Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden skal holdes i ro etter operasjonen. ..


Troika-09
 Share

Recommended Posts

Troika ble operert for livmorbetennelse i går og skal dermed holdes i ro inntil stingene taes etter 10 dager. Begrepet "holdes i ro" kan jo tolkes. Hvordan har dagene sett ut for dere etter et større inngrep?

Vi har naturligvis bare vært på hjemmebane siden operasjonen, glad vi byttet husvære i vinter slik at vi nå har enn liten hageflekk :-) Men 10 dager er lenge og jeg ser for meg tur i nabolaget etter hvert og noen små godbitsøk inne og ute i hagen.

Hva legger du/dere i å holdes i ro? :-)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kommer ann på hva hun er vant til fra før også da.

Min blir holdt i ro og har en time trening med gå på plass hver dag, dette er dog betennelse i en lårmuskel.

Men tur messig ville jeg sakt gå på plass. Hvor lange tja mindre enn det hun er vandt til kanskje så lite som halvert av det.

Men hundene takler bedre ro enn det vi gjerne tror også. Det er nemlig noe drit hvis stingene skal gå opp og ti dager går faktisk fort her er vi på 6 uka nå. Og jeg har en aktiv vorsteh som har taklet det myyyyye bedre enn hans mor. HAn har i flere uker kunn fått på plass ut og tisse på plass inn igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte altså veterinærens råd. Operasjonene jeg har hatt på mine er to steriliseringer (én grunnet livmorbetennelse), to ganger fjerning av melkekjertler og én tåamputasjon.

En gang har også en liten cyste blitt fjernet fra melkekjertel, da var det aktivitet som normalt etter to-tre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en operasjon så SKAL hun ha ro, ikke gå lange turer den første uken.

Selv om det blir slitsomt så må man bare bite tennene sammen og la det stå til, man kan ikke gi opp og begynne å aktivisere for tidlig, hun kan få komplikasjoner som kan bli både vonde og dyre for lommeboka ;)

Jeg ga min ro de første 7 dagene og 3 dager med litt lengre turer, så sjekket vi såret (hun hadde ikke sting som trengte å taes, var sydd "innvendig" med tråd som løser seg opp av seg selv), etter det var hun såpass frisk at vi gikk normale turer.

En tommelfinger regel er at hunden skal ha ro frem til stingene er tatt etter en stor operasjon, etter dette så bør du høre med dyrlegen eller noen som driver med rehabilitering hva som skal gjøres.

@lijenta Man skal IKKE se ann hva de er vant med før et inngrep, det betyr ingenting når de er nyopererte, da SKAL de ha helt ro og ikke noen analyser av den regelen bør skje, hvis man ikke vil ha komplikasjoner da ;)

Man kan ikke sammenligne en operasjon av livmorbetennelse og en betennelse i en lårmuskel, det er to helt forskjellige skader og helt forskjellige opptreninger i ettertid.

Å halvere det de er vant med og gå det allerede andre dagen etter operasjonen blir altfor mye for en hund som er operert for livmorbetennelse og veldig skummelt å gi råd om å gjøre det, det kan bli alvorlige komplikasjoner med en hund som blir helt utslitt fordi den har blitt tatt med på for lang tur/aktivitet så fort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Etter en operasjon så SKAL hun ha ro, ikke gå lange turer den første uken.

Selv om det blir slitsomt så må man bare bite tennene sammen og la det stå til, man kan ikke gi opp og begynne å aktivisere for tidlig, hun kan få komplikasjoner som kan bli både vonde og dyre for lommeboka ;)

Jeg ga min ro de første 7 dagene og 3 dager med litt lengre turer, så sjekket vi såret (hun hadde ikke sting som trengte å taes, var sydd "innvendig" med tråd som løser seg opp av seg selv), etter det var hun såpass frisk at vi gikk normale turer.

En tommelfinger regel er at hunden skal ha ro frem til stingene er tatt etter en stor operasjon, etter dette så bør du høre med dyrlegen eller noen som driver med rehabilitering hva som skal gjøres.

@lijenta Man skal IKKE se ann hva de er vant med før et inngrep, det betyr ingenting når de er nyopererte, da SKAL de ha helt ro og ikke noen analyser av den regelen bør skje, hvis man ikke vil ha komplikasjoner da ;)

Man kan ikke sammenligne en operasjon av livmorbetennelse og en betennelse i en lårmuskel, det er to helt forskjellige skader og helt forskjellige opptreninger i ettertid.

Å halvere det de er vant med og gå det allerede andre dagen etter operasjonen blir altfor mye for en hund som er operert for livmorbetennelse og veldig skummelt å gi råd om å gjøre det, det kan bli alvorlige komplikasjoner med en hund som blir helt utslitt fordi den har blitt tatt med på for lang tur/aktivitet så fort.

JA ser den har desverre ordlagt meg etter hva jeg ahr opplevd selv og det er hunder hvor ting gror fortere enn vetrinæren vilel tro men fikks se. Kan ikke gi noe etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første dagene bare gått ut i hagen for lufting og bare små turer utenfor huset. Etter hvert litt lengere turer bortover veien, i bånd. Dette etter sterilisering. Etter at såret har grodd gjør jeg da som normalt igjen ( etter 10 dager ca) . Inntil da er det kontrollert aktivitet i bånd. Må ikke risikere at sting går opp osv.

Ved større operasjon i kne, har det vært lengere periode med korte turer i bånd. Den første uka kun tissetur i hagen og ellers bare strech og bøy øvelser. Jo lengere tiden går, jo verre er det å holde hunden i ro. Syns 1-2 uker går greit, men begynner det å bli 1 mnd og over, så blir gjerne hunden mer stresset av å være så lenge i ro. Jeg synes det var veldig vanskelig med en stresset hund som måtte være rolig. Var vanskelig å gå turer fordi hunden hoppet lett i båndet, dro til, utagerte mot andre hunder (stress). jeg var veldig nervøs ovenfor kneet og plutselige bevegelser. Jeg synes oppriktig synd på hunden også.

Så, det er noe herk! I hvert fall hvis man har aktive hunder/raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte at det ville være helt umulig å holde Aiko i RO i 10 dager etter at hun blei kastrert, og jo takk, etter en grusom natt med gråting og hallusinasjoner fra hennes side, så spratt hun opp kl 11 og var like sprek som alltid. Vi gikk rolige turer i nabolaget helt fra starten, og det var i dette tidsrommet Aiko blei godt på å leke drakamp med kobbelet. :icon_redface:

Iogm at hun var sydd i flere lag og jeg IKKE ville ha komplikasjoner iogm at operasjonen i seg sjøl blei ganske fæl (hun slutta å puste og måtte "bagges" gjennom det hele for å ikke dø), så var jeg faktisk veldig pliktoppfyllende. Anbefaler deg å gjøre det samme, men jeg ville ikke vært redd for å gå rolige, korte, normale turer, det holder jo også sirkulasjonen i sårområdet i gang.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...