Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt usikker...

Miko

Recommended Posts

Skrevet

En venninne av mamma skal kjøpe seg valp.

Det er en lhasa apso gutt på 9 uker.

De skal kjøpe han uten noen papirer, altså ingen stamtavle, ikke id-chippa, å de er ikke sikre om den har fått den første vaksina.

De får heller ikke med noe annet som f.eks valpepakke..

Er da 5000 kr for den dyrt?

De er litt usikre selv, å lurte på om jeg kunne høre med andre.... :)

(sorry hvis dette er feilposta)

Skrevet

Hvis jeg ikke tar feil ligger lhasa apso i samme prisklasse som shih tzu,8.500 kr?

Da synes jeg ikke dette er dyrt. På sett og vis blir det som og kjøpe en blanding(siden hunden ikke har papirer) for den kan jo da ikke brukes i avl,utstilling e.l..

5000 er ikke dyrt for en hund,papirer eller ikke.

Skrevet
Hvis jeg ikke tar feil ligger lhasa apso i samme prisklasse som shih tzu,8.500 kr?

Da synes jeg ikke dette er dyrt. På sett og vis blir det som og kjøpe en blanding(siden hunden ikke har papirer) for den kan jo da ikke brukes i avl,utstilling e.l..

5000 er ikke dyrt for en hund,papirer eller ikke.

Oki :)

Har sett på noen annonser på nette å de ligger på 9.500 kr...

Skrevet

Uhm.. synes det høres litt suspekt ut jeg. Hvorfor er den ikke vaksinert? Hvorfor er det ikke papirer på den? Hva slags helse har foreldredyrene og linjene bak?

Å kjøpe en hund som eventuelt får helseproblemer pga dårlig avl, er å kjøpe seg til hjertesorg i mine øyne! (Hadde en gang en deilig blandingshund med masse sykdommer.. jeg hadde ikke sjekket det med foreldrene og fikk angre bittert på det.)

Skrevet
Uhm.. synes det høres litt suspekt ut jeg. Hvorfor er den ikke vaksinert? Hvorfor er det ikke papirer på den? Hva slags helse har foreldredyrene og linjene bak?

Å kjøpe en hund som eventuelt får helseproblemer pga dårlig avl, er å kjøpe seg til hjertesorg i mine øyne! (Hadde en gang en deilig blandingshund med masse sykdommer.. jeg hadde ikke sjekket det med foreldrene og fikk angre bittert på det.)

De kan få papirer, men da skal de ha 9000 kr.

Men de skal ikke på utstilling eller noe sånt så de behøvde ikke det.

Jeg har sagt at de burde få skjekket helsen til hundene bakover...

For de har ikke hadde ikke tenkt noe særlig på det.

Jeg leste på en sie at lhasa apso er utsatt for PRA.

Hmm, vet ikke helt hva jeg synes...

Skrevet

De kan få papirer, men da skal de ha 9000 kr.

Men de skal ikke på utstilling eller noe sånt så de behøvde ikke det.

Jeg har sagt at de burde få skjekket helsen til hundene bakover...

For de har ikke hadde ikke tenkt noe særlig på det.

Jeg leste på en sie at lhasa apso er utsatt for PRA.

Hmm, vet ikke helt hva jeg synes...

Vel, denne oppdretteren her er i hvert fall ikke seriøs!!! Hadde ikke kjøpt valp av denne oppdretteren her, for det h*n gjør er faktisk ikke tillatt i fra Norsk Kennel Klub's side. Her skal ALLE valper som er levedyktige etter 3 eller 5? uker registreres. Når oppdretteren velger å selge en valp som ikke er blitt helseundersøkt og vaksinert, så hadde jeg holdt meg langt unna denne oppdretteren. Dette har ingenting med at kjøpere skal være med på utstilling eller ei, man vet ikke om at denne valpen her er frisk eller ei?

At oppdretter selger denne valpen her "under bordet" tyder på at ikke alt står bra til! Og for all del, be dem ikke betal 5000 kroner for en valp som kanskje er en blanding eller som er syk.... [-X

Jeg hadde holdt meg langt unna denne oppdretteren her og heller undersøkt andre steder. Det finnes andre alternativer om man ikke har anledning til å kjøpe en hund til full pris. Hva med halvfôr? Da kjøper man hunden for halv pris mot at oppdretter får ha et kull på henne.. Ellers er man tålmodig, så finner man hunder som skal omplasseres til en billig penge pga. pelsfeil (farge, struktur), hengeører (for hunder som har ståører) og bittfeil eller andre "småfeil" som ikke går utover hunden. Man har mange, mange flere muligheter enn å gå til et skritt å kjøpe valp av en oppdretter som selger valper under bordet!! :wink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...