Gå til innhold
Hundesonen.no

Kassebil; transporter, hiace eller transit?


Mailin
 Share

Recommended Posts

Må oppgradere bil. Har nå en Caddy maxi og innser at jeg/vi trenger en ny, større bil. Ny og ny, jeg må kjøpe en brukt bil. Nå har jeg skjønt det slik at om en vil ha comfort kjøper en seg transporter, vil en ha driftssikkerhet blir det hiace. Transit har jeg ikke hørt så mye om. Hva sier dere? Noen erfaringer å ta med seg på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye rusk må en regne med på VW caravelle/transporter? Jeg har vært uheldig med min vw Caddy, men ny eier vil få nesten 2års garanti på gearkassen da, iom at den ble byttet i mai ;)

Kommer nok veldig an på hvor gammel bil man kjøper ;) Men litt sånne greier; kjøper man syncro, er girkassa litt utsatt...

Ellers er de vel ikke værre en de fleste andre biler.(den nyeste av våre tre var det vel egentlig ikke noe tull med)

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan særdeles lite om bil, men papsen har hatt transporter i lang tid og nå når han etterhvert skal ha ny bil så er han helt bestemt på at det blir en ny sånn. Den har det vært forsvinnende lite tull og nødvendige reperasjoner på, samtidig som han syns den har veldig god kjørekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

Næsj... bare de hvite som er dritt der, tror jeg. De jeg har hatt som ikke har vært hvite, har ikke hatt nevneverdig rust. Den jeg solgte nå i vår var 2005-modell og nesten uten rust :).

Jeg er Hi-ace-fan på min hals - driftssikrere biler får man ikke (og jeg vil ha bil på veien, ikke på verksted), men selvsagt er det ikke all verdens kjørekomfort. Anbefaler også 4-hjulsdrift - da kommer den fram over alt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caravellen vår lever på luft og kjærlighet, vi har vel mer eller mindre ikke påkostet den noenting og den har gått over 350 000 nå og er en 97 modell."Drømmen" etterhvert er en ny Caravelle, men de koster jo skjorta så må vente litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok veldig an på hvor gammel bil man kjøper ;) Men litt sånne greier; kjøper man syncro, er girkassa litt utsatt...

Ellers er de vel ikke værre en de fleste andre biler.(den nyeste av våre tre var det vel egentlig ikke noe tull med)

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

En Hiace går også gjerne opp mot 800 000 km om man behandler bilen greit. Man finner ikke en billigere bil om man kjøper brukt. Ei venninne av meg kjøpte en Hiace til 40 000, og hun har kjørt nesten 200 000 siden den gang, still going strong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj... bare de hvite som er dritt der, tror jeg. De jeg har hatt som ikke har vært hvite, har ikke hatt nevneverdig rust. Den jeg solgte nå i vår var 2005-modell og nesten uten rust :).

Jeg er Hi-ace-fan på min hals - driftssikrere biler får man ikke (og jeg vil ha bil på veien, ikke på verksted), men selvsagt er det ikke all verdens kjørekomfort. Anbefaler også 4-hjulsdrift - da kommer den fram over alt :).

Hvite biler ruster selvsagt mer, uansett merke (et eller annet med pigmentet i lakken, husker ikke hva :P ) Men sølv hiacen rustet jaggu nok den og :D Dog var den kanskje den mest holdbare av disse boksene jeg har hatt... Men fy for en kjip bil å kjøre i forhold til Caravellene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Transporter 2004-modell. Generelt sett veldig fornøyd. Har måttet bytte dynamo en gang og ellers har det gått med en del slitedeler som bremseskiver/-klosser osv. Konkret motortrøbbel en gang på veien, da hadde en slange hoppet av etter ganske hard kjøring i lengre tid. Har vært veldig dårlig til å ta vare på den og har i lys av det måttet tåle lite problemer. Starter alltid, ligger fint på veien. Siste roadtrip var vi tre personer med kofferter, fem store hunder i bur og en sykkel. Det eneste som plager meg er at det er pleksiglass mellom førerhus og lasterom, hvilket gjør at lasterommet fort blir for varmt om sommeren. Har sett noen med gitter, men det er visstnok ikke bare-bare å få byttet det ut (og det er ikke lov å lage lufting i pleksiglasset selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite biler ruster selvsagt mer, uansett merke (et eller annet med pigmentet i lakken, husker ikke hva :P ) Men sølv hiacen rustet jaggu nok den og :D Dog var den kanskje den mest holdbare av disse boksene jeg har hatt... Men fy for en kjip bil å kjøre i forhold til Caravellene...

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

Har Transporter 2004-modell. Generelt sett veldig fornøyd. Har måttet bytte dynamo en gang og ellers har det gått med en del slitedeler som bremseskiver/-klosser osv. Konkret motortrøbbel en gang på veien, da hadde en slange hoppet av etter ganske hard kjøring i lengre tid. Har vært veldig dårlig til å ta vare på den og har i lys av det måttet tåle lite problemer. Starter alltid, ligger fint på veien. Siste roadtrip var vi tre personer med kofferter, fem store hunder i bur og en sykkel. Det eneste som plager meg er at det er pleksiglass mellom førerhus og lasterom, hvilket gjør at lasterommet fort blir for varmt om sommeren. Har sett noen med gitter, men det er visstnok ikke bare-bare å få byttet det ut (og det er ikke lov å lage lufting i pleksiglasset selv).

