Gå til innhold
Hundesonen.no

Ressursforsvar mot alle utenom flokken.


Wachita
 Share

Recommended Posts

Hvordan kan vi ta tak i dette?

Det kan være alt fra mat, til en pinne/stein han har funnet ute. Er det noen utenom flokken som nærmer seg, være seg mennesker eller dyr, så knurrer han og flekker tenner.

Jeg, min mann, alle kattene, og han som bor her fast er en del av flokken. Vi kan nærme oss det han har uten at han gjør noe. Og det blir så mye vanskeligere å trene bort når han ikke gjør slik med oss.

Han er jo bare 5mnd gammel, så greit at vi tar tak i dette så tidlig som mulig. Noen som har noen tips til hva vi kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo trene på det, selv om han tilsynelatende ikke gir noen avstandsøkende signaler til dere. Han blir ikke litt stivere i maska, kanskje logrer litt med halen, når dere nærmer dere?

Så tenker jeg: forsvarer han greiene sine selv om folk bare skal gå forbi, eller er det mennesker som henvender seg til han?

Sånn som jeg ville gjort det, hadde jeg gjort enda mere byttetrening, på alt han får tak i. Rett og slett for at han ikke skal få følelsen av at han må beskytte/forsvare det han har funnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten skal hunden få ha i fred, det er vel ikke normalt at noen kommer og tar fra middagsfatet ditt midt under måltidet heller? Det dere kan gjøre der er å sirkle litt rundt og tilby godbiter mens han spiser uten å gjøre noe som helst med maten. Det skal være bra at noen kommer bort til han.

Øv heller med leker til å begynne med, og finn de beste godbitene du har i hus som belønning når hunden slipper leken. I begynnelsen skal det være på hundens initiativ, ikke dra leken ut fra munnen. Etterhvert kan man øke vanskelighetsgraden, men har man en hund som er ressursvar må man bruke gode belønninger i lang tid. Det er veldig bra at dere setter fokus på det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten skal hunden få ha i fred, det er vel ikke normalt at noen kommer og tar fra middagsfatet ditt midt under måltidet heller? Det dere kan gjøre der er å sirkle litt rundt og tilby godbiter mens han spiser uten å gjøre noe som helst med maten. Det skal være bra at noen kommer bort til han.

Øv heller med leker til å begynne med, og finn de beste godbitene du har i hus som belønning når hunden slipper leken. I begynnelsen skal det være på hundens initiativ, ikke dra leken ut fra munnen. Etterhvert kan man øke vanskelighetsgraden, men har man en hund som er ressursvar må man bruke gode belønninger i lang tid. Det er veldig bra at dere setter fokus på det nå.

Vi kommer nok ikke til å ta fra han maten, i frykt for å forsterke adferden. Jeg kan sitte vedsiden av han, katten kan sitte vedsiden av han uten problem, vi kan klappe og kose på han når han spiser. Men vi lar hunden være i fred, han har maten i gangen, kattene har maten i stuen, så de får ha den i fred.

Men det høres ut som en god idé, begynne med leker! Han bytter frivillig pinne mot godbit ute med oss hvertfall, så vi kan jo ta det videre!

Dere kan jo trene på det, selv om han tilsynelatende ikke gir noen avstandsøkende signaler til dere. Han blir ikke litt stivere i maska, kanskje logrer litt med halen, når dere nærmer dere?

Så tenker jeg: forsvarer han greiene sine selv om folk bare skal gå forbi, eller er det mennesker som henvender seg til han?

Sånn som jeg ville gjort det, hadde jeg gjort enda mere byttetrening, på alt han får tak i. Rett og slett for at han ikke skal få følelsen av at han må beskytte/forsvare det han har funnet. :)

Han forsvarer ikke når folk går forbi, men når de kommer bort direkte til han. De kan stå med rumpen hans uten at han gjør noe, men så fort de er nær det han skal forvsare så gir han beskjed.

Har ikke sett noe til avstandsøkende signaler heller egentlig. Nå er vi jo vanligvis ikke så mye med han når han spiser, da han spiser i et annet rom. Men kommer vi bort så kikker han på oss, så fortsetter han å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel som har brent seg på å trene ressursforsvar før det faktisk har vært et problem, det paradoksale er at ved å konstant fjerne mat og godbiter fra en hund så kan man utvikle et større ressursforsvar enn hva som var tilfellet til å begynne med. At en hund passer på maten sin er nokså uproblematisk, og det er heller ikke et stort problem at en hund vil ha leken sin i fred. Problemet kommer hvis du har en hund som ikke har lært en slipp-kommando eller hører på eieren. Bare tilby valpen noe snop eller en annen digg leke (gjerne noe som er enda mer gøy enn det han har fra før) hver gang han slipper det han har i sitt "eie". Litt sosialisering med hunder som er godt voksne og som vet å si ifra hvor skapet skal stå er heller ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God slipp-kommando/apport er jo gull uansett, så det er det jo bare å trene masse på. Etterhvert kan dere kanskje få noen andre (på kurs/fellestrening?) til å trene på det med han og? Ville også lært inn en "la det være" e.l kommando, altså få han til å stoppe å gå bort til/ta noe dere ikke vil han skal ha. Kan brukes i situasjoner der det er flere mennesker/hunder rundt, så han ikke kommer i en situasjon der han har noe å forsvare.

