Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørebetennelse hos hund


Recommended Posts

Hei! Den ene tispen min har fått kraftig ørebetennelse og går nå på antibiotika og smertestillende. Jeg lurte på om noen av dere har opplevd dette før og hva gjorde dere for å forebygge at det skjer igjen? Veterinæren min svarte ikke noe tydelig hva det kan komme av og svarte heller ikke på hva vi kan gjøre fremover for å unngå det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørebetennelse - veldig viktig: Veterinæren MÅ ta prøve av øregugga og sende det til dyrking slik at du vet hva slags bakterie/sopp som er der og den får behandling mot det som er der. Det er viktig, jeg har veldig vond erfaring med ørebetennelse på hunder så dette er virkelig kjepphesten min! :hmm: (også bur da... :whistle:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I grunnen så skal vi gjøre minst mulig.

Altså hundeørene skal være rene men ikke for rene

Det kan hende det er lurt å nappe ørene men, det kan også hende at det ikke er lurt å nappe dem.

Du sier ingen ting om alder eller raser det er blanding av. Noen har henge ører og der blir det gjerne lettere utsatt for fukt i ørene enn andre. Der har jeg gjerne brukt saks og klipt rent under hengeøre men rett ved øregangen.

Det kan også være allergi og da må det andre tiltak til. Så foreløpig så blir det et ja nei kanskje svar. Fra min side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Den ene tispen min har fått kraftig ørebetennelse og går nå på antibiotika og smertestillende. Jeg lurte på om noen av dere har opplevd dette før og hva gjorde dere for å forebygge at det skjer igjen? Veterinæren min svarte ikke noe tydelig hva det kan komme av og svarte heller ikke på hva vi kan gjøre fremover for å unngå det igjen.

Det kan jo være at hunden bare hadde litt svekket immunforsvar en periode og dermed ble litt ekstra mottagelig for ting som feks ørebetennelse. Ikke noe jeg hadde tenkt noe mer på så fremt det er et engangstilfelle. Kommer det derimot tilbake igjen/dere må slite for å bli kvitt det så må dere utrede mer. Kronisk/hyppig ørebetennelse er et typisk tegn på feks allergi, men det kan sikkert være andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :-) fikk snakket med veterinæren idag på oppfølgningen og han sa at det kan komme av hva som helst. Kan være alt fra noe hun har fått i øret til allergi, tette øreganger osv. Han sa at hun har nok bare vært uheldig og mente at det kan ha kommet av lavt immunforsvar og fått noe i øret :-) Hun er forresten 1 år og er bl mellom boerboel og rottweiler:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...