Gå til innhold
Hundesonen.no

Har hunder lov å snakke under fellesdekk?


PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

Donna klarer alltid få oppmerksomhet. Hun ligger fint på fellesdekk, etter en stund begynner hun mjaue. Helt sant, hun lærte det av katten Darwin. Siameser, kom inn med MJAUUUU - og fikk kos og masse oppmerksomhet. Det plukket Donna opp og hermet. Når hun vil ha kos, setter hun seg på gulvet med viktig mine, og lager mjauelyder.

Det gjør hun under fellesdekk også. Det skal hun ikke gjøre sa de. Jeg sjekket reglene siden jeg elsker Donna, akkurat slik hun er. Så ikke noe om det. Mulig jeg ikke skjønte alt på spansk.

Hun gjør det etter en stund når hun syns hun har ligget lenge nok, og bare når vi ser på henne. Forstyrrer ikke de andre hundene. Eller lar seg ikke forstyrre, ettersom man ser det. Fellesdekk trenes inn kún i lag med hunder som kan det.

Hun kommer til å slutte med det, før eller senere, det vet jeg. Hun får ikke noe på det, og skiller mellom banen og hjemme.

Men bare lurte om det var lov. :wub: (Å lage lyder).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke sjarmerende med hunder som lager lyd under fellesdekken, og jo, det kan være forstyrrende for de andre hundene under konkurranse, og ja, det blir trukket for lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund som forflytter seg mindre enn 3 ganger sin egen kroppslengde, bjeffer eller
piper, gis ikke høyere karakter enn 8. Forflytter hunden seg mer enn 3 ganger sin
egen kroppslengde, underkjennes øvelsen, om dette skjer før tiden er ute.
Klart de kunne endret litt på regelverket, og skrevet "lager lyd" men vil tro de kategoriserer mjauing sammen med bjeff og pip.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pip gjør hun ikke.

Nei, det er ikke sjarmerende med hunder som lager lyd under fellesdekken, og jo, det kan være forstyrrende for de andre hundene under konkurranse, og ja, det blir trukket for lyd.

Du har ikke sett det. :huh:

Men her er noen andre kreative også.

:)

https://www.facebook.com/photo.php?v=699708850070418&set=vb.181817535192888&type=3&theater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke sett det. :huh:

Nei, jeg har ikke sett din hund i en fellesdekk, men jeg har hatt hund i fellesdekk en gang eller tre, og det er ikke spesielt sjarmerende med hunder som lager lyd eller show under fellesdekk. Hverken når man eier hunden selv, eller når man har hund som ligger i samme fellesdekk som en sånn hund.

Jeg kan snu på det. Jeg kan hevde at det er sjarmerende med en hund som heller vil være sammen med meg enn å ligge i en kjedelig fellesdekk *insert hjerter og stjerner og sånt* Det burde også andre hunder tåle, at min hund bryter fellesdekken og kommer til meg. Det er fint få som syns det er sjarmerende allikevel, selv om hun strengt tatt ikke forstyrrer noen direkte. Det er ikke sjarmerende. Det er i beste fall kjekt å ta som trening, i verste fall irriterende. Det er det samme med hunder som støyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har jobbet veldig for å få hunden min trygg på fellesdekk takket være andre eiere:( Hadde noen hatt en mjauende schj. Ved siden av min hadde jeg klikket for å si det greit. Så lenge en hund ikke greier å ligge stille under denne øvelsen har en ingenting i denne øvelsen å gjøre men da må en hjem og trene mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet veldig for å få hunden min trygg på fellesdekk takket være andre eiere:( Hadde noen hatt en mjauende schj. Ved siden av min hadde jeg klikket for å si det greit. Så lenge en hund ikke greier å ligge stille under denne øvelsen har en ingenting i denne øvelsen å gjøre men da må en hjem og trene mer

Vi trener inn fellesdekk ved at én hund blir satt sammen med tre-fire som har det godt inntrent, fra før. De er på mye høyere nivå, og ligger i dekk for hunden som skal lære. Samtidig trener de å forbli i dekk, rolig, hvis en uerfaren forstyrrer. Men de kan det fra før, så rettere å si det er repetisjon.

Treningene er utfra hver hunds behov og nivå. Ingen blir sendt hjem for å trene det de er der for. Det er trener som bestemmer på banen. Hvis folk er ufine, eller bryter andre grunnleggende regler, er de ikke velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...