Gå til innhold
Hundesonen.no

Orijen reginal red eller fisk, Acana?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Har brukt opp en pose med adult dog, og det sære dyret er omsider fornøyd med serveringen.

Men, så lurer jeg på regional red,og utgaven med fisk, for jeg lurer på om pelsen klør litt både her og der, og omega3 olje ser ikke ut til å ha effekt.

Han klør i hvertfall i rumpa uten noen åpenbar grunn (Han er undersøkt av veterinær), og han klør seg litt her og der på kroppen og ørene, uten at det nødvendigvis MÅ være unormalt,mulig jeg innbiller meg ting også, altså, jeg er ikke helt sikker, men tenkte å prøve et annet fòr og se. Men, han tålte ikke v&h og ble så hard i magen sin, så jeg lurer på om regional red, som jo skal være SÅ bra, men inneholder enda mer rødt kjøtt kan være hardt for en liten mage? Om om fiskevarianten ikke kan være så bra for (eventuell) kløe?

Acana, kanskje? Men, det er vel ikke like bra som Orijen...bare nesten..

Han har blitt så veldig fin og myk i pelsen, men vet ikke om det er den Omega3 oljen, eller Orijen, siden vi startet omtrent samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare prøve deg frem, dessverre, det er så forskjellig hvordan de reagerer på ting. Har du forsøkt 50/50 med vom og tørrfor? Mange som blir harde i magen av bare vom, men som blir bedre når de får litt tørrfor også. Hva tenker du på når du sier at du er redd det blir hardt til magen? At han blir hard i avføringen igjen eller noe annet? Jeg hadde ikke bekymret meg for at hunden ikke tåler det så lenge han ikke har noe fordøyelsesproblemer ihvertfall. Om han klør å det er pga mat så er det jo litt samme greia, du må bare prøve, det kan jo være alt mulig rart de er allergiske mot og ingenting annet enn prøving og feiling kan gi noe sikkert svar.

Viss han fungerte fint på vom bortsett fra avføringen så ville jeg forsøkt 50/50 foring, synes du han klør mer nå enn før så kan du jo forsøke å fryse tørrforet (i tilfelle det er lagermidd han reagerer på). Hadde ikke vært bekymret for å prøve hverken det ene eller andre enten det er orijen eller acana, det er mer enn bra nok, det viktigste er jo først å fremst å finne noe han fungerer på, også får du heller forsøke andre (om du vil) etterpå. Om han fungerer først så er det også lettere å se forandringer å derifra avgjøre hvilke for han evt ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ingen forskjell på magen til han her fra Adult til Regional Red. Gikk vel i hvertfall en 4mnd på Adult og har gått ca 9mnd minst på Regional Red tror jeg. Bytter over til 6fish neste gang pga oljene og glucosamin. :) (Jeg forer dog V&H i tillegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ja, er redd han får hard avføring, han hadde store problemer med å få det ut, og det var nesten hardt som stein.

Jeg synes egentlig ikke at han klør mer enn da han gikk på V&H, men han klør litt sånn stadig, men det er kanskje vanlig.

Han klør uansett mye i rumpa si, i perioder, så er han helt fin noen uker, og så er han manisk opptatt av rumpa igjen. og ingen veterinær finner noen god grunn for det, for rumpa er visst frisk. Vet ikke om det kan være maten da.

Han særingen er så veldig nøye på hva han kan tenke seg å spise, så av tørrfòrvariantene, så er det bare Orijen jeg har tilbudt, som han er fornøyd med.

Jeg kan jo forsøke meg med Acana og se om han klør, og å fryse tørrfòret skal jeg prøve ja, takk for tips:)

Det er vel bare å kjøpe en sekk fra alle disse tørrfòrmerkene som heter Orijen, og så Acana da, og se om det blir mindre kløing, og blir det ikke det så er det vel enten normalt å klø seg her og der med jevne mellomrom, eller det er noe annet som feiler rumpa.

Går det an å ta en slags kløprøve hos veterinæren? Så slipper jeg å lure...Har prøvd å se i pelsen hans om jeg ser noe mystisk der, men jeg kan ikke se noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er redd han får hard avføring, han hadde store problemer med å få det ut, og det var nesten hardt som stein.

Jeg synes egentlig ikke at han klør mer enn da han gikk på V&H, men han klør litt sånn stadig, men det er kanskje vanlig.

Han klør uansett mye i rumpa si, i perioder, så er han helt fin noen uker, og så er han manisk opptatt av rumpa igjen. og ingen veterinær finner noen god grunn for det, for rumpa er visst frisk. Vet ikke om det kan være maten da.

Han særingen er så veldig nøye på hva han kan tenke seg å spise, så av tørrfòrvariantene, så er det bare Orijen jeg har tilbudt, som han er fornøyd med.

Jeg kan jo forsøke meg med Acana og se om han klør, og å fryse tørrfòret skal jeg prøve ja, takk for tips:)

Det er vel bare å kjøpe en sekk fra alle disse tørrfòrmerkene som heter Orijen, og så Acana da, og se om det blir mindre kløing, og blir det ikke det så er det vel enten normalt å klø seg her og der med jevne mellomrom, eller det er noe annet som feiler rumpa.

Går det an å ta en slags kløprøve hos veterinæren? Så slipper jeg å lure...Har prøvd å se i pelsen hans om jeg ser noe mystisk der, men jeg kan ikke se noe.

Tørrfor har gjerne ikke samme effekt på avføring som rått har, fordi alle tørrfor jeg vet av er iblandet andre ting enn kjøtt, også. Så det hadde jeg ikke bekymret meg for på forhånd ihvertfall. Om du skal bytte så husk at du gjerne må bruke det en stund for å se forskjell, kløe kan komme raskt om de reagerer på noe, men det forsvinner ikke like raskt ved forbytte om de allerede har begynt å klø, så gi det tid.

Tja "kløprøver" må jo være enten allergitest (ganske dyrt og ganske stor sannsynlighet for at svarene ikke er korrekte, kan ikke stole på de noe særlig) og ellers så er det vell type skrapeprøve av hud e.l. for å sjekke for utøy, infeksjoner e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for info:) Da skal jeg gi det tid, men etter å ha spist et par kg bør man merke forskjell evt? en eller to 2 kg-sekker med Orijen etter at vi bytta fra V&H nå.

Jeg sendte en mail til Morene som har bra utvalg på fòrfronten, og han anbefalte meg å prøve Acana med lam og eple, det skulle være bra saker for sensitive hunder med følsomme mager, det ble beskrevet som et meget rent produkt med kun lam som animalsk råvare og grønnsaker, frukt og urter som gir masse god fiber som magen kan jobbe med.

Så blir det jo meget interessant å se om det blir godkjent av den lille særingen som er så nøye på hva han vil spise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...