Ellers er det jo å forhindre at han kommer i situasjoner der han må forsvare noe; ikke la noen gå bort til han om han har noe han kan tenkes å forsvare, og ikke la han ha noe om det er andre hunder (løs) rundt han. Om han ikke kan dele lekene/pinnen/whatever med de andre hundene, så får han ikke ha leke/pinne.

Dette forsvaret bunner jo gjerne i usikkerhet, så å jobbe med at han skal være tryggere rundt andre hunder og folk er også bra. Hvor gammel er han? Om han er i puberteten, kan det være dette er noe han vil vokse litt av seg etterhvert, men det er jo ikke sikkert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God slipp-kommando/apport er jo gull uansett, så det er det jo bare å trene masse på. Etterhvert kan dere kanskje få noen andre (på kurs/fellestrening?) til å trene på det med han og? Ville også lært inn en "la det være" e.l kommando, altså få han til å stoppe å gå bort til/ta noe dere ikke vil han skal ha. Kan brukes i situasjoner der det er flere mennesker/hunder rundt, så han ikke kommer i en situasjon der han har noe å forsvare.

Ellers er det jo å forhindre at han kommer i situasjoner der han må forsvare noe; ikke la noen gå bort til han om han har noe han kan tenkes å forsvare, og ikke la han ha noe om det er andre hunder (løs) rundt han. Om han ikke kan dele lekene/pinnen/whatever med de andre hundene, så får han ikke ha leke/pinne.

Dette forsvaret bunner jo gjerne i usikkerhet, så å jobbe med at han skal være tryggere rundt andre hunder og folk er også bra. Hvor gammel er han? Om han er i puberteten, kan det være dette er noe han vil vokse litt av seg etterhvert, men det er jo ikke sikkert.

Slipp kommandoen jobber vi veldig med! (: Han slipper 8/10 ganger nå, så er jo på bedringens vei.

Han får somregel ingenting nå som vi vet han kan ta. Men om han leker med en annen hund, og da finner en pinne hvor de leker så trenger han å forsvare dette.

Han er jo bare 5 mnd, så han er jo ikke så veldig gammel enda, men vil ikke at dette skal forsterkes i puberten, slik at det går videre når han er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye råd uten om det som er kommet her :) Var det slik som han gjorde mot Ida her hinn dagen? Var det da noe han så på som sitt? Så ikke annet enn rusk og blader der :P Lykke til med treningen! Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye råd uten om det som er kommet her :) Var det slik som han gjorde mot Ida her hinn dagen? Var det da noe han så på som sitt? Så ikke annet enn rusk og blader der :P Lykke til med treningen! Sent from my iPhone using Tapatalk

Jepp, slik! Jeg fikk ikke gjort så mye, for det var over med en gang og jeg sto med ryggen til "/

Er liksom ingen rød tråd mellom det heller, derfor det er så vanskelig ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, slik! Jeg fikk ikke gjort så mye, for det var over med en gang og jeg sto med ryggen til "/

Er liksom ingen rød tråd mellom det heller, derfor det er så vanskelig ;P

Gikk greit det. Tror Ida bare "ehh, åkeei.." Haha :P

Men ja, vanskelig. Veldig kjedelig, men hvis dere ikke får noe bedring, så er han jo ung og har mange gode trenere tilgjengelig i Bergen :)

Men det er nok viktig å unngå slike episoder. Jo flere ganger han får gjort det, jo verre blir det gjerne å få bort. Holde han unna hunder om han finner noe, følge med han osv. Vanskelig å holde han unna andre hunder når han forsvarer "gråstein" da, men ville i hvertfall fulgt han med haukeøyne når han var med andre hunder :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

God slipp-kommando/apport er jo gull uansett, så det er det jo bare å trene masse på. Etterhvert kan dere kanskje få noen andre (på kurs/fellestrening?) til å trene på det med han og? Ville også lært inn en "la det være" e.l kommando, altså få han til å stoppe å gå bort til/ta noe dere ikke vil han skal ha. Kan brukes i situasjoner der det er flere mennesker/hunder rundt, så han ikke kommer i en situasjon der han har noe å forsvare.

Ellers er det jo å forhindre at han kommer i situasjoner der han må forsvare noe; ikke la noen gå bort til han om han har noe han kan tenkes å forsvare, og ikke la han ha noe om det er andre hunder (løs) rundt han. Om han ikke kan dele lekene/pinnen/whatever med de andre hundene, så får han ikke ha leke/pinne.

Dette forsvaret bunner jo gjerne i usikkerhet, så å jobbe med at han skal være tryggere rundt andre hunder og folk er også bra. Hvor gammel er han? Om han er i puberteten, kan det være dette er noe han vil vokse litt av seg etterhvert, men det er jo ikke sikkert.

Er du sikker på at ressursforsvar alltid bunner i usikkerhet? Jeg syns heller jeg ser at ressursforsvar er arvelig (og helt klart noen ganger tillært) uavhengig av usikkerhet ihft folk og hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at ressursforsvar alltid bunner i usikkerhet? Jeg syns heller jeg ser at ressursforsvar er arvelig (og helt klart noen ganger tillært) uavhengig av usikkerhet ihft folk og hunder?

Nei, derfor jeg skrev "gjerne". Hos min er usikkerhet en klar faktor, men ser at det ikke trenger være det. Wachita ser vel sikkert selv hvorvidt hunden vriker usikker eller ikke, men tenkte jeg kunne nevne det lell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...