Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening: Alene hjemme


ViCa
 Share

Recommended Posts

Valpen vår er nå 4 måneder gammel og vi har gradvis trent på at hun skal være alene hjemme. Hun er i bur da vi har erfart at hun slapper best av på denne måten. Om natten sover hun gjerne fra 22:00-08:30 i buret uten problemer, men da ligger jo vi i samme rommet og sover.
Jeg studerer på heltid og kan heldigvis forme dagene mine mye selv.

Ved hjelp av lydopptaker har vi kunnet observere litt hvordan hun tar det å være alene hjemme på dagen. Hittil klarer hun 2-3 timer uten problemer. Det sies jo at hunder ikke har tidsbegrep, men valpen vår får tydeligvis nok etter akkurat 3 timer (så og si på slaget). Hva kommer dette av? Er det blæra som sier ifra? Eller kjeder hun seg? Hvordan bør man trene videre på dette?
Når disse 3 timene har gått begynner det med graving og piping. Jeg har prøvd å la henne sitte litt lenger for å se om hun roer seg igjen men da eksalerer det som regel til hyling/skriking.

På forhånd, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at hun må på do, ja, hun er jo bare fire måneder. Evt at hun fint sover et par timer, men så blir hun ensom.

Hvis hun er i bur 22:00-08:30 pluss to-tre timer på dagen, så vil jo det si at hun tilbringer halve døgnet i bur. Det er ganske lenge. Jeg ville vurdert å heller trent henne til å være alene hjemme uten å være i bur, slik at hun slipper å tilbringe så mange timer der. Dere kan f.eks dele av et passende rom med kompostbinger. Ha gjerne buret der, men da åpent slik at hun kan gå inn der og legge seg når hun vil.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at hun må på do, ja, hun er jo bare fire måneder. Evt at hun fint sover et par timer, men så blir hun ensom.

Hvis hun er i bur 22:00-08:30 pluss to-tre timer på dagen, så vil jo det si at hun tilbringer halve døgnet i bur. Det er ganske lenge. Jeg ville vurdert å heller trent henne til å være alene hjemme uten å være i bur, slik at hun slipper å tilbringe så mange timer der. Dere kan f.eks dele av et passende rom med kompostbinger. Ha gjerne buret der, men da åpent slik at hun kan gå inn der og legge seg når hun vil.

Hun er som regel ikke buret så lenge om natten. Det var mer som et eksempel på hvor lenge hun klarer å holde seg. Det er derfor jeg stusser over at blæra er problemet når vi er borte på dagen. Som regel legger vi oss i 23-23:30 tiden og er oppe 07.

Men det spørs nok om vi må trene litt mer på å la henne være alene fritt i leiligheten ja. Hun har lettere for å gjøre fra seg når hun går fritt i leiligheten. I buret holder hun seg alltid. Og hun vandrer veldig mye når hun går fritt alene. Har du noen gode tips på hvordan man kan gå frem for å få henne mer trygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er som regel ikke buret så lenge om natten. Det var mer som et eksempel på hvor lenge hun klarer å holde seg. Det er derfor jeg stusser over at blæra er problemet når vi er borte på dagen. Som regel legger vi oss i 23-23:30 tiden og er oppe 07.

Men det spørs nok om vi må trene litt mer på å la henne være alene fritt i leiligheten ja. Hun har lettere for å gjøre fra seg når hun går fritt i leiligheten. I buret holder hun seg alltid. Og hun vandrer veldig mye når hun går fritt alene. Har du noen gode tips på hvordan man kan gå frem for å få henne mer trygg?

Hun trenger ikke ha tilgang til hele leiligheten. Finn et rom som er passende å dele av. Rydd bort alt "løsøre" der hun skal være, dekk over med kompostgrinder ting dere er redde hun kan ødelegge/tygge på (lister, dørkarmer, ledninger osv). Så kan dere ha buret inne i dette området, sammen med en skål vann, en leke og noe å tygge på.

Da får hun ikke vandret og stresset overalt, men har et stort nok område til at hun kan strekke på beina, flytte på seg, velge om hun vil ligge på gulv eller teppe for å regulere varme, gå litt rundt osv. Da er også det området dere må tørke tiss mindre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på samme nivå i hjemme alene-treninga. Her har hun et avgrenset område med bur, seng og vannskål + leker. I dag var hun hjemme i 3.5 timer, og lå og sov da jeg kom hjem (hørte hun våknet-gjespet da jeg kom inn døra). Forrige uke var hun hjemme 4 timer (jeg ble forsinket), og da gikk det ikke bra, uhell med både tiss og bæsj og hun hadde også kommet seg ut av området sitt og herjet i hele huset med skoene mine og uttallige bæsjeposer :P Ingenting ødelagt, heldigvis (unntatt posene da).

