Gå til innhold
Hundesonen.no

Tabris' og Ozus Geocaching & Geeky September-EFIT

Recommended Posts

Skrevet

Morgenen starter med en runde på nett og kaffe fra min nyinnkjøpte Hogwarts-kopp. :sleep:

2014-09-01%2010.32.42%20%E2%80%93%20Kopi

Jeg har ferie denne uka også, så etter kaffe og frokost er fortært, så er det ut på herlig skogstur! Vi kjører ca fem-seks minutter hjemmefra og parkerer ved en hytte i Melsheia før vi trasker gjennom skogen for å finne vår første cache i dag.

2014-09-01%2012.18.07%20%E2%80%93%20Kopi

Etter vi har funnet den, som ligger en 60-70 meter fra hytta og parkeringsplassen, så trasker vi videre opp på en liten topp som heter Steinfjellet. Det går sti helt opp, men da jeg står ved foten av fjellet så blåser jeg i stier og ender med å bokstavlig talt klatre opp, drar meg selv opp fra lyngplante til einerbusken. Ozu er selvsagt oppe for lengst, så trenger ikke bekymre meg for ham.

Vi nyter utsikten og Ozu får posere litt:

2014-09-01%2012.52.50%20%E2%80%93%20Kopi

(Dette er vel steinen so ga fjelltoppen sitt navn).

2014-09-01%2012.57.50%20%E2%80%93%20Kopi

Vi tusler ned igjen (det var selvsagt en cache her) og tar en svipptur til Arboretet for å hente en liten cache der også.

2014-09-01%2013.39.39.jpg

Derfra går vi tilbake mot parkeringsplassen, men vi går gjennom skogen siden jeg har hørt (lest) rykter om en ordentlig flott cache midt i skogen. Ironisk nok var dette også nesten det eneste stedet hvor vi traff folk - midt i skogen! Jeg fomlet med å skrive i cachen og ordne jakken før Ozu satte i en varselkonsert, mens stemmene og jakkene kom nærmere og nærmere, var som hentet fra en Hollywood-film. :P

Uansett så fant vi da cachen - og det må jeg si er den kuleste og mest forseggjorte jeg har sett så langt!

Midt i skogen - cachen heter "Der som ingen kunne tru..." - finner jeg dette:

2014-09-01%2013.58.59.jpg

Og når jeg åpner "fuglekassen" så ser jeg dette:

2014-09-01%2013.59.05.jpg

Wow, jeg ble stående lenge og bare ta inn alle detaljene. Dette var opprinnelig en adventscache, se for deg stemningen med snø på bakken og skogsmørke i adventstida når man åpner og ser dette. :|

Så kom vi oss hjem igjen, hele turen tok ca 2,5 timer. Middag var take-away pizza, så ikke noe å ta bilde av. :P

Men jeg var innom postkassen på vei hjem hvor jeg fant dette:

2014-09-01%2014.47.11.jpg

Hjemmelaget kanin-godis til Ozu fra en sonis! :D Dere får gjette hvem. :D

Sparer det meste til fellestreningen i morgen, men Ozu fikk en smakebit og det så ut til å falle i smak:

2014-09-01%2014.48.19.jpg

Deretter var det kveld, og jeg setter meg til rette for endelig å tilbringe kvelden med TES:Online som jeg ikke har fått gjort ordentlig på lenge. Samboer har også ordnet det lille ekstra rommet vårt til et kontor.

2014-09-01%2016.03.30.jpg

En time senere har jeg poppet en godøl mens jeg spiller:

2014-09-01%2017.27.04.jpg

En time senere spiller jeg fortsatt, tok bilde av en hund i spillet til ære for sonen. :P

2014-09-01%2019.25.17.jpg

Tar en liten pause fra spillingen for å trene litt med gutten.

2014-09-01%2020.15.21.jpg

Deretter spiller jeg en stund til før jeg tar kveldsrunden med Ozu. Vi har akkurat kommet inn og gutten har knapt tid til å ta av seg selen fordi han hører at matfar mekker kveldsmat til ham på kjøkkenet! :jump:

2014-09-01%2022.02.55.jpg

Og det var alt for i dag, nå er klokka over tolv. :wave:

Edit: Kommer de fleste bildene sidelengs hos dere?

• Like 7
Skrevet

Fin dag og wow! Den cachen! :D Så kult! Har enda ikke fått somlet meg til å prøve geocaching.. Men ah det skal jeg! :)

Og ja de fleste bildene er på skeiva :P

Skrevet

Herlig dag :D

Vi har et par slike cacher her ved oss - de er så kule! Har en diger "fuglekasse" (like bred som to fuglekasser) rett ved meg som er innredet med troll og hele pakka. Digger slike forseggjorte cacher!

Skrevet

Fin dag og wow! Den cachen! :D Så kult! Har enda ikke fått somlet meg til å prøve geocaching.. Men ah det skal jeg! :)

Og ja de fleste bildene er på skeiva :P

Må bare prøve, spesielt siden du også liker lange turer, gir turene en ekstra piff. Så gøy! Ikke minst så kommer man seg også ofte til steder man ellers ikke ville tenkt på. :)

Hadde tenkt og rette opp bildene, men føler meg lat i dag. Vet ikke helt hvordan heller, siden de kommer rett vei hos meg i Dropbox. :P

For en kul cache! :D

Deilig med fridager i skogen. Hogwarts kopp :wub:

Ja, genial cache! Og SÅ herlig med lang skogstur på dagtid! Er veldig glad i Hogwarts-koppen min. :wub:

Herlig dag :D

Vi har et par slike cacher her ved oss - de er så kule! Har en diger "fuglekasse" (like bred som to fuglekasser) rett ved meg som er innredet med troll og hele pakka. Digger slike forseggjorte cacher!

Helt fantastisk hvor mye tid som er lagt ned med alle detaljene - også med lys inni! Og de lyser enda, selv om cachen snart er et år gammel.

Skrevet

For en fin cache!

De vi finner er bare glasskrukker og plastflasker. :ahappy:

Det er de vi finner mest av også. Dvs, mest lunch-bokser, da. Derfor er det ekstra kjekt når man finner noe spesielt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...