Gå til innhold
Hundesonen.no

Operere menisken?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Hunden min er jo operert for PL, avrevet korsbånd, og har som følge av dette store knusningsskader i menisken, og noe forkalkninger. Det er jo ikke bra når man bare er 2 år.

Men, nå leser jeg rundt omkring at det går an å operere menisken?

Noen som har greie på det før jeg ringer dyrlegen og maser igjen?

Jeg lurer jo veldig på hvorfor ikke ortopeden har nevnt at det går an å operere menisken, hvis det faktisk går an...

Forkalkningene får vi jo ikke gjort noe med, men hvis beinet kan fungere litt bedre, så tror jeg han som hopper mer rundt på 3 enn 4 bein så fort han kommer litt opp i fart ville satt pris på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt går det an å operere menisken. De kan tilogmed fjerne forkalkningene mens de fjerner menisken. Det gikk helt fint i vårt tilfelle :) Dekkes av agria så lenge du har hatt hunden forsikret siden før 4mnd. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Er det ikke veldig underlig at ikke ortopeden som opererte han har fortalt meg det?

Han har ikke nevnt at det går an å operere menisken/fjerne forkalkninger med et eneste ord.

Fikk bare beskjed om at selv om PL/korsbånd-operasjonen er vellykket, vil beinet aldri bli helt bra p.g.a de store skadene i mensiken/forkalkninger, og at vi antakelig, om noen år, må operere på nytt, gå inn og fjerne de små bitene av menisken som har løsnet, og som ligger og gnisser og lager smerte.

Men, i alle dager, hvis man kan operere, så må han jo si det, jeg er jo ingen veterinær! Jeg gjør jo hva som helst for å få dette beinet til å fungere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinet vil aldri bli bra igjen, nei, det er for alltid svekket og du må for alltid være forsiktig med hunden og ikke la den rase eller putte for mye belastning på foten ever again.

Men det er helt klart noe som kan opereres, også forkalkningene, hunden min er et levende bevis på det. Jeg ville dratt til en annen dyrelege og bedt om utredning…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...jeg vet at de fleste av de pasientene jeg har vært borti har fått operert menisken samtidig med korsbåndoperasjonen, trodde nesten det var vanlig å ta litt av menisken dersom den var ødelagt samtidig som man har beinet åpent...men det er jo forskjellig rutiner overalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...jeg vet at de fleste av de pasientene jeg har vært borti har fått operert menisken samtidig med korsbåndoperasjonen, trodde nesten det var vanlig å ta litt av menisken dersom den var ødelagt samtidig som man har beinet åpent...men det er jo forskjellig rutiner overalt ;)

Hvis menisken ikke er skadet mens korsbåndet tas ut, så lar de menisken være igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Menisken har vært skadet hele tiden. Jeg fikk ikke vite hvor alvorlig det var før ekstra kontroll et halvt år etter pl/korsbånd operasjonen fordi jeg reagerte på at han fortsatt hopper så mye på tre bein. Det var først da disse store meniskskadene og forkalkninger ble nevnt. Jeg lurer på hvorfor de ikke sa noe,om spurte meg om å ordne opp i alt på en gang når han først lå under kniven. De sa ikke at det gikk an,det måtte jeg finne ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis menisken ikke er skadet mens korsbåndet tas ut, så lar de menisken være igjen.

Ja, selvfølgelig, jeg tenkte på om den var skadet og de så det under operasjonen ;)

I flere tilfeller så tar de ikke hele menisken heller, de tar det som er skadet og lar resten være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...