Gå til innhold
Hundesonen.no

Kassebil; transporter, hiace eller transit?


Recommended Posts

Skrevet

Må oppgradere bil. Har nå en Caddy maxi og innser at jeg/vi trenger en ny, større bil. Ny og ny, jeg må kjøpe en brukt bil. Nå har jeg skjønt det slik at om en vil ha comfort kjøper en seg transporter, vil en ha driftssikkerhet blir det hiace. Transit har jeg ikke hørt så mye om. Hva sier dere? Noen erfaringer å ta med seg på veien?

Skrevet

Denne må jeg følge! Har selv lyst på Caravelle eller Transporter. Synd de er så grusomt dyre. Du har vel samme behovene som meg vil jeg tro :)

Skrevet

VW :D

(Altså, hatt to Caraveller og en transporter. Mer fornøyd med dem all over, enn de to hiacene, selv om de sistnevnte strengt tatt hadde mindre "rusk".....

Skrevet

Hvor mye rusk må en regne med på VW caravelle/transporter? Jeg har vært uheldig med min vw Caddy, men ny eier vil få nesten 2års garanti på gearkassen da, iom at den ble byttet i mai ;)

Skrevet

Hvor mye rusk må en regne med på VW caravelle/transporter? Jeg har vært uheldig med min vw Caddy, men ny eier vil få nesten 2års garanti på gearkassen da, iom at den ble byttet i mai ;)

Kommer nok veldig an på hvor gammel bil man kjøper ;) Men litt sånne greier; kjøper man syncro, er girkassa litt utsatt...

Ellers er de vel ikke værre en de fleste andre biler.(den nyeste av våre tre var det vel egentlig ikke noe tull med)

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

  • Like 1
Skrevet

Jeg kan særdeles lite om bil, men papsen har hatt transporter i lang tid og nå når han etterhvert skal ha ny bil så er han helt bestemt på at det blir en ny sånn. Den har det vært forsvinnende lite tull og nødvendige reperasjoner på, samtidig som han syns den har veldig god kjørekomfort.

Skrevet

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

Næsj... bare de hvite som er dritt der, tror jeg. De jeg har hatt som ikke har vært hvite, har ikke hatt nevneverdig rust. Den jeg solgte nå i vår var 2005-modell og nesten uten rust :).

Jeg er Hi-ace-fan på min hals - driftssikrere biler får man ikke (og jeg vil ha bil på veien, ikke på verksted), men selvsagt er det ikke all verdens kjørekomfort. Anbefaler også 4-hjulsdrift - da kommer den fram over alt :).

Skrevet

Caravellen vår lever på luft og kjærlighet, vi har vel mer eller mindre ikke påkostet den noenting og den har gått over 350 000 nå og er en 97 modell."Drømmen" etterhvert er en ny Caravelle, men de koster jo skjorta så må vente litt :P

Skrevet

Kommer nok veldig an på hvor gammel bil man kjøper ;) Men litt sånne greier; kjøper man syncro, er girkassa litt utsatt...

Ellers er de vel ikke værre en de fleste andre biler.(den nyeste av våre tre var det vel egentlig ikke noe tull med)

Hiacer ruster :P Det gjør ikke VW... (i samme grad)

En Hiace går også gjerne opp mot 800 000 km om man behandler bilen greit. Man finner ikke en billigere bil om man kjøper brukt. Ei venninne av meg kjøpte en Hiace til 40 000, og hun har kjørt nesten 200 000 siden den gang, still going strong!

Skrevet

Næsj... bare de hvite som er dritt der, tror jeg. De jeg har hatt som ikke har vært hvite, har ikke hatt nevneverdig rust. Den jeg solgte nå i vår var 2005-modell og nesten uten rust :).

Jeg er Hi-ace-fan på min hals - driftssikrere biler får man ikke (og jeg vil ha bil på veien, ikke på verksted), men selvsagt er det ikke all verdens kjørekomfort. Anbefaler også 4-hjulsdrift - da kommer den fram over alt :).

