Gå til innhold
Hundesonen.no

Lese-/skrivevansker og hund.


Belgerdama
 Share

Recommended Posts

Vet ikke helt hvor korrekt posting blir så prøver her.

Har sett en artikkel om lesehund og er litt fasinert. Har selv en sønn som utredes for lese-/og skrivevansker og mild form for ADHD (urolig i armer og bein). Er ikke tvil om at han har lesevansker så derfor ble jeg fasinert av dette.

Er det noen her som har erfaring eller vil dele litt om deres hund eller servicehund har hatt positiv innvirkning på deres/ andres barn?

Ser jo at samvær med min hund gir en ro for han samt en mestringsfølelse fordi hunden ikke bryr seg om at han leser dårlig eller er litt urolig.

Og når det går trått kan en enkel ting som å få hunden til å sitte for siden å apportere en gjenstand få opp motivasjonen igjen.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange positive erfaringer med barn og lesehund, har du kommet over R.E.A.D prosjektet? Er noen biblioteker og skoler som har lesehunder. Norske Terapihundskolen har et prosjekt med Svenske Terapihundskolan om det her.

Min hund skal kanskje brukes på barnekreftavdelinga på sykehuset her etterhvert (vi venter på klarsignal!), ikke i forhold til lesing, men med mye fokus på mestring, selskap og samspill med noen som ikke bare tenker sykdom :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg dysleksi og for meg hjalp det vanvittig å ha stor interesse for hest. Etter at hest begynte å komme ordentlig inn i livet mitt ,og jeg ble mer opptatt av å lære så mye som mulig om alt som hadde med hest å gjøre klarte jeg å lære å lese. Hestene gav meg følelsen av å mestre noe, og når jeg da i tillegg lært å lese "igjennom" dem så ble den mestringsfølelsen vanvittig stor.

Jeg tror at dyr kan ha veldig stor innvirkning på mestringsfølelsen til mennesker, for de dømmer ikke og de ser deg for den man er.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har jo en på voksen og han har jo hatt dyr siden han var 5 og der ahr det vært hund, kanin og hest. Og han snakkest seinest om det i dag at savnet av hnd var der og hvor godt det har vært å ha dyr i oppveksten. Dette er jo før tiden hvor det het lesehund og sanen fine titler. Men han leste for hunden somjeg ahdde da han var liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...