Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til sheltie - størrelser, etc


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Det er enda ganske lenge til jeg får en liten sheltievalp i hus, men det har seg jo sånn at det finnes ingenting som er mer gøy enn å kjøpe hundeutstyr :ahappy: I tillegg dukker det opp mye salg og gode tilbud, blant annet en stor messe om to uker hvor det alltid er billig hundeutstyr. Der skulle jeg gjerne fått handlet litt, men så er jeg veldig usikker på størrelser.

Har jo hatt sheltie før, men husker ikke hvilken størrelse hun brukte. I tillegg har jeg aldri hatt valp, så der er jeg enda mer usikker. Tenkte mest på ting som halsbånd og sele :)

Også tar jeg gjerne i mot tips angående børster, sakser o.l som er nødvendig/nyttig når det kommer til pelsstell, for der har jeg mye interesse men lite kunnskap.. :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sheltier er det jo så enormt stor størrelsesforskjell på? o.O

SÅ stor er det jo ikke da, ikke de som er innenfor standarden :) Jeg skal ha tispevalp, der en som er innenfor standarden ligger på 35,5 cm +/- 2,5 cm. De fleste halsbånd og seler er jo stillbare, så jeg regner med at det går ann å finne en ca størrelse? I verste fall blir den bare solgt/gitt bort/lagt vekk til en eventuell hund nr 2 :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 cm. i halsbånd har alle mine tisper brukt, ihvertfall, og de har vært/er 35-37 cm. høye og 7-8 kg. Har brukt veldig lite sele, men Saeta passet inn i Tonks sin valpesele, Puppia str. L tror jeg det var (Puppia er knøttsmå i størrelsen). Hun arvet også Avalon sin valpesele, Hurtta y-sele, og den må ha vært i str. 60 eller 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Caroline, da vet jeg litt mer hva jeg skal gå ut fra :) Enn med børster og sånn, vet du er veldig flink på pelsstell og har sett på grooming-guiden din. Sånn til å begynne med, hvilke børster og sakser bør jeg kjøpe? Tenkte å starte med et greit utvalg av ting som er nødvendig og så utvide etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man MÅ ha (synes jeg) er en pinbrush (sånn med metallpigger), en god karde, en god kam med grove og fine tagger og en børste med blanding av nylon- og naturbust a'la mason pearson (eller aller helst originalen), den siste er mer en finishbørste. Av sakser er det potesaks (jeg liker min gode gamle best, en Solingen silver cut mener jeg den heter), og en effileringssaks, for det er ikke så mye klipping egentlig. Sistnevnte lønner seg å kjøpe en skikkelig en med en gang, og en med mange tenner, altså ikke en som klipper for grovt. Mest fornøyd med Solingen (Roseline) så langt, men skal nå teste ut Chris Christensen for første gang når jeg kjøper inn nytt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...