Hvite biler ruster selvsagt mer, uansett merke (et eller annet med pigmentet i lakken, husker ikke hva :P ) Men sølv hiacen rustet jaggu nok den og :D Dog var den kanskje den mest holdbare av disse boksene jeg har hatt... Men fy for en kjip bil å kjøre i forhold til Caravellene..

Skrevet

Har Transporter 2004-modell. Generelt sett veldig fornøyd. Har måttet bytte dynamo en gang og ellers har det gått med en del slitedeler som bremseskiver/-klosser osv. Konkret motortrøbbel en gang på veien, da hadde en slange hoppet av etter ganske hard kjøring i lengre tid. Har vært veldig dårlig til å ta vare på den og har i lys av det måttet tåle lite problemer. Starter alltid, ligger fint på veien. Siste roadtrip var vi tre personer med kofferter, fem store hunder i bur og en sykkel. Det eneste som plager meg er at det er pleksiglass mellom førerhus og lasterom, hvilket gjør at lasterommet fort blir for varmt om sommeren. Har sett noen med gitter, men det er visstnok ikke bare-bare å få byttet det ut (og det er ikke lov å lage lufting i pleksiglasset selv).

Skrevet

Og det man gjør med skillevegg og varme/kulde er at man finner seg en handy mann.. Så kjøper man seg ei datavifte og monterer i selve veggen nede ved gulvet bak håndbrekket (på hiace) og problemet er løst.. Det funket knall for oss :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Hvite biler ruster selvsagt mer, uansett merke (et eller annet med pigmentet i lakken, husker ikke hva :P ) Men sølv hiacen rustet jaggu nok den og :D Dog var den kanskje den mest holdbare av disse boksene jeg har hatt... Men fy for en kjip bil å kjøre i forhold til Caravellene...

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

Har Transporter 2004-modell. Generelt sett veldig fornøyd. Har måttet bytte dynamo en gang og ellers har det gått med en del slitedeler som bremseskiver/-klosser osv. Konkret motortrøbbel en gang på veien, da hadde en slange hoppet av etter ganske hard kjøring i lengre tid. Har vært veldig dårlig til å ta vare på den og har i lys av det måttet tåle lite problemer. Starter alltid, ligger fint på veien. Siste roadtrip var vi tre personer med kofferter, fem store hunder i bur og en sykkel. Det eneste som plager meg er at det er pleksiglass mellom førerhus og lasterom, hvilket gjør at lasterommet fort blir for varmt om sommeren. Har sett noen med gitter, men det er visstnok ikke bare-bare å få byttet det ut (og det er ikke lov å lage lufting i pleksiglasset selv).

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Skrevet

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Uten ekstra vekt baki en hi-ace ender en fort med en snurr på glatta. Been there-done that. Hvis en ikke kjører noe anna enn Hi-ace tenker en kanskje ikke over komforten? Er liksom vant til at det er sånn?

Du endrer noe som er typegodkjent når du fjerner pleksiglasset, du får det nok Eu-godkjent, men bør ikke bli stoppa i teknisk kontroll av biltilsynet. Kan fort bli dyrt.

Vito har masse krøll teknisk og ruster i tillegg.

Skrevet

Vito har jeg fått sterkt frarådet, jeg kjører på en heller j*vlig vei til å fra jobb og alle her som har hatt vito har byttet den ut. Jeg kjører ca 8mil om dagen på privatbilen. Hvor mye tar disse på mila?

Skrevet

Caravellen gikk litt ujevnt etter hvem som kjørte den og hvor den ble kjørt. Mellom 0,8 og 1 l på mila på våre veier. Fikk den ned på litt over 0,6 en gang vi var på noe anna enn svingete vestlandsvei.

gammel hiacen til foreldrene mine gikk på rundt mila, men det var av gamle slaget med motor i midten.

Skrevet

Jeg har alltid tatt ut plexiglasset mellom førerhus og lasterommet på mine biler - den siste var til og med EU-godkjent UTEN ruta :D. Men jeg har bare montert et gitter der ruta satt (gitter og karosseriskruer funker fint :)).

