Gå til innhold
Hundesonen.no

Lus - se her om du har peiling.


Jonnydeppa
 Share

Recommended Posts

Jeg har 2 (kanskje) dumt spørsmål. Det har seg slik at den ene hunden min har fått lus, han har fått lusekur ved navn frontline, for 3 dager siden, og jeg ser egg fortsatt, dør ikke de av lusekur?

Jeg har kontaktet Dyrlege fordi det ikke sto noen ting om lus på pakken, bare lopper og flått. Men den skal altså være til lus, lopper og flått. Og så spørsmål nr 2, jeg har en hund til, en valp på 9 uker. Som ikke kan få lusekur enda da hun veier for lite. Jeg har ikke sett noe egg eller lus på hun. Er det mulig at hun har sluppet unna til tross for at de ligger i samme seng hver natt ?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om kuren tar egg? Innbilte meg at man bør gi i to omganger, en gang først for å ta de som er levende også en til så så lenge etterpå for å ta egg som evt har klekket, men jeg er ikke sikkert altså. Liten sannsynlighet for at valpen ikke er smittet når de bor så nært innpå hverandre. Dessuten så kan jo din hund ha smittet seg selv også om dere ikke har fulgt riktig prosedyre med senger, dekken osv. Alt av stoff som hundene er i nærheten av bør vell fryses eller kokes for å ta knekken på lusa ellers kan den komme tilbake igjen. Ellers finnes det vell annen behandling for lus også, til valpen, shampo e.l. trenger ikke bruke frontline. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik påflekkingsvæske du har brukt på hunden din? Slik pipette man drypper på huden?

Heter den frontline vet. eller frontline comp?

Valpen har garantert lus selv om du ikke kan se dem. Du blir ikke kvitt lusen så lenge valpen ikke blir behandlet. Det stemmer at man ikke kan bruke disse dråpene til valper under en viss alder og vekt, men det gjelder ikke for frontline spray. Den kan brukes på valper over to dager gamle og doseres etter vekt så den kan fint brukes på små valper. Jeg anbefaler deg å kontakte veterinær igjen for å få behandlet valpen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik påflekkingsvæske du har brukt på hunden din? Slik pipette man drypper på huden?

Heter den frontline vet. eller frontline comp?

Valpen har garantert lus selv om du ikke kan se dem. Du blir ikke kvitt lusen så lenge valpen ikke blir behandlet. Det stemmer at man ikke kan bruke disse dråpene til valper under en viss alder og vekt, men det gjelder ikke for frontline spray. Den kan brukes på valper over to dager gamle og doseres etter vekt så den kan fint brukes på små valper. Jeg anbefaler deg å kontakte veterinær igjen for å få behandlet valpen.

Lykke til :)

Frontline vet er det jeg har, det var pipetter. Jeg har frøse ned alt av ting, og jeg finner bare egg på den hunden som fikk det. Dette er ekstremt frustrerende! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontline vet er det jeg har, det var pipetter. Jeg har frøse ned alt av ting, og jeg finner bare egg på den hunden som fikk det. Dette er ekstremt frustrerende! :(

Slapp av, dette skal gå helt fint å bli kvitt. :) Du behandle begge hundene. Du blir ikke kvitt det hvis ikke. Det er veldig viktig. Selv om du ikke klarer å finne noen egg på valpen. Som vi har nevnt så finnes det preparater du kan bruke på små valper. Kontakt veterinær så vil de hjelpe deg. :) Frontline vet. fungerer kun på voksne lus, ikke egg.

Lus er ikke så vanskelig å bli kvitt, for de lever hele livet på verten sin og kan ikke leve lenge i omgivelsene, men jeg forstår at det ikke er noe gøy å finne slikt på hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, dette skal gå helt fint å bli kvitt. :) Du behandle begge hundene. Du blir ikke kvitt det hvis ikke. Det er veldig viktig. Selv om du ikke klarer å finne noen egg på valpen. Som vi har nevnt så finnes det preparater du kan bruke på små valper. Kontakt veterinær så vil de hjelpe deg. :) Frontline vet. fungerer kun på voksne lus, ikke egg.

Lus er ikke så vanskelig å bli kvitt, for de lever hele livet på verten sin og kan ikke leve lenge i omgivelsene, men jeg forstår at det ikke er noe gøy å finne slikt på hunden sin.

Men om det ikke dreper egg, hva skjer når de klekker da ?

Vet du hva jeg kan be om til valpen evt ? Jeg har 3 pipetter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det ikke dreper egg, hva skjer når de klekker da ?

Vet du hva jeg kan be om til valpen evt ? Jeg har 3 pipetter igjen.

Da behandler man på nytt noen uker etterpå. Som sagt, ring til veterinær så skal de forklare deg akkurat hva du skal gjøre. Frontline vet spray er et alternativ som kan brukes, men dette skal veterinær vite(eller kunne finne ut for deg). Med sprayen så doserer man antall pumpeslag ut i fra vekten til valpen, fordeler dette ut i pelsen og gnir det inn med hendene (med engangshansker på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ***** herk å bli kvitt selv få lus på et menneskehode. Jeg hadde selv 4 og klarte det ikke enda jeg gredde mye og nøye med kam og brukte 2 kurer med 8 dagers mellomrom, fikk også hjelp til å gre nøye og få middet fordelt på hver mm. Gredde dog ikke hver eneste dag med kammen noe jeg helt klart burde ha gjort og har lært nå. Så forstår ikke hvordan det er mulig uten bruk av kam overhodet for å fjerne egg, men ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde MAAAASSE lus på bcen vår en gang. Det ble kvitt med dobbel kur. Altså først en kur, og så en kur igjen når eggene har klekket (da rekker de ikke å legge nye egg). Du kan fremdeles finne tomme skall i pelsen til hunden selv etter at lusene er borte.

