Gå til innhold
Hundesonen.no

Inntrening av slipp, med valp 6 mnd og 20 mnd stabeist.

PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

Er litt :wub: høyt i taket nå med Quo på seks mnd. Slipp (dvs hold apporten inntil jeg sier fra) strever jeg med, på begge.

Fikk Quo akkurat til å holde en gummiring, fast uten å slippe, i flere sekunder med dét blikket i øynene til mamma.

Jeg ropte braaa, yipppi i spontan glede, han ble fjetret, og stod med gummiringen ganske lenge, holdt kontakt hele tiden. Jeg satt på min sedvanlige kjøkkenkrakk. Han hadde haken klint ned i fanget, hele settingen var bra. Han holdt. Jeg holdt i halsbåndet for straks han får et bytte stikker han av. Jeg holdt gummiringen med en anelse trekke fra, ellers slipper han den. Det var sekvenser hvor han holdt uten at jeg holdt i den. ("Slipp" kan han, med kaninlik og hestemøkk på campos). For den sier jeg æsj, spytt ut.

I et brøkdelssekund han ville slippe, sa spontant rolig nei, den tok han. Er ellers i særklasse spennende hund å jobbe i lag med. Han fikk med seg at "holde" + øyekontakt var cluet. Tror jeg. Jeg gjentok tre ganger, sa slipp han åpnet munnen, den roste jeg ikke siden han er overflink til det - men tok den inn på nytt sa hold, braaaa. Så la jeg gummiringen på gulvet, fikk han med i jubelen og ropte pølse! Pølse! Han fikk en hel halv pølse

Må ha vært særdeleses mentalt anstrengende. Ligger som et slakt her på gulvet nå :tehee:

Problemet for begge er at de henter apport og slenger til meg i passe avstand. Det blir gi-opp følelse, de jobber, men skal ikke ha belønning for det var en feil de ikke skjønte hva var. Jeg avslutter og gjør noe annet. Problemet er også metoden de lærer meg på treningbanen, med Donna går den ikke. Ta hunden i stramt bånd, inntil deg men du står, hunden sitter foran, putte noe inni munnen, holde fast snute og hake, si strengt nei, hver gang de vrir seg unna. Når de har holdt i tre sekund si braaa, gi pølsebit. Det ble forklart at hvis jeg gjorde slik, fikk de ikke med seg at de slapp, du må være raskt nok, avis i munnen=pølsebit.

Pølse er ikke min sterkeste side, jeg forvirrer hundene, bruker braaaaaa, så de merker gleden, og midt i braaaa vanker en pølsebit. Gjerne i lek og iver. Bruker klikker også, innimellom. Og aldri så liten klyp i øret på direkte ulydighet (Quo). På straff og ubehag under inntrening, er jeg håpløs. Alt går i ball. Men ser andre får det til.

Men nå har jeg fått en start med Quo, :) eller?

Vi skal kose oss med denne øvelsen han syns var så moro, og bruke den som belønning inni litt kjedeligere ting.

Jeg bare fortsetter likedan?

Så kommer den store dagen han skal komme med en apport, og hoooolde den, jeg sier beruset jaaaa og han holder og holder med øynene festet, og står og står til jeg sier slipp.

Hvis jeg toner ned slipp, som om det ikke var noe?

Hvordan jobber jeg nå videre, etter å ha kost oss lenge med det vi har klart?

Ang treningbanen:

Den fungerer for stor del slik at jeg lærer hvilke øvelser de skal gjøre. HVORDAN trene det inn må jeg ofte finne ut selv, jeg får det ikke til med metodene de bruker. Donna er godt eksempel på det, hun kunne (!) hente, holde til jeg sa slipp og jeg var innstilt på å fortsette å pine det ut lengre og si fy når hun slapp, siden det fungerte. Jeg tok ellers apporten rolig ut, uten ett ord. Så begynte de med napp i lenken når hun slapp, hun ble usikker, og var første gang hun opplevde napp, (12 mnd gammel) unntatt hvis hun avsporet på vanlige kveldsturer. Alt gikk i hvert fall i ball etter at de skulle vise meg en "bedre metode" som gikk fortere fram.

Med typen hun er, er det endt med en øvelse hun blånekter å gjøre, damen er fornærma. Det er også feil det jeg har sagt, påstås det: Å kutte ut så lenge, så tar vi opp igjen, der vi glapp. Hun kan det jo egentlig.

Å gjøre som med Quo på henne, nytter ikke. Hun er motstridig type. Noen som har tips til hvordan få Donna på godsida igjen? Det er jeg sikker på! ;). Ikke slakt meg helt for feil jeg gjør. Jeg har ikke travelt, gleden er det viktigste, og så vil jeg gjerne få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...