Tror ikke det er EU-kontrollen som er problemet, men biltilsynet kan gi deg heftige bøter. Kjenner en som hadde kjøpt en varebil der gitteret var festet lengre bak for å gi bedre plass til setene. Kostet noe slikt som 35 000 kr om hun ikke fikset det tilbake.

Skrevet

Uten ekstra vekt baki en hi-ace ender en fort med en snurr på glatta. Been there-done that. Hvis en ikke kjører noe anna enn Hi-ace tenker en kanskje ikke over komforten? Er liksom vant til at det er sånn?

Du endrer noe som er typegodkjent når du fjerner pleksiglasset, du får det nok Eu-godkjent, men bør ikke bli stoppa i teknisk kontroll av biltilsynet. Kan fort bli dyrt.

Vito har masse krøll teknisk og ruster i tillegg.

Kjører man bakhjulstrekk legger man seg til en ytterst forsiktig kjørestil - både med og uten ekstra vekt baki :lol:. Med 4WD så har jeg aldri hatt behov for ekstra vekt bak - den har vært superstødig og fin å kjøre (ta I betraktning at jeg har vært vant til bakhjulstrekk da :lol:).

Den burde nok ikke engang vært eu-godkjent uten den ruta :).

Vito ville jeg også holdt meg laaaangt unna. Har venner som har hatt det og det har stort sett bare vært trøbbel :).

Skrevet

Tror ikke det er EU-kontrollen som er problemet, men biltilsynet kan gi deg heftige bøter. Kjenner en som hadde kjøpt en varebil der gitteret var festet lengre bak for å gi bedre plass til setene. Kostet noe slikt som 35 000 kr om hun ikke fikset det tilbake.

Da er det ikke gitteret, men selve skilleveggen som er flyttet, og DET er dyrt ja :).

Forresten - mine Hi-acer har vel brukt rundt 0,8 l pr mil under normal kjøring :).

Skrevet

Samboer er håndverker, jobber mye på bygda (dårlige veier, svingete veier osv), og han er veldig fornøyd med HiAce'n. vel og merke med 4wd. Uten det er det en skikkelig møkkabil, rett og slett. Men komfortmessig er den ikke all verdens altså. Den bråker, og er ikke akkurat myk og smidig. Jeg har forøvrig vokst opp med HiAce uten 4wd, og det ble mange lange kalde turer stående bak på støtfangeren for å ha noen sjanse til å komme opp selv de minste bakker. I kombinasjon med sandsekker i bagasjen :P Men den var bedre komfortmessig.

Skrevet

Jeg har kjørt Hi-Ace siden 1997 - og har aldri tenkt over at det er dårlig kjørekomfort :lol:. Har vært på mange langturer uten problemer :D. Men bakhjulstrekk er vel ikke å anbefale rent kjøremessig :D.

He he, nei den bratteste grenda i Hurdal + hiace var... interessant..... :P Derfor ble det Caravelle Syncro. En perfekt bil helt til girkassa ikke hang med lenger...

Skrevet

He he, nei den bratteste grenda i Hurdal + hiace var... interessant.... :P Derfor ble det Caravelle Syncro. En perfekt bil helt til girkassa ikke hang med lenger...

Hurtigkjettinger var standard utstyr når man kjørte en slik bil :lol:... men jeg kom meg alltid fram tid jeg skulle - det bare hendte at jeg omdefinerte hvor "hvor jeg skulle" var noen ganger :lol:.

  • Like 2
Skrevet

Hurtigkjettinger var standard utstyr når man kjørte en slik bil :lol:... men jeg kom meg alltid fram tid jeg skulle - det bare hendte at jeg omdefinerte hvor "hvor jeg skulle" var noen ganger :lol:.

Jepp, ligge på kne i snøen og prøve å få på kjettingene riktig :D Alltid like moro, men veldig effektivt, ja :)

Skrevet

Vito holder man seg langt unna, med mindre man har masse penger og vil ha bilen masse på verksted... :P

Jeg holder en knapp på Hiace'n jeg. Jeg er såpass rar at jeg setter driftsikkerhet, foran komfort...men det er meg. Jeg har ikke erfaring med Hiace, men jeg har hatt en annen Toyota og var veldig fornøyd med den :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...