Gå til innhold
Hundesonen.no

bjeffing


Renate Kristiansen
 Share

Recommended Posts

Arya 12 uker kan finne på å bjeffe for oppmerksomhet. Ikle alltid, men noen ganger. Er redd for at det skal utvikle seg, Sambo mener vi skal overse og så gi henne oppmerksomhet når hun er stille? Og jeg er for såvidt enig. Men Di gangene hun bjeffer for oppmerksomhet er når jeg setter henne i bånd inne. Time out, ro trening og slikt. Burde jeg overse og så slippe henne løs når hun er stille? Overse og rose men fortsatt ha henne i bånd? Er livredd for å gjøre no feil med henne :(

Og når jeg skal bort og hun skal være alen hjemme, kan jeg da ha henne i bånd inne? Så hun ikke ødelegger noe inne som faktisk ikke går å fjerne for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjør sånt når han skal få maten sin,men jeg ber han sitte og setter ikke ned skålen før han er stille og sitter pent,så blir jo litt som å ignorere,da.. Ihvertfall det jeg gjør med min,og det tok vel 3-4 foringer før han ble nesten helt stille :) Har ikke prøvd ut time out,men bråker han fælt,så sier jeg hysj eller ti still og det har funka hittil. Kun hysj eller ti still og ikke mer oppmerksomhet enn det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bjeffenår hun er i bånd kommer som oftest av frustrasjon over å ikke få være med der det skjer - og det er helt normalt. Jo flinkere dere er til å ignorere det, jo raskere vil hun lære seg å være rolig og stille.

Du kan gjerne hekte av båndet når hun er stille, men da skal hun også ha vært stille en liten stund, kanskje også lagt seg ned.

Ang. hjemme-alene trening vil jeg anbefale deg å starte nå, ved å være i andre rom uten at hun trenger å være med. Lær henne at det er helt ok å være litt alene. Når du da kommer inn til henne igjen skal du ikke gi særlig til oppmerksomhet før hun har roa seg.

Dere kan også begynne å tenke på hvor dere ønsker å ha henne når hun skal være alene, og begynne å bruke det stedet aktivt som plass for ro og søvn (uten at det bir et sted hun ender opp med å være hele tiden). Det er lurest å ha et avgrenset område, eksempelvis i gangen. Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å ha henne bundet når dere skal trene på dette, da det kan oppstå ekle situasjoner og potensielt skape redsel.

Det ligger en hel masse fine tråder her inne om den type trening, så du kan gjerne søke opp og lese litt om andres erfaringer og utfordringer rundt hjemme-alene trening :)

Og til slutt; senk skuldrene! Vi gjør alle noen feil med hundene våre, livet går videre likevel! :) Skjønner godt at du ønsker å gjøre mest mulig rett, og det er kjempebra! Men husk også å kos deg og kjenn på magefølelsen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...