Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening: Alene hjemme


ViCa
 Share

Recommended Posts

Valpen vår er nå 4 måneder gammel og vi har gradvis trent på at hun skal være alene hjemme. Hun er i bur da vi har erfart at hun slapper best av på denne måten. Om natten sover hun gjerne fra 22:00-08:30 i buret uten problemer, men da ligger jo vi i samme rommet og sover.
Jeg studerer på heltid og kan heldigvis forme dagene mine mye selv.

Ved hjelp av lydopptaker har vi kunnet observere litt hvordan hun tar det å være alene hjemme på dagen. Hittil klarer hun 2-3 timer uten problemer. Det sies jo at hunder ikke har tidsbegrep, men valpen vår får tydeligvis nok etter akkurat 3 timer (så og si på slaget). Hva kommer dette av? Er det blæra som sier ifra? Eller kjeder hun seg? Hvordan bør man trene videre på dette?
Når disse 3 timene har gått begynner det med graving og piping. Jeg har prøvd å la henne sitte litt lenger for å se om hun roer seg igjen men da eksalerer det som regel til hyling/skriking.

På forhånd, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at hun må på do, ja, hun er jo bare fire måneder. Evt at hun fint sover et par timer, men så blir hun ensom.

Hvis hun er i bur 22:00-08:30 pluss to-tre timer på dagen, så vil jo det si at hun tilbringer halve døgnet i bur. Det er ganske lenge. Jeg ville vurdert å heller trent henne til å være alene hjemme uten å være i bur, slik at hun slipper å tilbringe så mange timer der. Dere kan f.eks dele av et passende rom med kompostbinger. Ha gjerne buret der, men da åpent slik at hun kan gå inn der og legge seg når hun vil.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at hun må på do, ja, hun er jo bare fire måneder. Evt at hun fint sover et par timer, men så blir hun ensom.