acer har vel brukt rundt 0,8 l pr mil under normal kjøring :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er håndverker, jobber mye på bygda (dårlige veier, svingete veier osv), og han er veldig fornøyd med HiAce'n. vel og merke med 4wd. Uten det er det en skikkelig møkkabil, rett og slett. Men komfortmessig er den ikke all verdens altså. Den bråker, og er ikke akkurat myk og smidig. Jeg har forøvrig vokst opp med HiAce uten 4wd, og det ble mange lange kalde turer stående bak på støtfangeren for å ha noen sjanse til å komme opp selv de minste bakker. I kombinasjon med sandsekker i bagasjen :P Men den var bedre komfortmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

He he, nei den bratteste grenda i Hurdal + hiace var... interessant..... :P Derfor ble det Caravelle Syncro. En perfekt bil helt til girkassa ikke hang med lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nei den bratteste grenda i Hurdal + hiace var... interessant.... :P Derfor ble det Caravelle Syncro. En perfekt bil helt til girkassa ikke hang med lenger...

Hurtigkjettinger var standard utstyr når man kjørte en slik bil :lol:... men jeg kom meg alltid fram tid jeg skulle - det bare hendte at jeg omdefinerte hvor "hvor jeg skulle" var noen ganger :lol:.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtigkjettinger var standard utstyr når man kjørte en slik bil :lol:... men jeg kom meg alltid fram tid jeg skulle - det bare hendte at jeg omdefinerte hvor "hvor jeg skulle" var noen ganger :lol:.

Jepp, ligge på kne i snøen og prøve å få på kjettingene riktig :D Alltid like moro, men veldig effektivt, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vito holder man seg langt unna, med mindre man har masse penger og vil ha bilen masse på verksted... :P

Jeg holder en knapp på Hiace'n jeg. Jeg er såpass rar at jeg setter driftsikkerhet, foran komfort...men det er meg. Jeg har ikke erfaring med Hiace, men jeg har hatt en annen Toyota og var veldig fornøyd med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...