Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordypningsoppgave: Schäferhund


maysofie
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått tildelt schäferhunden til 'fordypningsprosjekt' gjennom instruktørutdannelsen. Jeg vet veldig lite videre, bak og utdypende om denne rasen enn hva som fremstilles idag og hva jeg ser på trening og konkurranse. Dette skal være ferdigstilt til helga.

Kort fortalt så står oppgaven vår i presentasjon og faktaskriv.

  • Opphav
  • Arbeidssett/-måte
  • Bruksområde
  • Rasestandard, idag kontra historisk og opprinnelse

15357123169_97f300663e_z.jpg

Jeg har funnet frem RAS, rasestandard, raseklubb og har internett tilgjengelig, hvor ellers er det lurt å lete faktastoff? Har du noe du gjerne kunne delt om rasen som mange mister/overser i deres vurdering av rasen, tenker da alt fra barnehagenivå til rasekjenner?
Tenker at flere kan gjerne få hentet noe av denne tråden, og den er selvfølgelig åpen for alle til å stille spørsmål og komme med svar. Jeg selv regner med det dukker opp ting og tang jeg finner finurlig eller lurer på etterhvert som jeg virkelig begynner med oppgaven. Husk på at vi er i finstuen, all negativ diskusjon om farger, bruksområde osv finnes det andre tråder til, her ønsker jeg at vi holder oss saklig! :flowers:




Spørsmål
I schäferhundens NKK: RAS (gyldig tom. 2019) står det:

"SV har fostret mange dyktige ledere som alle har sittet over lange perioder og har hatt stor
innflytelse på utviklingen av rasen. Dagens president er den 8. i rekken. Ledere som har
utmerket seg spesielt er Dr. Rummel, Herman Martin og Peter Messler. Dr. Rummel (1971-
82) tok strengere styring av avlen. Han kunngjorde og satte i verk at det kun var 4
blodslinjer som skulle telle med i videre avl; kun hunder over disse linjer ville for fremtiden
kunne forvente å bli høyt premierte."

Hvor alvorlig var/er dette for rasen? Hvor gjennomført ble hans tanker, og hvordan har det påvirket schäferhunden som rase den dag i dag?



Rasens 'deling' ifht korthår/normalhår og bruks-/utstillingslinjer - all informasjon om dette er hjertelig velkommen!


Kjente helseplager den dag idag (også ifht rasens opprinnelse)? Hva, hvor og hvorfor stammer de av/opplever vi dem idag? Positivt innenfor helse?

Veien fra gjeterhund til nyttehund! Hva, hvem, hvorfor og hvordan? Finnes det enda gjetende linjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første spede forsøkene på å framavle den brukshunden som endte opp som rasen tysk schäferhund startet med Phylax verband eller Phylax society på engelsk. Det hevdes at von Stepaniz første hund Hektor kom fra Phylax gruppen.

Fire års arbeide og et opprinnelig ønske, startgrop og inspirasjon for rasen? Morsomt, det visste jeg lite om! Finnes det mer informasjon? :flowers:

-----------------------------------

Fra gjeterhund til nyttehund, noen innspill? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire års arbeide og et opprinnelig ønske, startgrop og inspirasjon for rasen? Morsomt, det visste jeg lite om! Finnes det mer informasjon? :flowers:

-----------------------------------

Fra gjeterhund til nyttehund, noen innspill? :)

Hadde jeg nå hatt min gamle,gamle gamle pc :)

Det finns info av varierende kvalitet på nettet. I wiki-linken som jeg ga ovenfor finns det et par lenker som er relativt troverdige tror jeg.

Opphavet til schäferhunden er litt mystisk og mytisk. Det hevdes at i den opprinnelige stamboken er oppført flere ulveblandinger med varierende innslag av ulv men etter at schäferhunden i tyske aviser fikk skylden for mange angrep fra ulvelignende dyr ble disse referansene fjernet fra stamboka og v S. gikk ut i et åpent brev ut til oppdrettere om ikke å blande mer ulv eller hunderaser som lignet i avlen . Schäferhundens popularitet som tjenestehund i 1. verdenskrig var så stor at engelske offiserer innførte rasen illegalt til England og etter 2. verdenskrig ble rasen illegalt importert til både England og USA som begge hadde forbud mot import av varer fra Tyskland. Både i England og USA ble den kalt Alsatian wolfdog etter det fransk/tyske grenseområdet Elsass (Alsace på fransk og Alsatia på engelsk) som var kjent for å oppdrette blandingshunder for å" forbedre" raser. I England ble wolfog suffixet fjernet etter noen år og hundene het etter det bare Alsatian og ble spredd over hele kloden hvor England hadde sine dominions. I USA varierte navnet mellom Alsatian og Alsatian wolfdogs. Amerika har relativt mange ulv/hundblandinger så en fra eller til spilte liten rolle. Importforbudet mot materiell og dyr fra Tyskland ble svjv opphevet i England i 1977 og i USA i 1995. Jeg skal ikke si når Alsatian ble registrert som German Shepherd Dog i den engelske kennelklubben og i en av de amerikanske. Så lenge hundene ble ansett som blandingshunder ble de vel avlet etter ymse prinsipper og kanskje ser vi mange av dagens schäferhunder som et resultat av den engelske og amerikanske "blandingshundavlen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
1 hour ago, knutjb said:

Jeg vil ta kontakt med Profesor Odd Vangen ved nmbu som profesor i husdyravl og som har pekt på svakhets tegn ved utstillings avl av blant annet schæfer.

Instruktørutdannelsen er nok for lengst avsluttet, da tråden er fire år gammel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...