Gå til innhold
Hundesonen.no

Operere menisken?

Recommended Posts

Guest Klematis
Skrevet

Hunden min er jo operert for PL, avrevet korsbånd, og har som følge av dette store knusningsskader i menisken, og noe forkalkninger. Det er jo ikke bra når man bare er 2 år.

Men, nå leser jeg rundt omkring at det går an å operere menisken?

Noen som har greie på det før jeg ringer dyrlegen og maser igjen?

Jeg lurer jo veldig på hvorfor ikke ortopeden har nevnt at det går an å operere menisken, hvis det faktisk går an...

Forkalkningene får vi jo ikke gjort noe med, men hvis beinet kan fungere litt bedre, så tror jeg han som hopper mer rundt på 3 enn 4 bein så fort han kommer litt opp i fart ville satt pris på det...

Skrevet

Har ingen positive erfaringer å berette om, men i mitt tilfelle var hunden adskillig større og tyngre enn din.Det gikk ikke så bra, for å si det pent...Men med en lett, liten hund er kanskje prognosen bedre.

Skrevet

Selvsagt går det an å operere menisken. De kan tilogmed fjerne forkalkningene mens de fjerner menisken. Det gikk helt fint i vårt tilfelle :) Dekkes av agria så lenge du har hatt hunden forsikret siden før 4mnd. Lykke til!

Guest Klematis
Skrevet

Er det ikke veldig underlig at ikke ortopeden som opererte han har fortalt meg det?

Han har ikke nevnt at det går an å operere menisken/fjerne forkalkninger med et eneste ord.

Fikk bare beskjed om at selv om PL/korsbånd-operasjonen er vellykket, vil beinet aldri bli helt bra p.g.a de store skadene i mensiken/forkalkninger, og at vi antakelig, om noen år, må operere på nytt, gå inn og fjerne de små bitene av menisken som har løsnet, og som ligger og gnisser og lager smerte.

Men, i alle dager, hvis man kan operere, så må han jo si det, jeg er jo ingen veterinær! Jeg gjør jo hva som helst for å få dette beinet til å fungere bedre.

Skrevet

Beinet vil aldri bli bra igjen, nei, det er for alltid svekket og du må for alltid være forsiktig med hunden og ikke la den rase eller putte for mye belastning på foten ever again.

Men det er helt klart noe som kan opereres, også forkalkningene, hunden min er et levende bevis på det. Jeg ville dratt til en annen dyrelege og bedt om utredning…

Skrevet

Hm...jeg vet at de fleste av de pasientene jeg har vært borti har fått operert menisken samtidig med korsbåndoperasjonen, trodde nesten det var vanlig å ta litt av menisken dersom den var ødelagt samtidig som man har beinet åpent...men det er jo forskjellig rutiner overalt ;)

Skrevet

Hm...jeg vet at de fleste av de pasientene jeg har vært borti har fått operert menisken samtidig med korsbåndoperasjonen, trodde nesten det var vanlig å ta litt av menisken dersom den var ødelagt samtidig som man har beinet åpent...men det er jo forskjellig rutiner overalt ;)

Hvis menisken ikke er skadet mens korsbåndet tas ut, så lar de menisken være igjen.

Guest Klematis
Skrevet

Menisken har vært skadet hele tiden. Jeg fikk ikke vite hvor alvorlig det var før ekstra kontroll et halvt år etter pl/korsbånd operasjonen fordi jeg reagerte på at han fortsatt hopper så mye på tre bein. Det var først da disse store meniskskadene og forkalkninger ble nevnt. Jeg lurer på hvorfor de ikke sa noe,om spurte meg om å ordne opp i alt på en gang når han først lå under kniven. De sa ikke at det gikk an,det måtte jeg finne ut selv.

Skrevet

Hvis menisken ikke er skadet mens korsbåndet tas ut, så lar de menisken være igjen.

Ja, selvfølgelig, jeg tenkte på om den var skadet og de så det under operasjonen ;)

I flere tilfeller så tar de ikke hele menisken heller, de tar det som er skadet og lar resten være :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...