Gå til innhold
Hundesonen.no

Markkur - type og frekvens

Argyr

Recommended Posts

Jeg poster dette innlegget her, siden det er et spørsmål, og jeg tror mange leser her oftere enn på "hundens helse". Hvis det var veldig galt av meg, regner jeg med at det blir flyttet? :)

Altså:

Fant mark i avføringen på gammer'n i dag. En ca. to cm. lang, tynn sak.

Tror den var hvit (i alle fall ganske lys), ble ikke stående og studere den akkurat.

Skal kjøpe inn markkur til alle hundene, og lurer. Eller, jeg tror jeg vet, men vil gjerne få bekreftet det jeg tror er riktig.

Er Panacur beste alternativ?

De skal behandles på nytt etter noen uker for å være sikker på å få med eventuelle egg?

Hvor mange uker etter, og samme middel?

Regner med at noen vet dette, og er våkne til å svare.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass i hvert fall på at kuren du velger dekker typen orm hunden har' date=' da ikke alle merker tar alle typer orm (banminth og panacur feks dekker forskjellige, husker ikke hvilken som dekker flest)[/quote']

Hvordan skal jeg vite hvilken type orm hunden har da?

Det er relativt uaktelt å begynne å plukke ut orm fra avføringen og betale veterinær for å se på det, altså.

Men hvis to cm lang, veldig tynn og lys sier noen noe, hadde jo det vært kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Cavalita. :)

Basert på den, tror jeg fortsatt Panacur er det beste alternativet, siden den tar flest. Er jo bare ett annet preparat som tar de to Panacur mangler.

Men hva med egg? Heter det ikke det, kanskje? Larver?

Betyr det at jeg ikke trenger gi det to ganger?

Altså at den tar alt som er med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten tror jeg det er spolorm, basert på det bildet her:

o1.jpg

Den var ikke hvit den jeg så, men lys. Og hadde samme tykkelse hele veien.

Det andre bildet viser masse rare former og tykkelser (bendelorm).

o2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med til panacur jeg, spolorm tror jeg hunden din har fått det er jo også den mest vanlige..

Dyrelegen min anbefalte meg Panacur..

Det har vert en diskusjon inne på et annet forum. Hvor noen mente og hadde også fått bekreftet fra vetriær at spolorm er begynt og bli mostandsdyktig på Banminth..Jeg vet jo selvfølgelig ikke om dette stemmer..Tilogmed en som hadde gitt banminth til hunden og den hadde fortsatt spolorm etter flere behandlinger med banminth..Det endte med at hunden spydde store mengder orm,wæææ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte panacur på goshi da hun var valp, tok etterbehandling etter to uker. Når hun var ferdig med den siste tabletten på etterkuren så spydde ho opp levende ormer... Og da det skjedde var vi i familieselskap, skulle til på kaffi og kaker... :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte panacur på goshi da hun var valp, tok etterbehandling etter to uker. Når hun var ferdig med den siste tabletten på etterkuren så spydde ho opp levende ormer... Og da det skjedde var vi i familieselskap, skulle til på kaffi og kaker... :-o

Hvis du fulgte anvisningen riktig, og i tillegg brukte en ekstrakur, og det fortsatt var orm der, er det rimelig å anta at hunden hadde akkurat det Panacur ikke tar. Noe annet ville jo vært merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fulgte anvisningen riktig, og i tillegg brukte en ekstrakur, og det fortsatt var orm der, er det rimelig å anta at hunden hadde akkurat det Panacur ikke tar. Noe annet ville jo vært merkelig...

Må si at jeg ikke bryr meg så mye om hva hun hadde.. det var så motbydelig at...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...