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Uten ekstra vekt baki en hi-ace ender en fort med en snurr på glatta. Been there-done that. Hvis en ikke kjører noe anna enn Hi-ace tenker en kanskje ikke over komforten? Er liksom vant til at det er sånn?

Du endrer noe som er typegodkjent når du fjerner pleksiglasset, du får det nok Eu-godkjent, men bør ikke bli stoppa i teknisk kontroll av biltilsynet. Kan fort bli dyrt.

Vito har masse krøll teknisk og ruster i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caravellen gikk litt ujevnt etter hvem som kjørte den og hvor den ble kjørt. Mellom 0,8 og 1 l på mila på våre veier. Fikk den ned på litt over 0,6 en gang vi var på noe anna enn svingete vestlandsvei.

gammel hiacen til foreldrene mine gikk på rundt mila, men det var av gamle slaget med motor i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Tror ikke det er EU-kontrollen som er problemet, men biltilsynet kan gi deg heftige bøter. Kjenner en som hadde kjøpt en varebil der gitteret var festet lengre bak for å gi bedre plass til setene. Kostet noe slikt som 35 000 kr om hun ikke fikset det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten ekstra vekt baki en hi-ace ender en fort med en snurr på glatta. Been there-done that. Hvis en ikke kjører noe anna enn Hi-ace tenker en kanskje ikke over komforten? Er liksom vant til at det er sånn?

Du endrer noe som er typegodkjent når du fjerner pleksiglasset, du får det nok Eu-godkjent, men bør ikke bli stoppa i teknisk kontroll av biltilsynet. Kan fort bli dyrt.

Vito har masse krøll teknisk og ruster i tillegg.

Kjører man bakhjulstrekk legger man seg til en ytterst forsiktig kjørestil - både med og uten ekstra vekt baki :lol:. Med 4WD så har jeg aldri hatt behov for ekstra vekt bak - den har vært superstødig og fin å kjøre (ta I betraktning at jeg har vært vant til bakhjulstrekk da :lol:).

Den burde nok ikke engang vært eu-godkjent uten den ruta :).

Vito ville jeg også holdt meg laaaangt unna. Har venner som har hatt det og det har stort sett bare vært trøbbel :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er EU-kontrollen som er problemet, men biltilsynet kan gi deg heftige bøter. Kjenner en som hadde kjøpt en varebil der gitteret var festet lengre bak for å gi bedre plass til setene. Kostet noe slikt som 35 000 kr om hun ikke fikset det tilbake.

Da er det ikke gitteret, men selve skilleveggen som er flyttet, og DET er dyrt ja :).

Forresten - mine Hi-acer har vel brukt rundt 0,8 l pr mil under normal kjøring :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er håndverker, jobber mye på bygda (dårlige veier, svingete veier osv), og han er veldig fornøyd med HiAce'n. vel og merke med 4wd. Uten det er det en skikkelig møkkabil, rett og slett. Men komfortmessig er den ikke all verdens altså. Den bråker, og er ikke akkurat myk og smidig. Jeg har forøvrig vokst opp med HiAce uten 4wd, og det ble mange lange kalde turer stående bak på støtfangeren for å ha noen sjanse til å komme opp selv de minste bakker. I kombinasjon med sandsekker i bagasjen :P Men den var bedre komfortmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

He he, nei den bratteste grenda i Hurdal + hiace var... interessant..... :P Derfor ble det Caravelle Syncro. En perfekt bil helt til girkassa ikke hang med lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nei den bratteste grenda i Hurdal + hiace var... interessant.... :P Derfor ble det Caravelle Syncro. En perfekt bil helt til girkassa ikke hang med lenger...

Hurtigkjettinger var standard utstyr når man kjørte en slik bil :lol:... men jeg kom meg alltid fram tid jeg skulle - det bare hendte at jeg omdefinerte hvor "hvor jeg skulle" var noen ganger :lol:.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtigkjettinger var standard utstyr når man kjørte en slik bil :lol:... men jeg kom meg alltid fram tid jeg skulle - det bare hendte at jeg omdefinerte hvor "hvor jeg skulle" var noen ganger :lol:.

Jepp, ligge på kne i snøen og prøve å få på kjettingene riktig :D Alltid like moro, men veldig effektivt, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vito holder man seg langt unna, med mindre man har masse penger og vil ha bilen masse på verksted... :P

Jeg holder en knapp på Hiace'n jeg. Jeg er såpass rar at jeg setter driftsikkerhet, foran komfort...men det er meg. Jeg har ikke erfaring med Hiace, men jeg har hatt en annen Toyota og var veldig fornøyd med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...