Som nevnt må alle hunder i husholdningen behandles :)

Det er et ***** herk å bli kvitt selv få lus på et menneskehode. Jeg hadde selv 4 og klarte det ikke enda jeg gredde mye og nøye med kam og brukte 2 kurer med 8 dagers mellomrom, fikk også hjelp til å gre nøye og få middet fordelt på hver mm. Gredde dog ikke hver eneste dag med kammen noe jeg helt klart burde ha gjort og har lært nå. Så forstår ikke hvordan det er mulig uten bruk av kam overhodet for å fjerne egg, men ønsker deg lykke til!

Så du har lus enda? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde MAAAASSE lus på bcen vår en gang. Det ble kvitt med dobbel kur. Altså først en kur, og så en kur igjen når eggene har klekket (da rekker de ikke å legge nye egg). Du kan fremdeles finne tomme skall i pelsen til hunden selv etter at lusene er borte.

Som nevnt må alle hunder i husholdningen behandles :)

Så du har lus enda? :P

Nei, haha, men skjønner det kanskje kom frem slik. :D Men fant en nyklekket samt ett egg selv etter kuren var ferdig, med mulighet for at det også var noe som ikke ble funnet, og tok da enda en behandling.

Vet om de som hadde mye mer som måtte gjennom enda flere, grøss for noen krek altså, ikke snilt mot håret verken "spritkuren" eller kammen heller med langt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ***** herk å bli kvitt selv få lus på et menneskehode. Jeg hadde selv 4 og klarte det ikke enda jeg gredde mye og nøye med kam og brukte 2 kurer med 8 dagers mellomrom, fikk også hjelp til å gre nøye og få middet fordelt på hver mm. Gredde dog ikke hver eneste dag med kammen noe jeg helt klart burde ha gjort og har lært nå. Så forstår ikke hvordan det er mulig uten bruk av kam overhodet for å fjerne egg, men ønsker deg lykke til!

Hodelus på mennesker og lus på hund er da vidt forskjellige ting... Man trenger verken lusekam eller full vask eller nedfrysing av utstyr eller noe sånt styr for å bli kvitt lus på hund. To kurer med ca tre ukers mellomrom tar alle lus (det er vel LITT sterkere saker man bruker på hund enn man får lov til å bruke på mennesker).

Jeg hadde store mengder lus på den ene hunden min en gang - og jeg mener MASSEVIS, så hun må ha hatt det temmelig lenge. Den andre hunden fantes det ikke ei eneste lus på, selv om de bodde sammen og brukte de samme liggestedene og alt, men selvsagt ble begge behandlet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodelus på mennesker og lus på hund er da vidt forskjellige ting... Man trenger verken lusekam eller full vask eller nedfrysing av utstyr eller noe sånt styr for å bli kvitt lus på hund. To kurer med ca tre ukers mellomrom tar alle lus (det er vel LITT sterkere saker man bruker på hund enn man får lov til å bruke på mennesker).

Jeg hadde store mengder lus på den ene hunden min en gang - og jeg mener MASSEVIS, så hun må ha hatt det temmelig lenge. Den andre hunden fantes det ikke ei eneste lus på, selv om de bodde sammen og brukte de samme liggestedene og alt, men selvsagt ble begge behandlet.

Forstår fortsatt ikke forskjellen om kuren ikke dreper eggene altså, men håper jo det er så enkelt som å bare bruke middelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekspert på hundelus, lopper og mygg ;) i og med vi har mange hunder på øyene og en god del småhunder lufter seg løse alene, og vår eldste hund er inviterende.

Frontline er ok, men foretrekker Advantix fordi jeg syns hundene blir mer ut av lage med Frontline.

Begge merker er sterk medisin, og dreper lus som klekkes fra egg i dagene etterpå. I og med at du har en valp ville jeg gitt Frontline eller Advantix til begge om en mnd, og gi beskjed nå, til hunder du har omgåttes. Eller snakke med dyrlegen og høre om valpen kan få tilpasset kg han veier, før 14 dager har gått. Da trenger du ikke gi ny kur til den voksne.

Det er ikke nødvendig å fryse eller vaske senger eller noe, jeg desifiserer aldri børster. Eggene har noen dager å leve på før de klekkes, og de nye dør før de får lagt nye egg og hundene er beskyttet i minst fjorten dager i etterkant.

Om vinteren når regnet kommer, får hunder flest Frontline eller Advantix 1 x i mnd fordi den forebygger myggstikk og vi har sandmygg som kan være bærere av parasitten som forårsaker leichmaniose. Med Advantix eller Frontline 1 x mnd har de aldri lus eller lopper og min konklusjon er at det beskytter mot lus og lopper i en mnd.

Men det er sterk medisin. Gift som går inn i blodet via huden. Og trodde hverken Frontline eller Advantix skulle gis oftere enn tredve dagers mellomrom. Mulig det selges andre utgaver av Frontline i Norge. En ting er sikkert. Du må behandle begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

....og jeg skjønner liksom ikke hva dere vil at frontline skal gjøre med eggene........ få de til å gå i oppløsning?

Drepe egg?

Frontline er gift, dreper LEVENDE lus - egg er egg liksom, de er ikke levende i så måte at de klamrer seg til hårstråene - de er klistra fast og de forsvinner ikke helt magisk med frontline.

To kurer - 14 dager i mellom (egg klekkes på 14 dager) så først dreper man galskapen som har lagt eggene, så venter man til eggene har klekket og så dreper man dem også før de får lagt nye egg - hokus Pokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...