Gå til innhold
Hundesonen.no

sove om natten


Renate Kristiansen
 Share

Recommended Posts

Hei

Lurte på (skulle ikke tro jeg hadde hatt hund før) om natten, da vil jo jeg sove og valpen burde sove.hun gjør jo det da og skjønner hun må på do,står omså om 20 ganger så lenge hun får tisset/bæsjet ute. Men saken er den, hun våkner, må på do og da når vi kommer inn vil hun leke. Slettes ikke sove.ja og skjønner alt er nytt for henne og at hun savner søsken og mamma. Men kan jo ikke "la"henne leke? Hun må væll lære natt er natt? Det jeg gjorde i går var å overse, begynte hun å pipe la jeg enkelt hånda ned for å vise at jeg er hær. Til slutt sovnet hun da, litt piping og uling fordi jeg ikke kom ned til henne, men roet seg raskt etter jeg hadde lagt hånda med oh sagt slapp av jeg er her. Men hver gang hun måtte tisse, og vi gikk ut. Og kom inn så ville hun leke.

Så noen tips til å få henne til å forstå att natt er natt? Noe jeg burde gjøre anderledes?legger henne ikke i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva dere gjør ellers om dagen, men personlig så har jeg brukt å gi mat(siste måltid) litt tidlig på kvelden, de drikker jo gjerne en del etter de har spist så greit at vannet får tid til å komme gjennom systemet slik at de får kvittet seg med det på kveldsluftingen, i tillegg til at de gjerne drikker litt mindre resten av kvelden. I tillegg til det så har jeg god erfaring med mine valper å lufte godt på kvelden (altså vi går en grei "tur") slik at de får gjort fra seg godt i tillegg til å bli slitne, da har mine sovet merkbart tyngre og lengre.

Ellers så er det selvsagt stor forskjell på valper, noen våkner mange ganger, andre ingen. Noen holder på slik i 3 uker andre i et par dager. Det som ihvertfall er sikkert er at du ikke skal leke med valpen som du sier, gjør som du har gjort, ignorer. Etterhvert så lærer de at natten er "kjedelig" da sover man.

Men det står hver gang, hvor mange ganger våkner hun? Det kan jo faktisk være at hun ikke må på do heller, bare våkner og vil leke. Våkner hun mange ganger så hadde jeg vurdert å ikke ta henne med ut hver gang, da det også er med på å ødelegge natterutinene, fordi hun lærer at det fungerer, hun våkner og vil gjøre noe, du tar henne med ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva dere gjør ellers om dagen, men personlig så har jeg brukt å gi mat(siste måltid) litt tidlig på kvelden, de drikker jo gjerne en del etter de har spist så greit at vannet får tid til å komme gjennom systemet slik at de får kvittet seg med det på kveldsluftingen, i tillegg til at de gjerne drikker litt mindre resten av kvelden. I tillegg til det så har jeg god erfaring med mine valper å lufte godt på kvelden (altså vi går en grei "tur") slik at de får gjort fra seg godt i tillegg til å bli slitne, da har mine sovet merkbart tyngre og lengre.

Ellers så er det selvsagt stor forskjell på valper, noen våkner mange ganger, andre ingen. Noen holder på slik i 3 uker andre i et par dager. Det som ihvertfall er sikkert er at du ikke skal leke med valpen som du sier, gjør som du har gjort, ignorer. Etterhvert så lærer de at natten er "kjedelig" da sover man.

Men det står hver gang, hvor mange ganger våkner hun? Det kan jo faktisk være at hun ikke må på do heller, bare våkner og vil leke. Våkner hun mange ganger så hadde jeg vurdert å ikke ta henne med ut hver gang, da det også er med på å ødelegge natterutinene, fordi hun lærer at det fungerer, hun våkner og vil gjøre noe, du tar henne med ut.

