Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Og det er min feil... I dag har det vært en fin dag egentlig, vi var ute tidlig og lekte og trente bittelitt på innkalling og sitt. Skikkelig leken valp en god stund, ivrig og ville mer. Men jeg var obs og gikk inn så vi fikk hvilt litt så ikke hun skulle bli utslitt men gi seg på topp.

Prøver å passe på slikt, prøver så godt jeg kan å lese henne og ikke overdrive.

Så kom naboen over, lykkelig valp hilser og lekte igjen. Viste sitt nye triks "sitt" og litt innkalling igjen, bruker 3-5 repetisjoner og så gir vi oss. Slik har vi jobbet hele uka.

Vi ble sittende ute i fine været, Nani løp litt rundt og lekte selv. Hvilte seg under en busk og under stolen min, akkurat som vi gjorde en dag tidligere i uken uten problemer. Igjen litt belønning for noen repetisjoner. Jeg husker på små økter tenkte jeg.

Så ville hun tydelig inn, jeg sendte naboen avgårde og tok henne med inn.

Lagde mat til henne, det var jo middagstiden hennes. Hun ble glad og begynte å spise, men bare noen få munnfuller så gikk hun på gangen og kastet opp. Masse. Jeg kunne se godbitene og innser at jeg har gitt henne altfor mange i dag. Jeg har glemt meg ut og ikke fulgt godt nok med og hun tygger dem tydeligvis ikke skikkelig.

Så jeg tar henne opp, hun blir helt slapp, helt utslitt. Jeg vasker henne forsiktig med en klut på snuten og pakker henne litt inn i et håndkle (det liker hun) og legger henne på favorittplassen mens jeg vasker gulvet på gangen. Kommer inn i stuen og hun har flyttet seg og kastet opp mer på gulvet og bæsjet litt. Hun orker knapt løfte hodet, jeg får i henne litt vann og får mannen min til å komme inn og ta seg av vaskingen så jeg kan ta med av Nani.

Nå sitter vi her da, i sofaen. Hun sover tungt ved siden av meg, helt utslitt.

Det er min feil. Lite gjennomtenkt lot jeg tiden gå, passet ikke godt nok på at hun fikk hvile. Men hun har drukket godt, hadde vann tilgjengelig hele tiden og mat like før vi gikk ut heldigvis. Jeg har nok overstimulert henne og vært uoppmerksom, hun har sikkert gitt beskjed om at hun var trøtt og uten at jeg fikk det med meg. Jeg lot meg distrahere.

Nå har jeg verdens svarteste samvittighet. Føler meg selvsagt mislykket selv om mannen min sier at alle kan gjøre feil og at jeg nok har lært nå. Håper virkelig det, jeg skal passe bedre på fremover. Det har jo gått veldig fint frem til nå, vi har trent miniøkter hver dag, hvilt mye, lekt, spist osv. Fulgt "boken" og hatt en lykkelig hund.

Noen tips til hva jeg kan gi henne når hun våkner, regner med det er som med oss at hun trenger væske og salt?

Skrevet

sånt skjer, ekkelt når det kanskje er første gangen, men de kommer seg over det, hehe! :)
Hvis hun får tørre godbiter som hun bare svelger, vil jeg i alle fall anbefale å variere litt og bruke både harde og myke godbiter om hverandre :)

sørg for nok vann, ellers ville jeg ikke tenkt så mye over det :)

Guest Belgerpia
Skrevet

Problemet når man har hund med pels, man ser ikke at kula vokser *ler*

Neida, bare slapp av - du er ikke den første som har fyllt valpen for full med mat - noen ordner det til og med helt selv :)

Skrevet

Ingen fare vil jeg tro :)
Jeg har en tommelfingerregel på foring av valper og voksne i forhold til aktivitet,
og jeg lar det som regel gå minst 30 minutter etter intens aktivitet før hundene får noe å spise.
Da har de landet litt, og magen er klar for å ta i mot uten å krampe seg til og hive alt ut igjen :)

Skrevet

Ingen fare vil jeg tro :)

Jeg har en tommelfingerregel på foring av valper og voksne i forhold til aktivitet,

og jeg lar det som regel gå minst 30 minutter etter intens aktivitet før hundene får noe å spise.

Da har de landet litt, og magen er klar for å ta i mot uten å krampe seg til og hive alt ut igjen :)

Takk for tipset, det var lurt!

Det har gått fint siden, jeg fikk meg en støkk men Nani hefter seg ikke og var i full rulle senere på kvelden. Så all is well!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...