Gå til innhold
Hundesonen.no

Sommerpass av hund - skattbar inntekt?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har altså passet en stykk hund i sommer, og siden jeg overhodet ikke kjenner eierne så har jeg tatt betalt.

Spørsmålet er om dette er skattbar inntekt eller hobbyinntekt? Mitt yrke er jo ikke hundepasser, så kanskje det går som hobby?

Dersom sommerpass av hund er skattbar inntekt, hvordan sette opp regnestykket mtp ødeleggelser av ting og andre utgifter hundepasset har ført med seg?

På forhånd hjertelige takk for svar! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 1000 kroner måneden, rett i hånden, da jeg passet Gloria (pittelita chihuahua) i 3-4 måneder. Ingen skatt.

Man er er selv pliktig til å opplyse om slikt. Hjelper ikke å bare si "ingen skatt" :P

men så lenge man holder seg under maksbeløpet så er det ingen skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlet dette spørsmålet flere ganger. Har fått betalt et par ganger når jeg har laget invitasjoner, takkekort, redigert bilder og klippet film. Slik jeg forstår det skal en ikke tjene penger på hobbyen sin. Går man i pluss over lengre tid er det skattepliktig.

Du må også føre regnskap. Du får nesten sende en mail til skatteetaten. Det finnes mange ulike svar, og mange jukser visst på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er typen som får hetta om ikke hver eneste lille krone av lønnsinntekten er ført opp riktig i selvangivelsen og alt stemmer - helst på øret. Men siden man må runde av i selvangivelsen, så plaget det meg faktisk litt tidligere at jeg ikke fikk føre opp det helt eksakte beløpet i ører... :P Nå har jeg myknet litt, men petimeter er jeg, og samvittighetsfull også.

Men skal jeg være ærlig, så hadde noen kroner for hundepass ikke brydd meg det minste å holde utenfor skatteetaten. Det er en interesse, en hobby, en vennetjeneste, du fikk betalt noen kroner for.

Men skal du følge reglene etter boka, så sier de at du kan motta inntil 4000,- kr med god samvittighet uten å skatte. Men du må fylle ut skjema likevel.

http://www.vestfoldblad.no/Naering/Aktuelt/Hvite-vennetjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...