I natt 3 ganger, tisset hver gang. Hmm. Tenkte ta en kvelds tur idag. Tenkte ikke på det i går. Om dagen så leker vi, ute og inne. Går små "turer" og trener litt lydighet. Men synes hun sover lite på dagen altså. Sov i mårrest 1,5 time etter oppvåkning og så ikke før 5 timer etterpå, men da var jeg nødt å sitte i en stol ved siden av, rørte jeg med våknet hun. Sikkert fordi hun enda er urolig, nytt hjem og alt. Og så sovnet hun ikke før nettopp 6 timer etter siste lur. Er det for lite? Burde jeg roe henne ned på noe vis? Sov to timer første lur og 1 time neste. Nå vet jeg ikke hvor lenge det blir, regner med til jeg røyser på meg ;)

Og en ting til mens jeg er igang .Når jeg dusjer Er hun med på badet , men står på utsiden og uler og piper .burde jeg overse det ?eller gå ut og roe henne ?til nå har jeg oversett og rost henne når hun ble stille .jeg mener dusje må jeg jo gjøre selv om hun kun har vært noen dager hær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig individuelt hvor mye de sover, finnes ingen fasit på det. Og siden hun nettopp er kommet i hus så kan det godt hende at hun trenger litt tid på å omstille seg å bli trygg og finne ro. Men jeg ville ikke oppfordret til aktivitet hele tiden, heller ignorert å sett om hun slukner til slutt. Evt begrense området hennes med en valpegård e.l. å se om det hjelper. Driver hun å leker med ting og ikke klarer å slutte så ville jeg også vurdert å ikke ha leker rundt om kring hele tiden, rett å slett gjort det kjedelig inne.

Det er jo forskjellig hva man vil ha, personlig så liker jeg hunder som er "usynlige" inne, derfor starter jeg tidlig med klare skiller på aktivitet og ro, samt hvor det foregår. Aktivitet foregår ute, også er det ro inne etterpå, så går vi ut igjen også ro. Noen må lære seg å være rolige, andre roer ned godt selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dager har du hatt henne? Dette høres ut som noe som kommer til å gå seg til ganske raskt. Som sagt så går antallet tisseturer ned drastisk i løpet av et par uker. Jeg telte med en 8 ukers valp en gang, og den første uken var det nærmere 30 turer ut i løpet av døgnet. Derfra gikk det radig nedover. Men min nå 5 mnd gamle valp er vi på ca 10 ganger, kanskje mindre, men hun går mye ut og inn og virker som hun tisser så snart hun kommer på et spesielt punkt nesten uansett hvor lenge det er siden sist.

Ang søvn og at hun våkner av at du beveger deg; her ville jeg bare latt henne holde på til hun sovner. Evt. kan du bruke bur eller valpegrind for å hjelpe henne til å roe seg ned, men da må du først ta deg tid til å venne henne til å være der uten å klage. Ikke ta hensyn til henne ved at du sitter musestille i redsel for å vekke henne. Da klarer hun jo tilslutt bare å sove når det er helt rolig rundt henne. Tvert imot skal du bare gjøre din greie. Før eller siden orker hun ikke mer og sovner.

Det er veldig forskjell på hvor mye valper sover om dagene, men jeg tror du vil oppleve at din kommer til å sove mer etterhvert. Det du beskriver høres iallfall litt lite ut.

At hun følger etter deg (på do, i dusjen, på kjk) gjør sikkert ingenting med mindre hun ødelegger noe. Men igjen, her er det en mulighet å bruke valpegård istedet, for å slippe å lure på hva hun holder på med. Tyggebein ol. kan være til god hjelp når du vil ha litt fred. Eller en kong eller noe fylt med leverpostei, gjerne frossen. Da får hun jobbet litt, og du litt ekstra tid til å dusje :-)

Edit: Det jeg skrev om soving over var på dagtid. På natten ville jeg gjort som andre foreslår her; la henne ligge i sengen hvis hun vil ,eller ved siden av deg, slik du allerede gjør (slik jeg har forstått det). :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig sånt med små valper, de er så forsvarsløse og det er så unaturlig for dem å brått skulle sove uten "noen inntil" og det er unaturlig for dem å være alene også. Samtidig må de jo læres dette, på sikt kan man jo ikke være sammen med dem 24/7.

