Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeshow på sørlandet?

spiremor
 Share

Recommended Posts

Noen som vet om det er noe valpeshow på sørlandet i høst? Jeg ser det er i skien etterhvert, men det er to timers kjøring.. Hvordan er det med oppmøte? Møter man bare rett før man skal i ringen eller må alle være påplass kl 09?

Du får en oppmøtetid - noen må i ringen først, og når du får ringoversikten står det et cirka tidspunkt for når din rase skal i ringen. Det beregnes å dømme 15-20 hunder i ringen, men noen dommere er raskere, og noen gang tar det lenger tid. Ofte bruker en mer tid på valper. Du står fritt til å møte når du vil, bare du er der til rasen skal i ringen. Om det i PM står at din rase begynner 11:00, så har de ikke lov til å rope den inn før, for eksempel.

Men - jeg ville ikke tatt sikte på å være der rett før jeg skal i ringen. Ofte synes valper det er kjempespennende med nye steder, og de fortjener litt tid til å bli kjent, roe seg, ta inn over seg alle nye inntrykk, og lande. Det er ikke noe morsomt å ødelegge utstillingen fordi en kom så sent at hunden enda er høy - de får jo ladet opp batteriene på bilturen også.

Jeg liker å være på utstillingsplassen senest en time før min rase skal i ringen. Jeg skal også lande - få parkert, finne ringen, sette opp stoler og grinder, lufte hunden, snakke med folk, og bare komme på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en oppmøtetid - noen må i ringen først, og når du får ringoversikten står det et cirka tidspunkt for når din rase skal i ringen. Det beregnes å dømme 15-20 hunder i ringen, men noen dommere er raskere, og noen gang tar det lenger tid. Ofte bruker en mer tid på valper. Du står fritt til å møte når du vil, bare du er der til rasen skal i ringen. Om det i PM står at din rase begynner 11:00, så har de ikke lov til å rope den inn før, for eksempel. 

Men - jeg ville ikke tatt sikte på å være der rett før jeg skal i ringen. Ofte synes valper det er kjempespennende med nye steder, og de fortjener litt tid til å bli kjent, roe seg, ta inn over seg alle nye inntrykk, og lande. Det er ikke noe morsomt å ødelegge utstillingen fordi en kom så sent at hunden enda er høy - de får jo ladet opp batteriene på bilturen også. 

Jeg liker å være på utstillingsplassen senest en time før min rase skal i ringen. Jeg skal også lande - få parkert, finne ringen, sette opp stoler og grinder, lufte hunden, snakke med folk, og bare komme på plass. 

Takk for informativ infor til en stakkars nybegynner :) siden det er litt kjøring så tenkte jeg det er greit å slippe å være der 8 om jeg ikke må.. Kommer nok til å være ute i god tid uansett :) kanskje jeg skal prøve meg her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er annonsen til stevnet i hvert fall :) Utrolig koselig valpeshow med masse premier og hyggelig stemning :) Jeg blir nok skriver den dagen :)

Så dumt det var så tidlig i september.. Valpen er ikke 4mnd før 22. Ogsåntrenger han litt tid til å "gro" etter øye operasjonen. Jeg er veldig spendt på om dommerne vil dømme han eller ei... I og med han har bare ett øye... (Tatt av en katt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativ infor til en stakkars nybegynner :) siden det er litt kjøring så tenkte jeg det er greit å slippe å være der 8 om jeg ikke må.. Kommer nok til å være ute i god tid uansett :) kanskje jeg skal prøve meg her:)

Bare å spørre om du har spørsmål, vi er flere utstillingsidioter her inne ;)

Men PM pleier å komme en ukes tid før, og da ser du anslått oppmøtetid for din rase, og kan planlegge reiseruta mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å spørre om du har spørsmål, vi er flere utstillingsidioter her inne ;)

Men PM pleier å komme en ukes tid før, og da ser du anslått oppmøtetid for din rase, og kan planlegge reiseruta mer.

Takk for det :) en ting jeg har lurt på er dette med premiering, kan flere hunder få samme premie på samme utstilling? Eller er det en til hver? Er der en overaikt over hvilke premier som finnes? Er det premiering på valpeshow også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :) en ting jeg har lurt på er dette med premiering, kan flere hunder få samme premie på samme utstilling? Eller er det en til hver? Er der en overaikt over hvilke premier som finnes? Er det premiering på valpeshow også?

Du finner regelverket for utstilling her, og der står mye viktig informasjon. Her er også en mer featureaktig sak om det å være ny i utstillingsringen.

Men kort fortalt så er valpeshow uoffisielt, og det er derfor ingen individuell premiegrad, slik det er på offisielle utstillinger - fra hunden er ni måneder og oppover. På valpeshow rangeres de i samme klasse fra en til fire hvis det er så mange i klassen - og om det er flere, blir de øvrige bare uplassert. I valpeshow er klassene 4-6 og 6-9 måneder, og de to klassevinnerne i hannhund møtes for å kåre beste hannhund, og deretter tilsvarende hos tispe. Beste hannhund og beste tispe møtes for å kåre BIR og BIM.

Så nei, på valpeshow får for så vidt ikke to valper i samme rase samme premiering, i og med at det ikke deles ut individuell kvalitetsvurdering.

I offisielle klasser, for de voksne, kan derimot flere hunder få samme premiering. Dommer vurderer hver enkelt hund enkeltvis satt opp mot rasestandarden, og avgjør om hundens kvalitet tilsvarer excellent, very good, good, sufficient eller diskvalifiserende. Hunden får altså denne premiegraden uavhengig av hvor mange andre hunder det er i klassen eller rasen.

Det plasseres maks fire i hver klasse, og kun hunder med excellent og very good konkurrerer om å bli plassert i sin klasse. De som har fått excellent, og som dommer mener er gode nok til å være championer, kan i tillegg få det vi kaller CK - championatkvalitet. Dette kan også dommer gi til uplasserte i klassen. I helga var jeg på rasespesial med nesten 70 påmeldte i rasen, og det var 25 i min tispes klasse. På lørdag ga dommer ut åtte CK, selv om bare fire får plassering.

Den beste tispa og hannhunden som har fått CK og ikke allerede er utstillingschampion får i tillegg cert - og det er cert en må samle opp for å kunne bli champion. CK betyr at du har de rette kvalitetene, mens det er certet som kvalifiserer til tittelen. Men om du får en CK, vet du jo at dommeren synes hunden er bra, det var bare dessverre noen som var enda bedre og derfor denne gangen tok certet (også løper en etter den dommeren neste gang den dømmer, i håp om å få certet da! :D ) Det kan altså deles ut CK til alle hundene, men kun ett cert i hvert kjønn. Men dommer kan også gi sufficient til alle hundene i en rase, og da får selvfølgelig ingen cert eller BIR.

Dette var en intro, det er også mer, men dette er det grunnleggende for de aller fleste utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativ infor til en stakkars nybegynner :) siden det er litt kjøring så tenkte jeg det er greit å slippe å være der 8 om jeg ikke må.. Kommer nok til å være ute i god tid uansett :) kanskje jeg skal prøve meg her:

Det kommer litt an på rasen din også, noen ganger lar arrangøren programmet generere oppmøte automatisk, da blir det gjerne alfabetisk etter FCI gruppene. Har du f.eks border collie eller australian shepherd vil du ofte oppleve å være først i ringen og om du har mynde ofte være sist. Men det er ingen fasit på dette da man fritt kan endre på det som arrangør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...