Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinær Strømstsad /ved grensen


Janis
 Share

Recommended Posts

Jeg prøver å finne en veterinær i Strømstad evnt et annet sted nær grensen.

Behandlingen mot Revens dvergbendelorm, hvordan gjøres det? Skal det inn oralt? Skal vi kjøpe det selv, eller har veterinæren det?

Har aldri gjort dette før.

Dessverre så har jeg en hund uten pass, så han kan jeg ikke ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømstad Dyreklinikk

Du kan kjøpe det selv, ofte er det billigere. Doncit, Drontal og Millbemax tar Revens lille.
Det er tabletter som inntaes oralt. Noen veterinærer tilbyr også i sprøyteform, dette for hunder som det er spesielt vrient å få i tabletter.
Som nevnt, pass får du kjøpt hos veterinæren, men da må hunden være id-merket, men det kan du også gjøre hos veterinæren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlingen er som en vanlig ormkur, må bare passe på at ormkuren har virkestopp (praziquantel var det i "vår") som tar revens dvergbendelorm. Vår valp fikk tablett som skulle svelges. Hos veterinæren i Sverige fikk vi beskjed om å reise innom apotek og kjøpe ormkur selv, og så komme til veterinæren slik at han kunne gi hunden ormkur, samt stemple passet. Hunden må være ID-merket og ha pass, det får du også hos veterinæren. Behandlingen må gjennomføres 1-5 dager (24 - 120 timer) før innreise.

Merk at veterinærer generelt vet mest om innførsel til sitt eget land, og ikke så mye om innførsel i andre land, så pass på at du kan reglene selv, slik at du vet at det går riktig for seg :) Når vi hentet valpen vår, endte vi med å uforvarende bryte loven, fordi den svenske veterinæren ga oss feil informasjon. Jeg stusset, men sa (dessverre) ingenting, fordi jeg ikke ville belære fagpersoner... Heldigvis fant vi ut av lovbruddet kjapt etter innførsel, og fikk ordnet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat vært på ferie i Sverige og har hatt med oss begge hundene. Hundene må ha pass og være chipmerket. Vi droppet bare inn på veterinærkontoret og sa vi trengte ormekur mot revens bendelorm siden vi skulle til Sverige. Så fikk vi piller til hundene, som vi kamuflerte i litt godis, veterinæren stod å så på at hundene fikk i seg alt de skulle, før hun skrev under og stemplet i passet at alt var OK. Veldig enkelt og kjapt gjort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...