Jeg synes 3-4 timer når de er 4 mnd er ganske bra jeg da, og tror at det er mest blærekapasitet som gjør at de ikke holder seg evt dagsform. Noen dager drikker de mer enn andre, og begynner de først å våkne og herje litt mer leker osv så kjenner de nok tisse-behovet mer enn om de ligger og sover en hel natt (vår holder seg også natta gjennom). Må de være alene lengre må man tåle litt tiss og bæsj :P Men jeg skjønner det ikke er artig når hun hyler/skriker. Jeg fikk tips om å øke tida de er hjemme alene litt ujevnt, så om hun er hjemme 3 timer en dag, så kanskje 2 timer neste dag, så prøver 3 timer og 15 min, så tilbake og ta 2.5 timer, og så sakte bevege seg oppover i tid? De har ikke tidsbegrep, men samtidig så får de fort forventninger og lærer seg vaner/dagens rytme..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg hele natten, jeg også. Om dagen går jeg på do både en og to ganger i løpet av en arbeidsdag. En valp er jo en babyhund og trenger ofte doturer og ikke minst mye nærhet og varme fra dere. Jeg er virkelig en ihuga burmotstander og kan ikke fatte at det er så om å gjøre at hundene ikke får røre seg eller gått på do. En valp trenger å gå ut ofte og at den holder seg i mange timer, er vel ingen bragd. Den kommer seg jo ikke ut og får tisset. Ikke så rart at den unngår å tisse i buret så lenge den kan. Skulle den da ha ligget i sin egen urin?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg hele natten, jeg også. Om dagen går jeg på do både en og to ganger i løpet av en arbeidsdag. En valp er jo en babyhund og trenger ofte doturer og ikke minst mye nærhet og varme fra dere. Jeg er virkelig en ihuga burmotstander og kan ikke fatte at det er så om å gjøre at hundene ikke får røre seg eller gått på do. En valp trenger å gå ut ofte og at den holder seg i mange timer, er vel ingen bragd. Den kommer seg jo ikke ut og får tisset. Ikke så rart at den unngår å tisse i buret så lenge den kan. Skulle den da ha ligget i sin egen urin?

Det er forståelig at hun må på do. Nå har jeg ikke skrevet noe om hvor stort dette buret er. Man måtte ha hatt 4 til av henne der inne for at hun ikke skulle fått rørt seg. Greit nok at du er burmotstander.. Men synes du virkelig det er bedre med en stresset hund som ødelegger ting og ikke minst kan skade seg selv ved å gå løs, enn en hund som slapper av og sover i et bur? Selvfølgelig, hvis hun var mer bekvem med å gå løs skulle hun gjerne ha fått gjort det. Man må jo nesten se det an litt fra hund til hund, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forståelig at hun må på do. Nå har jeg ikke skrevet noe om hvor stort dette buret er. Man måtte ha hatt 4 til av henne der inne for at hun ikke skulle fått rørt seg. Greit nok at du er burmotstander.. Men synes du virkelig det er bedre med en stresset hund som ødelegger ting og ikke minst kan skade seg selv ved å gå løs, enn en hund som slapper av og sover i et bur? Selvfølgelig, hvis hun var mer bekvem med å gå løs skulle hun gjerne ha fått gjort det. Man må jo nesten se det an litt fra hund til hund, vil jeg tro.

Men hun er fire måneder? Som ida sier er hun en "baby-hund", og må behandles deretter. Hun trenger å læres til å ikke være stresset når hun er løs i leiligheten, bruk lengre tid på tilvenning rett og slett. Hun fortjener bedre enn å ligge i bur hele arbeidsdagen deres. Det finnes en haug av tråder med hjemme alene-trening her på forumet, søk litt så finner du mange tips :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun er fire måneder? Som ida sier er hun en "baby-hund", og må behandles deretter. Hun trenger å læres til å ikke være stresset når hun er løs i leiligheten, bruk lengre tid på tilvenning rett og slett. Hun fortjener bedre enn å ligge i bur hele arbeidsdagen deres. Det finnes en haug av tråder med hjemme alene-trening her på forumet, søk litt så finner du mange tips :)

Det er jeg enig i. Vi jobber med saken! Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere er på rett spor jeg, som sagt, 3 timer er bra det altså! Og så må man bare ta tida til hjelp og øke forsiktig. Du kan jo gjerne forsøke med et område som Tabris foreslo, og så øke dette etter hvert som hun blir tryggere og sjansen er mindre for at hun evt ødelegger/skader seg? Jeg har delt av litt av stua, fordi jeg ikke vil hun skal tygge på sofaen når hun er alene. Syns ikke hun skal legge seg til vanen å herje i hele huset når hun er alene. Etter hvert får hun tilgang til mer og mer. Men vann + leker + mulighet til å skifte stilling/plass mellom bur/seng og gulv er greit å ha.

Har du prøvd å legge igjen en aktiviseringsleke? Så når hun våkner så kanskje ligger det en melkekartong med noe godt inni eller en kong? Jeg får ikke helt til det, for hun ser det som regel når jeg legger det der og begynner på den med engang, men din er kanskje annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer er jo veldig lenge for en valp på bare 4 mnd. Jeg har ikke latt en eneste hund under ett år vært alene i 8 timer (a4-arbeidsdag), og takket være vår livssituasjon har vi anledning til det. At en ung hund skal klare å være alene så lenge krever mye trening og forarbeid, spesielt med de rasene som kan utvikle separasjonsangst (er tilsynelatende mer utbredt hos de som er spesielt førerorienterte). Det naturlige vil jo være at hunden vil tisse, samt at den faktisk ikke har kapasitet til å være lengre alene.

At en hund er stresset utenfor buret, men ikke inne er nødvendigvis ikke en observasjon som godskriver mer burbruk. Jeg bruker kun bur for å få stuerene hunder (dvs på natten) og i bil, fly og ved spesielle situasjoner. Målet er jo at en hund skal kunne slappe av overalt, når du legger henne i bur lærer hun ikke å slappe av, hun blir bare fratatt muligheten til å lære/mestre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp er straks 5mnd, han sover hele natten i bur. Men for at han skal holde fra 9-13 i buret (da er jeg på forelsening, hjemmefra så jeg har full kontroll) må han ha en godt tur/lekestund på morgenen før han legges igjen. Enda har han ikke vært hjemme alene når vi er på jobb. Han har svært bur, husker ikke målene men tror det er 1,5m x 0,7m i grunnflate. Han er en 3kg griffonvalp. Så han har plass til å flytte på seg, leke litt og spise.

Vi skal snart begynne å utvide med en time til slik at vi nærmer oss en arbeidsdag. Han vil etterhvert få tilgang på hele kjøkkenet, men ikke nå når han gnager på alt han kommer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...