Jeg har alltid hatet å stå opp og lufte valper om natten, så det har jeg stortsett aldri gjort faktisk (er på hund 6 og 7 nå..). Vi har latt dem sove i sengen hos oss den første tiden (og etterpå også, hvis de ville men de fleste hundene vi har hatt ville ikke sove i seng etterhvert, blir for varmt for dem), da sover valpen så godt og trygt og sovende valp lager lite tiss, så da holder de hele natten (selv om hui hei som man må skynde seg ut om morgenen!). Når de er litt eldre, litt tryggere, litt mer modne kan man vende dem til å sove et annet sted om natten, de får jo trening på det om dagen også.

Det er fin alenetrening å la valpen være alene mens man dusjer, går ut med søpla, henter posten etc. Alenetrening er kjempeviktig! Ikke trøst valpen, ikke rop til dem, ikke lag noe vesen av at du kommer og går - da lærer den etterhvert at det er ingen big deal.

Og lykke til videre! De er slitsomme sånne små hundebabyer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot min sove i sengen første natten hos oss, andre natten lå jeg på en madrass vedsiden av han( han sov i bur), og det gjorde jeg i ca. tre netter. Han har aldri laget lyd i buret om natten, og har alltid sovet gjennom hele natten :) Trodde gjerne det var pga han sov i bur, men nå i sommer har vi vært mye på hytten, og da har han sovet i sengen med meg, da har han også sovet hele natten. Tisset på natten de første dagene, men da tok jeg han ut siden jeg måtte tisse allikevell og, men han har aldri lagt lyd for at han må på do om natten. Tok han ut i gangen med buret etter ca 1,5 uke etter han kom, og fortsatt ingen lyd. Sover som en stein om natten han. Vet ikke om vi bare er veldig heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dager har du hatt henne? Dette høres ut som noe som kommer til å gå seg til ganske raskt. Som sagt så går antallet tisseturer ned drastisk i løpet av et par uker. Jeg telte med en 8 ukers valp en gang, og den første uken var det nærmere 30 turer ut i løpet av døgnet. Derfra gikk det radig nedover. Men min nå 5 mnd gamle valp er vi på ca 10 ganger, kanskje mindre, men hun går mye ut og inn og virker som hun tisser så snart hun kommer på et spesielt punkt nesten uansett hvor lenge det er siden sist.

Ang søvn og at hun våkner av at du beveger deg; her ville jeg bare latt henne holde på til hun sovner. Evt. kan du bruke bur eller valpegrind for å hjelpe henne til å roe seg ned, men da må du først ta deg tid til å venne henne til å være der uten å klage. Ikke ta hensyn til henne ved at du sitter musestille i redsel for å vekke henne. Da klarer hun jo tilslutt bare å sove når det er helt rolig rundt henne. Tvert imot skal du bare gjøre din greie. Før eller siden orker hun ikke mer og sovner.

Det er veldig forskjell på hvor mye valper sover om dagene, men jeg tror du vil oppleve at din kommer til å sove mer etterhvert. Det du beskriver høres iallfall litt lite ut.

At hun følger etter deg (på do, i dusjen, på kjk) gjør sikkert ingenting med mindre hun ødelegger noe. Men igjen, her er det en mulighet å bruke valpegård istedet, for å slippe å lure på hva hun holder på med. Tyggebein ol. kan være til god hjelp når du vil ha litt fred. Eller en kong eller noe fylt med leverpostei, gjerne frossen. Da får hun jobbet litt, og du litt ekstra tid til å dusje :-)

Edit: Det jeg skrev om soving over var på dagtid. På natten ville jeg gjort som andre foreslår her; la henne ligge i sengen hvis hun vil ,eller ved siden av deg, slik du allerede gjør (slik jeg har forstått det). :-)

takk for svar. Hun har vært hær i to dager nå. hatt 3 uhell, sier ifra med piping og urolighet når hun må på do, er bare jeg som ikke sjønte det første dagen og var opptatt og fikk ikke di to andre.. flink så langt :D

valpegård? inne? hmm. nå tenkte jeg at jeg skulle legge meg, men hun er helt i 100. klarer ikke roe henne ned, vært ute, hun har tisset og hele pakka, prøvd å roe henne med å stryke osv. nå prøver jeg å overse, trenger litt søvn ;) noen tips til hvordan roe en valp?? :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...